2021-02-10, 15:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Fattar inre varför du argumenterar med mig. Ring Eu och argumentera med dem i stället.
Deras databas.
Ja och de skriver tydligt:
Information on suspected side effects should not be interpreted as meaning that the medicine or the active substance causes the observed effect or is unsafe to use. Only a detailed evaluation and scientific assessment of all available data allows for robust conclusions to be drawn on the benefits and risks of a medicine.
Citera
2021-02-10, 15:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Information on suspected side effects should not be interpreted as meaning that the medicine or the active substance causes the observed effect or is unsafe to use. Only a detailed evaluation and scientific assessment of all available data allows for robust conclusions to be drawn on the benefits and risks of a medicine.

Hur skall man då kunna sprida desinformation? Om man alltså inte får misstolka siffror.
Citera
2021-02-10, 16:04
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar du att man får ett annat bemötande om man betalar fem gånger mer än alla andra? Testa nästa gång du går ut på krogen så får du se.

Källa?
Citera
2021-02-10, 16:06
Medlem
JustZlatans avatar
Borde inte smittspridningen gå ner när våren kommer?
Citera
2021-02-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan man få med sig några på att skaka fram positiva effekter med pandemin?
Det kanske skapar panik hos många att leta "pandemipositiva" saker och då blir det ju garanterat on topic också. Det har ju varit lite mera positivt här på slutet så det ska nog gå bra tror jag.

Jag skriver några av de senaste positiva inputen.

Handtvätt och lite fysisk distansering gör underverk på bla. vinterkräksjukan och säsongsinfluensan.

Arbeta hemma har många lärt sig så det kan bli det nya normala när man är lite krasslig istället för att gå till jobbet och smitta ner alla.

Mera semester i Sverige ger mera klirr i kassan för våra svenska företag. Dessvärre är det väl risk att även andra tänker så.

Mera hemester i världen ger mindre utsläpp av koldioxid.

Acceptansen för hemarbete har ökat och det kan säkert minska stressen för många att någon eller några dagar i veckan spara ett par timmars restid eller kunna göra ett läkarbesök utan att behöva ta ledigt en halv dag.

Man har utvecklat möjligheten att träna hundar att luka sig till smitta.

Teknik för att utveckla vaccin och läkemedel har fått en skjuts framåt.

Möten via nätet har blivit det nya normala och kommer att spara tid framöver. Färre resor och effektivare möten (oftast). Kanske lite tråkigare, men

Fyll på med mera positiva effekter av pandemin!
Det är väldigt skönt att stå med avstånd i alla köer i butiker och man kommer lika fort fram till kassan ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Fattar inre varför du argumenterar med mig. Ring Eu och argumentera med dem i stället.
Deras databas.

Länkar till EU:s förklaring (på Svenska) så kanske du förstår:

http://www.adrreports.eu/sv/understanding_reports.html

Citat:
Informationen på denna webbplats gäller misstänkta biverkningar, med andra ord effekter som har setts efter administrering av, eller behandling med, ett läkemedel. Dessa misstänkta biverkningar behöver dock inte vara förknippade med eller orsakas av läkemedlet.

Citat:
Alla läkemedel kan ge biverkningar och det är viktigt att tänka på att de flesta människor tar läkemedel utan att drabbas av några biverkningar.

Citat:
Ett fall kan rapporteras på grundval av en misstanke om att biverkningen är förknippad med läkemedlet. Detta innebär inte nödvändigtvis att det har fastställts någon koppling mellan läkemedlet och biverkningen: biverkningen kan ha uppstått till följd av andra faktorer, till exempel den sjukdom som läkemedlet tas mot eller en samverkan, en s.k. interaktion, mellan minst två av patientens läkemedel.

Citat:
En enskild fallrapport ska betraktas mot bakgrund av alla tillgängliga uppgifter om läkemedlet. Utöver de spontana rapporterna till följd av läkemedlets globala användning kan det också finnas rapporter från kliniska prövningar, andra studier och den vetenskapliga litteraturen. Endast genom en utvärdering av alla tillgängliga uppgifter kan hållbara slutsatser dras om ett läkemedels nytta och risker.

Citat:
Informationen på denna webbplats får inte användas för att bestämma sannolikheten för att få en biverkningav ett läkemedel. Annan information, såsom hur många människor som har behandlats med läkemedlet och hur länge läkemedlet har funnits på marknaden, måste beaktas.

Citat:
För mer heltäckande information om ett läkemedels risker eller eventuella biverkningar hänvisar vi till produktresumén och bipacksedeln (följer med läkemedlet). Hälso- och sjukvårdspersonal såsom läkare och apotekspersonal kan också ge dig denna information.

Vi fortsätter:

http://www.adrreports.eu/sv/disclaimer.html

Citat:
Informationen på denna webbplats speglar inte någon bekräftelse på en potentiell koppling mellan läkemedlet och den eller de observerade effekterna.

Citat:
Informationen på denna webbplats avser misstänkta samband som speglar rapportörens iakttagelser och åsikter. En vetenskaplig bedömning av ett orsakssamband mellan ett läkemedel och en effekt ingår i den kontinuerliga övervakningen av ett läkemedels nytta och risker, men bedömningen tar även hänsyn till många andra faktorer, såsom patientens medicinska tillstånd och sjukdomsbakgrund.

