2021-02-10, 23:44
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
När jag är arbetslös, som jag är nu, brukar jag i genomsnitt dricka 4 öl om dagen för att bota min ångest samt tristess. Jag sitter alltså hemma hela dagarna och lever på sparpengar som jag tjänat ihop från förra jobbet.
Blev av med jobbet för 2 veckor sedan.
Nu blir det 2-3 runder i veckan till systemet för att inte bli galen under dagarna.
Detta har hållt på sedan ca 2012. Och nu är jag 28 år gammal.

Är detta ett vanligt fenomen? Jag vill inte kalla mig alkoholist, då jag inte känt extrem abstinens för att våga kalla mig för just alkoholist.
Du får en massa jävligt dåliga tips på FB. En stor mängd förnekare och allmänt destruktiva män-pojkar här.

Sluta dricka om du kan. Fyra öl är mycket kolhydrater. Alkohol förstör kroppen generellt. Du är en halv-alkis, helt enkelt. Inget värt att fortsätta med. Håll det till helgerna i alla fall.
Citera
2021-02-11, 00:24
Medlem
Helt klart osunt leverne även om det finns värre kålsupare. Konsekvenser? Högt blodtryck, ångest, fettlever, cancer. Lägg ner mannen.
Citera
2021-02-11, 00:45
Medlem
pantherTypeGs avatar
Inte bara levern det är dåligt för. Det är även cancerframkallande som det sällan snackas om kring alkohol.
Citera
2021-02-11, 00:47
Medlem
Rebelxs avatar
Det är ingen fara för dig hälsa =)
Du kanske får lite ölmage vid 40 men det är avsevärt mer ohälsosamt att sitta vid något skrivbord 7h om dagen en stor del av sitt liv, så ska man kombinera en sån livsstil så bör man nog försöka hålla igång lite om man är mån om hälsan.

Det du oroar dig över är att drickandet sakta men säkert kommer eskalera, som det antagligen gjort ett bra tag nu.
Och att faktiskt bli beroende av något går hand i hand med toleransutveckling och med en drog som alkohol så kan det spåra ur rejält genom att man pajjar sitt liv på ett mer mentalt plan.

Men ur ett hälsoperspektiv så finns det otroligt mycket annat som man utan att veta utsätter sig för som är värre, och det roliga är att när man väl dör så är det pga något helt annat än det man gått och slösat sitt liv och oroat sig över.

Njut av dina dagar, du vet aldrig när det kan få sig ett abrupt slut.
Skål.
Citera
2021-02-11, 01:00
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Du är verkligen inte alkoholist. En genomsnittlig svensk man dricker mellan en och två sjuttis renat om dagen plus några öl och kanske en vinare.

De mängderna låter mer som en genomsnittlig svensk parkbänksalkis.

Till trådstartaren: Gränsfall till gryende alkoholism. Prova att ta en vit månad. Fixar du inte det, eller nästan ännu värre - känner att du inte behöver det. Ja då har du alkoholproblem.
Citera
2021-02-11, 01:03
Medlem
moongoats avatar
Du tjänar 4 kr om dan i pant. Det borde bli 120 kr i månaden. Skaffa en annan hobby!
Citera
2021-02-11, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
När jag är arbetslös, som jag är nu, brukar jag i genomsnitt dricka 4 öl om dagen för att bota min ångest samt tristess. Jag sitter alltså hemma hela dagarna och lever på sparpengar som jag tjänat ihop från förra jobbet.
Blev av med jobbet för 2 veckor sedan.
Nu blir det 2-3 runder i veckan till systemet för att inte bli galen under dagarna.
Detta har hållt på sedan ca 2012. Och nu är jag 28 år gammal.

Är detta ett vanligt fenomen? Jag vill inte kalla mig alkoholist, då jag inte känt extrem abstinens för att våga kalla mig för just alkoholist.

Det lär växa fram en liten kagge ifall du håller på ett tag. Man kan ta några bärs och få en ångestdämpande effekt, tillfällig såklart, och använda den för att få energi till att söka jobb och lägga en plan för framtiden. Om man dock endast super för att glömma, utan att göra något åt sin situatiton så kommer man ju inte ur den.
Citera
2021-02-11, 04:15
Medlem
Citat:
Vi snackar om 6.0% på 50 cl
Rätt mycket runt 27 cl starksprit om dan.
Råd från en ex alkolist!!!!!! Bryt om/medans du kan
Citera
2021-02-11, 04:51
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Du är verkligen inte alkoholist. En genomsnittlig svensk man dricker mellan en och två sjuttis renat om dagen plus några öl och kanske en vinare.
killen med koll...
en alkoholist / beroende behöver inte dricka varje dag för att vara en alkoholist / beroende.

thing tjing

klart du är alkoholist, det är tungt att erkänna.
ta tag i det nu...
Citera
2021-02-11, 07:37
Medlem
Citat:
Tre dl är inte mer än ETT normalt dricksglas. Det är INTE "rätt mycket".

Jag får anta att du menar att det är ”väldigt mycket”
Citera
2021-02-11, 07:42
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
killen med koll...
en alkoholist / beroende behöver inte dricka varje dag för att vara en alkoholist / beroende.
Exakt. Om man inte dricker varje dag är man per definition inte alkoholist. Och om man håller sig inom måttliga gränser skall man kunna dricka varje dag utan att behöva bli uthängd som alkoholist.
Citera
2021-02-11, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag minns för länge sen att jag sökte på nätet om den absolut största mängd alkohol man kunde dricka per vecka utan att det blev riktigt farligt. Jag hittade att det var en 75:a i veckan. Över det är risken större för skador...

Så det är knappast en helt hälsosam konsumtion men... Så vad blir 4 5,2 bärs per dag?

75*0,40 = 30 CL alkohol

4*33*7*0,052 = 48,048 CL

Nu var det ju 4st 6% 50cl som personen dricker så snarare:
4*50*7*0,06 = 84 cl ren alkohol eller 210 cl 40% per vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här