2021-02-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mutationer är slumpmässiga. Att mer smittsamma mutationer är lyckosamma med att sprida sig vidare är dock en funktion av distansering, denna gör att de gynnas mer än de mindre smittsamma varianterna och därför tar de snabbare över.

Antalet personer som smittas är avgörande för hur många mutationer man får. Lyckas man hålla nere smittspridningen så minskar därför antalet mutationer. Har man en rejäl social distansering tidigt så minskar därför antalet mutationer.

Det absolut sämsta är att ha hög smittspridning och att först då försöka trycka ned spridningen. Att hålla sig på den nivå som sjukvården nätt och jämnt klarar av är därför en dålig strategi då det gynnar spridning av nya smittsammare mutationer.

I praktiken så är det enda sättet att komma undan smittsamma mutationer att man nästintill helt håller borta smittan och att man gör en komplett lockdown (nästintill i alla fall) där smittspridning upptäcks, ända tills dess att smittan är borta igen.

På sikt så kommer sjukdomen kanske att bli lindrigare, jag är dock inte så säker när det gäller Covid då den är så effektiv på att smitta vidare utan att värden ens märkt att den är smittad. Sannolikheten för att lindrigare sjukdom då skall gynna smittspridningen är rätt låg. Orsaken till att man säger detta är att man normalt sett ser att en lindrig smitta gynnar spridningen av viruset. I detta fallet så är redan sjukdomen tillräckligt lindrig och därför tror jag inte på den teorin i detta fallet, det lär åtminstone ta väldigt lång tid (många år) innan detta sker.

Tack för uttömligt svar! Hoppas viruset muterar till en lindrigare variant eller att dagens vaccin hjälper hyggligt.
Citera
2021-02-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det sker inte fler mutationer under en lockdown, men den procentuella omfördelningen mellan den mer/mindre smittsamma varianten påskyndas under en lockdown.

Detta eftersom restriktionerna biter bättre på den mindre smittsamma varianten.

Ok, tänkte jag faktiskt inte på den aspekten. Restriktioner kanske inte hjälper lika mycket då mot den brittiska mutationen.
Citera
2021-02-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Vet inte om det blir en länk igen, men annars kan du googla på

"folkhälsomyndigheten - statistik - avlidna". Sen får du räkna ut antalet döda i relation till antal smittade i det åldersspannet

Tack. Det var det jag misstänkte, att du gjort egna uträkningar. Det är därför siffrorna blir så konstiga.
Citera
2021-02-11, 07:44
Medlem
Tom Britton gör uträkningar för hur munskydd i kollektivtrafik och affärer minskar smittspridningen (inte helt såklart men en procentuell minskning) om alla bär det. Han förordar detta om R-talet stiger:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikern-det-hander-om-alla-bar-munskydd
Citera
2021-02-11, 07:58
Medlem
"Den tidigare fotbollsstjärnan Jari Litmanen, som nästa vecka fyller 50 år, smittades av corona i våras och har ännu inte återhämtat sig. All fysisk aktivitet känns tuff och för första gången har jag tvingats tänka på vad jag orkar eller klarar av att göra, sa Litmanen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/10/jari-litmanen-i-risig-form-infor-sin-50-arsdag-under-det-senaste-aret-har-jag
Citera
2021-02-11, 08:09
Medlem
severustheemperors avatar
Gör som eder mor lärt er. Ät broccolin.

Efficacy of broccoli and glucoraphanin in COVID-19: From hypothesis to proof-of-concept with three experimental clinical cases.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1939455120304014

Glucoraphanin is converted to sulforaphane by the enzyme myrosinase.[4] In plants, sulforaphane deters insect predators and acts as a selective antibiotic.[5] In humans, sulforaphane has been studied for its potential effects in neurodegenerative[6] and cardiovascular diseases.[7]
https://en.wikipedia.org/wiki/Glucoraphanin
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-11 kl. 08:17.
Citera
2021-02-11, 08:23
Medlem
Jaha ska det börja tjafsas om munskydden igen. 100 spänn på att tv4-reportern kommer fråga nån idiotisk fråga om det på dagens pressträff.

Det Britton borde räkna ut är hur stor del av befolkningen som blir svaga undermänniskor för all framtid vid införande av munskyddskrav. Inte låtsas som att det är helt normalt när kineser i alla tider sprungit runt i dessa blöjor som idioter oavsett pandemiläge.
Citera
2021-02-11, 08:24
Medlem
Säg att det kommer en 4e våg sen en 5e osv. Ska vi fortsätta så här då tills vidare?
Jag lever hellre mitt liv med risken för att evt bli sjuk. Är det inte rimligare att skapa bubblor för dem som så önskar efter års inspärrning? När alla över 70 som vill vaccinerats, får alla göra som de vill?

Om inte hoppas jag många med mig sätter ner foten och gör något.

Detta är idioti. Fler blir sjuka i huvudet än som dör. Osv.
Citera
2021-02-11, 08:30
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Idag rapporterar CDC alltså att en vanlig kirurgmask med en tygmask ovanför blockerar 92.7% av virusen från att spridas. Något som en normalbegåvad 9-åring borde kunna räkna ut. Om man har ett filter framför käften så sprider man ju så klart mindre virusaerosoler och droppar. Kan inte bli enklare egentligen.

Men vad säger ni maskförnekare om det? 93% mindre spridning om man bär mask alltså.

Tror ni fortfarande att risken med att man kanske råkar pilla sig på masken eller i stjärten överväger nyttan?

Ja, jänkarna börjar bli lite trötta på de ständiga turerna från CDC
(bildlänk)
Citera
2021-02-11, 08:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Spännande!

Två doser vaccin plus en mild infektion, före eller efter, kan ge ännu bättre skydd.
Även mot sydafrikanska aids-varianten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg8Elr/mild-sykdom-etter-vaksinering-kan-beskytte-mot-soer-afrikansk-virus
Citera
2021-02-11, 08:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbwr
Säg att det kommer en 4e våg sen en 5e osv. Ska vi fortsätta så här då tills vidare?
Jag lever hellre mitt liv med risken för att evt bli sjuk. Är det inte rimligare att skapa bubblor för dem som så önskar efter års inspärrning? När alla över 70 som vill vaccinerats, får alla göra som de vill?

Det verkar som att tanken är att det ska fortsätta in infinitum. Först var det en andra våg man skrämde med, nu är det en tredje. Efter det kommer man skrämma med mutationer som kan fortsätta hur länge som helst. Medlemmar från SAGE har hintat om att britterna kan få leva med lockdowns i flera år.

Det dyker ständigt upp klipp från olika länder där privatpersoner blir brutalt behandlade av covidpolisen. Det vanligaste brottet är att dom inte bär munskydd, utomhus
Ung som gammal, sjuk eller frisk, det spelar ingen roll. Bryter du mot det heliga påbudet att bära munskydd at all times kan du råka illa ut. Tyskarna jagas till och med i skidbackarna av polisen

Dom flesta förstår nog vid det här laget att det inte handlar om ett virus utan om kontroll och en omstrukturering av samhället. Protesterna kommer bli fler och fler och låta högre och högre. Jag kan inte tänka mig att folk går med på det här tramset länge till. Jag hoppas att dom som är ansvariga för att införa lockdowns blir fällda för brott mot mänskligheten.
Citera
2021-02-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbwr

Fair enough. Har du privat sjukvård fixad då. Om du skulle bli sjuk. För det är inte säkert att du får någon vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in