2021-02-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tror någon att smittspridningen i sverige kommer öka såpass mkt att det kommer införas utegångsförbud under en period?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialminister-lena-hallengren-om-smittspridningen-pa-sportlovet-da-ar-jag-absolut-orolig

Absolut räcker med och lyssna i slutet av klippet. Det går inte utesluta en nedstängning framöver.
Citera
2021-02-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Så nu backar Tegnell återigen
https://www.dn.se/sverige/tegnell-om-vaccinmalet-blir-allt-tuffare/
"Blir svårt att nå vaccinmålen"

Han som var så säker för en månad sedan och hånade regioner som tvivlade.
Ja skulle han inte backa när han fått veta att vaccinen inte kommer i tid?
Citera
2021-02-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja skulle han inte backa när han fått veta att vaccinen inte kommer i tid?

Han skulle varit mer ödmjuk från början gentemot de regioner som varnade för att vaccinen skulle kunna dröja. Istället för att håna dessa regioner.

Tegnells paradgren sedan ett år: att alltid ha fel.
Citera
2021-02-10, 22:20
Medlem
Var på sjukhuset i Skaraborg med min multisjuka far igår då han var mer än 6månader försenad med sitt dropp mot benskörhet. Hans läkare som också är processchef för Covid-19 på vårat sjukhus, har försökt behandla med smärtmedicin för han ska slippa chansa och åka in med risk för smitta, men nu var det tvunget.

Men fick ett samtal med min fars läkare igår på telefon medans min far var inne på sitt dropp. Jag frågade vad han trodde om närmaste tiden, och han berättade då att i Västra Götaland har den nya brittiska varianten fått fäste ordentligt och ökat ordentlig bara sedan förra veckan. Enligt honom skulle siffror presenteras offentligt innan veckan var slut. Då dom även V5 hade dom tagit prover som veckan före, när vårat län var med i Folkhälsomyndigheten slumptest för brittiska varianten. Så han trodde detta ihop med sportlov kan bli en ännu jobbigare situation än det vi upplevde i December/Januari. Tänkte på detta när jag åkte förbi ett köpcentrum och såg det var helt fullt med bilar. Hur ska detta sluta när folk följer råd mindre med denna brittiska variant ökar i vårat län?
Citera
2021-02-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Var på sjukhuset i Skaraborg med min multisjuka far igår då han var mer än 6månader försenad med sitt dropp mot benskörhet. Hans läkare som också är processchef för Covid-19 på vårat sjukhus, har försökt behandla med smärtmedicin för han ska slippa chansa och åka in med risk för smitta, men nu var det tvunget.

Men fick ett samtal med min fars läkare igår på telefon medans min far var inne på sitt dropp. Jag frågade vad han trodde om närmaste tiden, och han berättade då att i Västra Götaland har den nya brittiska varianten fått fäste ordentligt och ökat ordentlig bara sedan förra veckan. Enligt honom skulle siffror presenteras offentligt innan veckan var slut. Då dom även V5 hade dom tagit prover som veckan före, när vårat län var med i Folkhälsomyndigheten slumptest för brittiska varianten. Så han trodde detta ihop med sportlov kan bli en ännu jobbigare situation än det vi upplevde i December/Januari. Tänkte på detta när jag åkte förbi ett köpcentrum och såg det var helt fullt med bilar. Hur ska detta sluta när folk följer råd mindre med denna brittiska variant ökar i vårat län?
Många struntar i råd. Det är bara att kolla på kaffeterior och restauranger i Stockholmsområdet. Inget avständ där i flera. Jag bävar också nu inför sportlovet och alla "obligatoriska" skidresor. Varför är det ett måste för folket att åka på skidresan just i år, med tanke på läget? Det är något som jag inte förstår på riktigt...
Citera
2021-02-10, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keso-2020
Förenade Arabemiraten har vaccinerat över 40% och än syns ingen tydlig minskning. Redan en dos ska skydda mot allvarlig sjukdom och eftersom gruppen äldre prioriterats hade jag förväntat mig stor effekt på dödstalen nu, men de är tyvärr fortfarande höga.

Källa på det? Låter som en skröna.
Citera
2021-02-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock

Varför ska dom veta med att meddela det?
Citera
2021-02-10, 22:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Sjukt märkligt att eliten i tråden här och Tegnell hade samma syn. Allt vaccin skulle användas direkt.

Finland har beslutat att från och med 2/2-21 förlänga tiden mellan coronavaccindoserna från nuvarande 3-4 veckor till 3 månader. Det gör att fler kan vaccineras snabbare och skyddet kan bli bättre i längden.

Citat:
"– Det har visat sig att vaccinen skyddar bättre när dosintervallen förlängs, säger Hanna Nohynek som är överläkare på hälsomyndigheten."

"– Också i allmänhet är det oftast så med vacciner att det leder det till ett bättre och mer långvarigt skydd om tiden mellan doserna är längre, kommenterar Ville Peltola vid expertgruppen för vaccinfrågor (KRAR), i en intervju med Svenska Yle.

Han menar att anledningen till att läkemedelsbolagen har testat sina coronavacciner med kortare mellanrum mellan doserna främst är att de snabbare ska kunna redovisa resultat från sina studier."

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/03/langre-tid-mellan-vaccindoserna-snabbar-upp-coronavaccineringarna-astra-zeneca
Citera
2021-02-10, 22:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Finland har beslutat att från och med 2/2-21 förlänga tiden mellan coronavaccindoserna från nuvarande 3-4 veckor till 3 månader. Det gör att fler kan vaccineras snabbare och skyddet kan bli bättre i längden.

Citat:
"– Det har visat sig att vaccinen skyddar bättre när dosintervallen förlängs, säger Hanna Nohynek som är överläkare på hälsomyndigheten."

"– Också i allmänhet är det oftast så med vacciner att det leder det till ett bättre och mer långvarigt skydd om tiden mellan doserna är längre, kommenterar Ville Peltola vid expertgruppen för vaccinfrågor (KRAR), i en intervju med Svenska Yle.

Han menar att anledningen till att läkemedelsbolagen har testat sina coronavacciner med kortare mellanrum mellan doserna främst är att de snabbare ska kunna redovisa resultat från sina studier."

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/03/langre-tid-mellan-vaccindoserna-snabbar-upp-coronavaccineringarna-astra-zeneca
Samma motivering som UK och exakt det som datan stödjer: 12 veckor är ideal tid mellan doser för AZ:s vaccin.
Citera
2021-02-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Citat:

Så bra att det beslutet kom precis när leveransstrulet kom.
Citera
2021-02-10, 22:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Så bra att det beslutet kom precis när leveransstrulet kom.
Självklart blir leveransmöjligheter en del i ett beslut att basera intervallen på en preliminär studie. Den visar dock på 76% skydd 22 dagar efter första dosen och att det håller i sig i 12 veckor. Man tar alltså en risk att basera beslutet på AZ preliminära rapport men anser att fördelarna är så stora så att man är beredda att ta den risken. Jag tycker Sverige ska överväga att göra samma sak.
Senast redigerad av crisscross 2021-02-10 kl. 22:55.
Citera
2021-02-10, 22:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Samma motivering som UK och exakt det som datan stödjer: 12 veckor är ideal tid mellan doser för AZ:s vaccin.

Det är nog inte helt osannolikt att det kan vara rätt strategi. Motiveringen tycks även luta sig mot erfarenheter från andra
vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in