2021-02-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bygget av NorthVolt i Skellefteå verkar nu ha spridit den brittiska mutationen både till Norrbotten och till Österbotten (Finland). Det är olika arbetare på bygget som åkt hem med smittan från byggarbetsplatsen i Skellefteå.

Hur vet du det? Smittskyddet i Norrbotten och i Finland har varit oroliga för att det kan inträffa men är det ett faktum nu.
Citera
2021-02-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Mortaliteten för covid-patienter på IVA gick upp kraftigt under december/januari.

För de som blev inskrivna 1 december - 1 januari var dödligheten 30 % (mortalitet inom 30 dagar).

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.mort

Ja, ju lägre vitamin D , ju högre dödlighet. Vitamin D nivåerna faller kontinuerligt under vintern innan de börjar byggas på igen i april till maj beroende på var man bor i landet.
Senast redigerad av Homes 2021-02-10 kl. 19:25.
Citera
2021-02-10, 19:28
Medlem
Stäng ner smitthärden Northvolt. Det är en hälsofara som utgör en samhällsfara och kan stängas av Arbetsmiljöverket på studs. Stäng tills läget är under kontroll.
Citera
2021-02-10, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Skadan på ekonomin hade varit långt värre utan några åtgärder alls.

Det tycker jag vi testar utan att spekulera.

Så dags nu att pröva en ny strategi. Samhället att öppnas upp för att rädda löntagarna, pensionärerna och alla andra beroende av ett arbetande folk istället för ett isolerat och arbetslöst sådant. Den vanliga människans ekonomiska livsverk att skyddas.
Citera
2021-02-10, 20:06
Medlem
Cuckslayers avatar
Två nya mutationer idag alltså. Precis som jag skrev igår så finns det sannolikt hundratals, kanske tusentals mutationer just nu.

Dessa vaccin kommer inte att göra situationen ett dugg bättre. Du vaccinerar dig mot några varianter och sedan får du en annan som de nuvarande vaccinen inte biter på.

Det är som att försöka undvika sandkornen i en sandstorm.

Hela världen skulle ha stängt ner i 3-4 månader när vi fick de första rapporterna från Kina. Nu är det försent.

Nu finns det bara en sak vi kan göra och det är att ordna fram effektiva mediciner och sedan öppna upp samhället igen.
Citera
2021-02-10, 20:06
Medlem
Madagascars avatar
Jag har försökt gå igenom hur det ser ut i Europa. Det ser generellt stabilt ut och många länder har tydliga minskningar av nya fall. Men vilka länder har ökande 7-dagars-genomsnitt av nya fall nu?

Dessa tydliga har jag hittat:
Grekland
Bulgarien
Albanien
Montenegro

Och några mindre tydliga:
Tjeckien
Slovakien
Ungern
Rumänien

(Jag har kollat på Ourworldindata och Worldometers.)
Citera
2021-02-10, 20:11
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det tycker jag vi testar utan att spekulera.

Så dags nu att pröva en ny strategi. Samhället att öppnas upp för att rädda löntagarna, pensionärerna och alla andra beroende av ett arbetande folk istället för ett isolerat och arbetslöst sådant. Den vanliga människans ekonomiska livsverk att skyddas.

Nja, det vet jag inte om jag vill skriva under på.

Det är förstås delvis spekulationer, men inte helt. Det finns klara paralleller till spanska sjukan. Även då fanns det en konflikt mellan munskyddsförespråkare och dito motståndare. Och det har noterats att under den tiden så klarade sig ekonomin, på sikt, bättre i de delar av USA som införde hårdare restriktioner än i de delar som var mer släpphänta.

Sedan finns det förstås rimliga gränser. Jag förespråkar absolut inte att man svetsar in folk i sina bostäder som man gjorde i Wuhan (och kanske andra delar av Kina?). Och lockdown bara om det verkligen krisar. Jag ser heller helst inte ett system som man hade i Frankrike där man måste printa ut ett formulär och fylla i med giltig orsak till att man vistas utomhus (hur många har ens en skrivare hemma? Och hur gick det för ensamma pensionärer som aldrig ens rört en dator?).
Citera
2021-02-10, 20:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har försökt gå igenom hur det ser ut i Europa. Det ser generellt stabilt ut och många länder har tydliga minskningar av nya fall. Men vilka länder har ökande 7-dagars-genomsnitt av nya fall nu?

Dessa tydliga har jag hittat:
Grekland
Bulgarien
Albanien
Montenegro

Och några mindre tydliga:
Tjeckien
Slovakien
Ungern
Rumänien

(Jag har kollat på Ourworldindata och Worldometers.)

Jag börjar tvivla på att den sydafrikanska varianten är mer smittsam..
Sedan de berättade om den, har antalet fall i Sydafrika fallit som en sten.
Lockdown lär inte vara anledningen då över halva befolkningen är ”djur” som lever i misär. På dessa fungerar lockdown inte alls. Om bara folket i Cape Town låser in sig, gör det inte mycket nytta..
Citera
2021-02-10, 20:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag börjar tvivla på att den sydafrikanska varianten är mer smittsam..
Sedan de berättade om den, har antalet fall i Sydafrika fallit som en sten.
Lockdown lär inte vara anledningen då över halva befolkningen är ”djur” som lever i misär. På dessa fungerar lockdown inte alls. Om bara folket i Cape Town låser in sig, gör det inte mycket nytta..
Den sydafrikanska är kanske mer smittsam i ett sommarklimat?
Citera
2021-02-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Två nya mutationer idag alltså. Precis som jag skrev igår så finns det sannolikt hundratals, kanske tusentals mutationer just nu.

Dessa vaccin kommer inte att göra situationen ett dugg bättre. Du vaccinerar dig mot några varianter och sedan får du en annan som de nuvarande vaccinen inte biter på.

Det är som att försöka undvika sandkornen i en sandstorm.

Hela världen skulle ha stängt ner i 3-4 månader när vi fick de första rapporterna från Kina. Nu är det försent.

Nu finns det bara en sak vi kan göra och det är att ordna fram effektiva mediciner och sedan öppna upp samhället igen.
Naturligtvis korrelerar antalet mutationer med antalet infekterade; Ju fler infekterade desto fler mutationer.
Citera
2021-02-10, 20:33
Medlem
Madagascars avatar
Det ser ut att öka i Gävleborg. 210 nya fall idag jämfört med 114 förra onsdagen. Kolla även sju-dagarstrenden:

https://platz.se/coronavirus/?lan=gavleborg
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-10 kl. 20:40.
Citera
2021-02-10, 20:45
Medlem
Dbloodss avatar
Detta är intressant:

In England, 47% of people who tested positive for COVID-19 (95% confidence intervals: 46% to 48%) reported having any symptoms.

Förut var det diskussioner om 25-30% asymptomatiska fall, nu nära 50%. Kan det beror på nya varianten? Folk som smittats av denna nya mutation, men tidigare smittats av den gamla varianten och således inte fått symptom?

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19infectionsinthecommunityinenglan d/characteristicsofpeopletestingpositiveforcovid19in england9february2021
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in