2021-02-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag vill som sagt se studier där man har intervjuat kvinnorna om saken. Har du länkar till sådana studier?

Ja ett par stycken , du har väll läst 1 av dem (som jag inte läst själv)

Citat:
Nog för att vi människor är djur, men expriment osv. i all ära, jag vill veta vad kvinnorna har att säga om saken. Är inte du nyfiken på det?

Jag gör så gott jag kan, men du är ju själva antitesen till värdet av svar på frågor, kanske om du slutar med ditt deavel och svara på frågorna med så få ord som möjligt? Så jag har minsta chans att plocka feam det du efterlyser.

Citat:
I övrigt får du läsa vår konversationshistorik, blir tjatigt att dra samma saker om och om igen.

Har försökt, det är som ett samtal med en dement person, du skriver nåt , jag svarar och ställer frågor, du akriver nått helt annat, frikopplat från mina frågor och det vi sisst diskuterade. Och länkar jag dig vetenskapliga publikationer så gapar du efter fler och andra utan att ens läst den du fått.
Citera
2021-02-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det finns en objektiv verklighet och så finns det vad folk säger. Folk kan säga vad som helst, den objektiva verkligheten påverkas inte för det.

Den objektiva sanningen: att kvinnor i regel gifter sig med män som har högre socioekonomisk status.
Den objektiva amerikanska sanningen: att kvinnor vid en undersökning väljer mannen med statusmarkörer.

Men vad är anledningen? Där finns hypoteser/teorier. Men hypoteser och teorier är inga "Objektiva sanningar".

Vad säger kvinnorna själva? Vad säger kvinnor i andra kulturer än i USA? är du inte ett dugg nyfiken på detta? Jag är nyfiken. Jag vill veta. Jag vill läsa vetenskapliga studier där man har gjort systematiska intervjuer med kvinnor gällande sakfrågan. Att inte läsa det är som att äta tårta utan grädde. Torrt och ofullständigt. Och det fattas en viktig bit, som kanske skulle ändra "tårtan"/"den objektiva sanningen" fullständigt.
Citera
2021-02-10, 17:20
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Inte jag heller. Jag kan inte ens "postmoderinstiska".

Det finns inget kontroversiellt med en sådan studie. Sådana studier görs både inom sociologi och vårdvetenskap, för att bara nämna några fält. Kvantitativa studier i all ära (jag gillar definitivt sådana också) men med kvalitativa metoder kan man få in fler variabler som man inte får in genom att bara studera tex. statistik/expriment etc. Viktiga variabler som kanske omkullkastar redan vedertagna teorier. Jag vill se om sådana kvalitativa studier finns, där man har intervjuat kvinnor.

Det finns förmodligen inte eftersom ingen forskare är dum nog att lägga tid och energi på något så värdelöst och intetsägande. Vi vet redan genom att ha studerat kvinnors val och beteenden, dvs vad kvinnor GÖR, att kvinnor är hypergama. Vad kvinnor eventuellt skulle ha att SÄGA om det förändrar ingenting. Den objektiva verkligheten förändras inte oavsett vad kvinnorna säger. Är det verkligen så förbannat svårt att förstå?

Visst, du kan intervjua kvinnor om du vill. Men det har INGET VETENSKAPLIGT VÄRDE.
Citera
2021-02-10, 17:23
Medlem
Citat:
Det finns förmodligen inte eftersom ingen forskare är dum nog att lägga tid och energi på något så värdelöst och intetsägande. Vi vet redan genom att ha studerat kvinnors val och beteenden, dvs vad kvinnor GÖR, att kvinnor är hypergama. Vad kvinnor eventuellt skulle ha att SÄGA om det förändrar ingenting. Den objektiva verkligheten förändras inte oavsett vad kvinnorna säger. Är det verkligen så förbannat svårt att förstå?

Visst, du kan intervjua kvinnor om du vill. Men det har INGET VETENSKAPLIGT VÄRDE.

Jo, det har ett vetenskapligt värde. Du får läsa om vetenskapsteori och om kvalitativa metoder. Det är inget humbug.
Citera
2021-02-10, 17:24
Medlem
Citat:
Inte jag heller. Jag kan inte ens "postmoderinstiska".

Det finns inget kontroversiellt med en sådan studie. Sådana studier görs både inom sociologi och vårdvetenskap, för att bara nämna några fält. Kvantitativa studier i all ära (jag gillar definitivt sådana också) men med kvalitativa metoder kan man få in fler variabler som man inte får in genom att bara studera tex. statistik/expriment etc. Viktiga variabler som kanske omkullkastar redan vedertagna teorier.Jag vill se om sådana kvalitativa studier finns, där man har intervjuat kvinnor.

Kan du länka en sådan då , har jag nått exempel att utgå ifrån (fetat ovan) ? Att be dig förklara vad du önskar är ju som att be än 3åring förklara vad de gjort i helgen som va.

Postmodernistiter och upplevelsernas ”vetenskap”
Citera
2021-02-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
J

Jag gör så gott jag kan, men du är ju själva antitesen till värdet av svar på frågor, kanske om du slutar med ditt deavel och svara på frågorna med så få ord som möjligt? Så jag har minsta chans att plocka feam det du efterlyser.

