2021-02-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag tolkar ingenting. Jag anger bara rådata, med referens. Upp till varje indevid att tolka och dra slutsattser.

Du verkar ju tolka detta data som konstaterade biverkningar då du benämner de som just detta om och om igen.

Citat:
EU´s databas över biverkningar är officiell. Och det är läkare som anmält.
Siffrorna är till störta del från Italien och vaccinerad sjukvårdspersonal.

Citat:
Det är lite värre än så. Italien verkar vara de enda som rapporterar regelbundet till EU´s biverkningsdatabas.

Större delen av det du ser listat, är Italiensk sjukvårdspersonal:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Citat:
EU Biverkningsdatabas

Bara att scrolla ned till:

COVID-19 MRNA VACCINE PFIZER-BIONTECH (TOZINAMERAN)

http://www.adrreports.eu/de/search_subst.html#
Citera
2021-02-10, 14:08
Bannlyst
Sitter och kollar på tennis från Australien och dom har stor publik utan munskydd, bollkallarna bär inte munskydd, allt ser nästan normalt ut.
Så kommer dagens dödssiffra i Sverige, 138 nya dödsfall, helt sjukt.
Antalet inlagda på sjukhus och IVA minskar ju och personalen på äldreboenden bär väl skyddsutrustning numera, så vilka är det som dör?
Sveriges Coronastrategi är en stor skandal 😡😷😡😷😡😷😡😷
Citera
2021-02-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nå, förbättring i alla fall. Men det ska bli intressant att se vilka regioner som grisar ner statistiken.

Igår var det ju misstänkt låg siffra rapporterade avlidna.

Varken Stockholm, Västra Götaland eller Skåne rapporterade några fall då så en del hamnade väl idag istället.
Citera
2021-02-10, 14:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När FHM rapporterade tusental totalt döda (när det faktiskt inträffade)
1000 - 14 april (9 april)
2000 - 23 april (19 april)
3000 - 7 maj (2 maj)
4000 - 25 maj (18 maj)
5000 - 17 juni (11 juni)
6000 - 5 november (31 oktober)
7000 - 3 december (27 november)
8000 - 22 december (12 december)
9000 - 7 januari (23 december)
10000 - 14 januari (3 januari)
11000 - 22 januari (14 januari)
12000 - 4 februari (29 januari)

Då har vi datum för 12000 också. 29 januari är naturligtvis preliminärt och det behövs 96 avlidna den 26 januari eller tidigare för att min gissning om 26 januari ska vara rätt. Eftersläpningen uppskattar ca 140 ännu ej rapporterade dödsfall före 26 januari vilket istället indikerar att den faktiska dagen vi passerade 12000 döda var den 25 januari.

I övrigt inga ändringar, för justering gäller:

15 dödsfall 13 januari eller tidigare för att 11000 ska justeras till 13 januari (möjligt)
4 dödsfall 2 januari eller tidigare för att 10000 ska justeras till 2 januari (troligt)
188 dödsfall 31 december eller tidigare för att 10000 ska justeras till 31 december (omöjligt)

När FHM rapporterade tusental totalt döda (när det faktiskt inträffade)
1000 - 14 april (9 april)
2000 - 23 april (19 april)
3000 - 7 maj (2 maj)
4000 - 25 maj (18 maj)
5000 - 17 juni (11 juni)
6000 - 5 november (31 oktober)
7000 - 3 december (27 november)
8000 - 22 december (12 december)
9000 - 7 januari (23 december)
10000 - 14 januari (3 januari)
11000 - 22 januari (14 januari)
12000 - 4 februari (28 januari)

Dagen för 12000 avlidna har justerats till 28 januari, för ny justering gäller:

11 dödsfall 27 januari eller tidigare för att 12000 ska justeras till 27 januari (säkert)
12 dödsfall 13 januari eller tidigare för att 11000 ska justeras till 13 januari (möjligt)
3 dödsfall 2 januari eller tidigare för att 10000 ska justeras till 2 januari (möjligt)
187 dödsfall 31 december eller tidigare för att 10000 ska justeras till 31 december (omöjligt)[/quote]
Citera
2021-02-10, 14:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag börjar också misströsta. Att vi hela tiden upptäcker nya saker om detta virus, och dess konsekvenser. Och mer tror jag vi har att vänta. Igår sa ju Anders Tegnell att han inte motsätter sig att man kan ha detta i 7 år när någon reporter tog upp inslag från Bloomberg som prognoserat det.

Vi kommer få ställa oss in på att covid19 kommer göra att vi kommer få ompröva vårt liv och leva med restriktioner lång tid, även om jag har hoppats att vi skulle bli någorlunda normalt i september oktober i år. Det vi kan hoppas på är att snabbtesterna utvecklas och att vi i befolkningen kan ha dessa varje dag innan vi går till jobbet, precis som att borsta tänderna. Och att regeringar i varje land har dessa, så man kan få ner smittspridningen i hela världen och därmed minska risken för spridning och mutationer. Man kan också hoppas på att när viruset muterar att man blir mer sjuk i början av inkubation så man själv kan navigera bättre tillsammans med restriktioner.