Citat:
Antalet misstänkta biverkningar i EudraVigilance ska inte tjäna som grund för bestämning av sannolikheten för att en biverkning inträffar. Orsaken till detta är att antalen måste sättas i förhållande till andra faktorer, t.ex. hur många människor som tar läkemedlet och hur länge läkemedlet har funnits på marknaden.

Citat:
Biverkningsrapporterna i EudraVigilance utgör inte all tillgänglig information om ett läkemedels nytta och risker och får inte användas isolerat för att fatta beslut om en patients behandlingskur, utan andra informationskällor, såsom produkt-/förskrivningsinformationen, ska i första hand tas i beaktande.

Problemet är inte databasen. Problemet är inte EU. Problemet är inte läkarna.

Problemet är du som kategoriskt länkar till databasen och påstår att det är biverkningar när det egentligen är MISSTÄNKTA biverkningar. Du fortsätter med detta trots att du många gånger fått förklarat vad datat är och vad det betyder OCH hänvisningar till information som kommer från sidan som säger att det inte är biverkningar.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar du att man får ett annat bemötande om man betalar fem gånger mer än alla andra? Testa nästa gång du går ut på krogen så får du se.

At Pfizer også fik ansvarsfrihed og adgang til alle israeleres sundhedsdata hjalp nok også lidt.
Citera
2021-02-10, 16:11
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

Det är en disclaimer. Det är inte vad databasens siffror säger.
Två skilda saker.
Citera
2021-02-10, 16:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan man få med sig några på att skaka fram positiva effekter med pandemin?
Det kanske skapar panik hos många att leta "pandemipositiva" saker och då blir det ju garanterat on topic också. Det har ju varit lite mera positivt här på slutet så det ska nog gå bra tror jag. Jag skriver några av de senaste positiva inputen.

-Handtvätt och lite fysisk distansering gör underverk på bla. vinterkräksjukan och säsongsinfluensan.
-Arbeta hemma har många lärt sig så det kan bli det nya normala när man är lite krasslig istället för att gå till jobbet och smitta ner alla.
-Mera semester i Sverige ger mera klirr i kassan för våra svenska företag. Dessvärre är det väl risk att även andra tänker så.
-Mera hemester i världen ger mindre utsläpp av koldioxid.

-Acceptansen för hemarbete har ökat och det kan säkert minska stressen för många att någon eller några dagar i veckan spara ett par timmars restid eller kunna göra ett läkarbesök utan att behöva ta ledigt en halv dag.
-Man har utvecklat möjligheten att träna hundar att luka sig till smitta.
-Teknik för att utveckla vaccin och läkemedel har fått en skjuts framåt.
-Möten via nätet har blivit det nya normala och kommer att spara tid framöver. Färre resor och effektivare möten (oftast). Kanske lite tråkigare, men

Fyll på med mera positiva effekter av pandemin!

Många bra saker med långsiktiga effekter kanske man kan kalla telefon & videokonferenser samt hemarbete för paradigmskiften.

De kortsiktiga effekter jag rent egoistisk tycker är bra är att de flesta centrumanläggningar har mindre trängsel.

Att det är jättelätt att boka tid i sjukvården för röntgen, smärre operationer och olika undersökningar. De stora akutsjukhusen naturligtvis undantagna.

Vill jag bo på hotell kan jag njuta av det stora lugnet i frukostmatsalen. Kanske inte direkt i fjällvärden men överallt annars.

Jag som är ganska folkskygg och hatar trängsel har en underbar tid. Men på promenadstråken är det värre än någonsin. Då får man kompensera med att gå när det är 10 minus eller mer och åka 5 mil bort från stan.
Citera
2021-02-10, 16:17
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Borde inte smittspridningen gå ner när våren kommer?
Det gör den garanterat - problemet är väl att det är minst 2-3 månader tills man kan vänta sig någon direkt årstidseffekt.
Citera
2021-02-10, 16:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Deras databas.

Du vet lika bra som jag att du kan ta vilket läkemedel som helst och få en liknande lista.
Den har ingenting att göra med hur många som verkligen dör av vaccinet.

Eller har jag fel, du kanske inte förstår det?
Citera
2021-02-10, 16:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det tar 6 veckor att modellerar om sitt vaccin (Biontech) tex. Räcker det för att undgå virusets mutationer?

Hur snabbt muterar viruset?

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ba fråga... Jag har inget svar. Bara en motfråga

Hur lång tid tar det att testa och certifiera ett sådant "ommodellerat" vaccin? För de första vaccinerna togs detta ca 9-12 månader.
Generationstiden för ett virus är kort.
Fem dagar för SARS-CoV-2 har jag för mig.
Som jämförelse är människans generationstid runt 20 år historiskt, men ökar väl vad jag förstår när vi blir allt äldre innan barnafödandet.

En artikel i Nature från september beskriver att det finn ung 12 000 mutationer av SARS-CoV-2.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in