Enkelt: jag vill läsa studier där kvinnorna är intervjuade. Där man undersökt hurvida de är "Kvinnligt hypergama" eller inte. Har du några sådana studier?
Citera
2021-02-10, 17:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Den objektiva sanningen: att kvinnor i regel gifter sig med män som har högre socioekonomisk status.
Den objektiva amerikanska sanningen: att kvinnor vid en undersökning väljer mannen med statusmarkörer.

Men vad är anledningen? Där finns hypoteser/teorier. Men hypoteser och teorier är inga "Objektiva sanningar".

Vad säger kvinnorna själva? Vad säger kvinnor i andra kulturer än i USA? är du inte ett dugg nyfiken på detta? Jag är nyfiken. Jag vill veta. Jag vill läsa vetenskapliga studier där man har gjort systematiska intervjuer med kvinnor gällande sakfrågan. Att inte läsa det är som att äta tårta utan grädde. Torrt och ofullständigt. Och det fattas en viktig bit, som kanske skulle ändra "tårtan"/"den objektiva sanningen" fullständigt.

Nu är ju statusen och statusmarkören den enda variabeln i dessa studier, varför det går att dra slutsatsen att det är statusen och statusmarkörerna som är avgörande, dvs att kvinnor är hypergama/attraheras av status. Inte speciellt svårt att förstå.
Citera
2021-02-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kan du länka en sådan då , har jag nått exempel att utgå ifrån (fetat ovan) ? Att be dig förklara vad du önskar är ju som att be än 3åring förklara vad de gjort i helgen som va.

Postmodernistiter och upplevelsernas ”vetenskap”

Du vill se en kvalitativ studie där man intervjuat folk? För att se vad det är för form av studie jag efterfrågar? visst, det kan jag länka. Men de kommer alltså inte handla om "Kvinnlig hyergami" eftersom jag inte har funnit någon sådan där kvinnor är intervjuade.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:532600/FULLTEXT01.pdf
En C-uppsats, tydligen.

http://www.atstorning.se/wp-content/uploads/2018/02/Kvalitativ-metoder.pdf
Lite om vilken metod som kan vara användbar, utifrån vad man önskar studera.
Citera
2021-02-10, 17:37
Medlem
Citat:
Nu är ju statusen och statusmarkören den enda variabeln i dessa studier, varför det går att dra slutsatsen att det är statusen och statusmarkörerna som är avgörande, dvs att kvinnor är hypergama/attraheras av status. Inte speciellt svårt att förstå.

Att de amerikanska kvinnorna i den studien valde männen med statusmarkörer är kartlagt, ja. Men att tro att det handlar om "attraktion" är endast ett antagande. Här behöver man faktiskt göra sytematiskt intervjua kvinnorna för att ta reda på orsaken till varför de valde som de gjorde.
Citera
2021-02-10, 18:19
Medlem
Citat:
Du vill se en kvalitativ studie där man intervjuat folk? För att se vad det är för form av studie jag efterfrågar? visst, det kan jag länka. Men de kommer alltså inte handla om "Kvinnlig hyergami" eftersom jag inte har funnit någon sådan där kvinnor är intervjuade.

Jag länkade flera exempel på vetenskapliga studier tidigare, om su tittar i källhänvisningen av de så hittar du fler än de som länkades direkt (hypergami är ju ett tvärvetenskapligt fält, precis som darwin påpekade för ca150år sedan)

Citat:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:532600/FULLTEXT01.pdf
En C-uppsats, tydligen.

Uhm kan du ta någon som är citerad och som öppnar up för det du bad om

Citat:
omkullkastar redan vedertagna teorier.Jag vill se om sådana kvalitativa studier finns, där man har intervjuat kvinnor.

Och gärna från ett fält som inte får hälften av sina utbildningar pricksde för att de är undermånliga och ovetenskspligs varje år om det är möjligt. (dvs svenska lärarutbildningar mellan 2002-2019+)

Citat:
http://www.atstorning.se/wp-content/uploads/2018/02/Kvalitativ-metoder.pdf
Lite om vilken metod som kan vara användbar, utifrån vad man önskar studera.

Jag tror inte jag behöver det, och ätstörningar lider jag inte heller av , eller kanske, eller jag vet inte, säkerställd genom med fenomelogiska metoden givetvis,
Citera
2021-02-10, 18:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jo, det har ett vetenskapligt värde. Du får läsa om vetenskapsteori och om kvalitativa metoder. Det är inget humbug.

Haha, så berätta. Vad kan en sådan studie visa? Om alla kvinnor säger "jag anser inte att jag är hypergam" eller om alla säger "jag är hypergam". Vad har det bevisat?

Citera
2021-02-10, 18:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Enkelt: jag vill läsa studier där kvinnorna är intervjuade. Där man undersökt hurvida de är "Kvinnligt hypergama" eller inte. Har du några sådana studier?

Man kan inte ta reda på huruvida kvinnor är hypergama eller inte genom att fråga dem om de anser att de är hypergama eller inte. Det fungerar inte så, och det borde alla som har gått ut grundskolan klara av att begripa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in