Jag skulle också önska att FoHM för Sveriges del uppmärksammar asymptomatisk och presymptomatisk smitta mer och ofta. Den infon skulle vara med i deras lista med ;
  • Tvätta händerna
  • Jobba hemifrån
  • Stanna hemma vid minsta symptom
  • Testa dig vid symptom
  • Osv osv
Det vore väldigt trist om pandemin skulle innebära att vi får tillägna oss en ny livsstil för de kommande åren. Man måste visa upp negativt test vid sammankomster, resor och annat. Handtvättning, handsprit och ansiktsmasker blir vardag under lång tid framöver. Återkommande tester, folk måste jobba hemifrån, nya mutationer och nya vaccinationskampanjer, uppblossande sjukdomsperioder och därmed nya restriktioner.
Vem kunde ha anat detta för ett par år sedan?
Citera
2021-02-10, 14:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Sitter och kollar på tennis från Australien och dom har stor publik utan munskydd, bollkallarna bär inte munskydd, allt ser nästan normalt ut.
Så kommer dagens dödssiffra i Sverige, 138 nya dödsfall, helt sjukt.
Antalet inlagda på sjukhus och IVA minskar ju och personalen på äldreboenden bär väl skyddsutrustning numera, så vilka är det som dör?
Sveriges Coronastrategi är en stor skandal 😡😷😡😷😡😷😡😷
Det är sommar i Australien. Minns du inte hur det var i Sverige i somras? Men sen är Australien nedstängt mycket hårdare än Sverige. Dom har inte femtioelva undantag utan du kommer inte in där utan att du uppfyller allt som krävs. Tennisspelarna fick ju sitta i karantän bra länge som exempel. Och när de får smittspridning så slår de ner på det stenhårt. Jag vet inte riktigt om jag tycker deras lösning är så skitbra men men. Den verkar ju fungera just nu.
Citera
2021-02-10, 14:12
Medlem
Enligt statistiken kring eftersläpning har nu Sverige passerat 13 000 döda. "Grattis Sverige"
Senast redigerad av AirOfficer 2021-02-10 kl. 14:20.
Citera
2021-02-10, 14:13
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du verkar ju tolka detta data som konstaterade biverkningar då du benämner de som just detta om och om igen.

1000-tals läkare anmäler död och allvarliga, ej övergående biverkningar.
Jag rapporterar bara data. Om du vill argumentera för att de har fel, så står det dig fritt
att göra så.

Men du skall ej hävda att jag sagt saker jag ej sagt. Det är läkare som anmält. Ej jag.
Citera
2021-02-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla mutationer blir förstås inte farligare. De allra flesta är harmlösa och de mutationerna märks inte ens. Men det räcker med att en på tusen eller en på tiotusen blir farligare för att pandemins ska förvärras.

Coronan kan inte jämföras med "vanliga" influensor. De drar fram över världen ett varv varje år och sen är det klart, till nästa säsong. Coronan sprids över världen i vågor, muterar till nya egenskaper och kommer igen i nya vågor.

”En på tusen eller en på tiotusen” (Öhh!?)
Nej.
Vad är det som säger det?
Vad vet du ens om det?
Vem har hittat på det antalet?

Influensor förändras också. Somliga mer smittsamma och värre än andra, och vice versa.
.. och visst kommer det, som jag skrev ”tids nog” att landa i en vanlig influensa.
Helt i sin ordning i och med immunitet och vaccin. Precis som med influensan, där riskgrupperna år efter år efter år, rekommenderas vaccinering.

Ge det ett år eller två så kommer det att landa i det.
Citera
2021-02-10, 14:19
Medlem
Citat:
Jag rapporterar bara data. Om du vill argumentera för att de har fel, så står det dig fritt
att göra så.

Men du skall ej hävda att jag sagt saker jag ej sagt. Det är läkare som anmält. Ej jag.

Nej - de anmäler misstänka biverkningar.

T ex så som skedde i Sverige när en person (boende på SÄBO) avled 1 eller 2 dagar efter personen fått första sprutan.

Det anmäldes som misstänkt biverkning men efter slutgiltig utredning så avskrevs det som biverkning.

30:e December -> https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/biverkningsrapportering-till-lakemedelsverket-efter-dodsfall/

14:e Januari -> https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/besked-idag-dodsfall-i-kalmar-kan-inte-kopplas-till-covidvaccin
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-02-10 kl. 14:22.
Citera
2021-02-10, 14:20
Medlem
Citat:
att göra så.

Problemet är fortfarande att handlar om MISSTÄNKTA biverkningar, inte konstaterade biverkningar. Detta gäller OAVSETT vem som rapporterar dom.

Du har en tendens att formulera dig som att det gäller KONSTATERADE biverkningar, vilket inte är samma sak som MISSTÄNKTA biverkningar. Jag är övertygad om att du förstår skillnaden mellan dessa.
Citera
2021-02-10, 14:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det vore väldigt trist om pandemin skulle innebära att vi får tillägna oss en ny livsstil för de kommande åren. Man måste visa upp negativt test vid sammankomster, resor och annat. Handtvättning, handsprit och ansiktsmasker blir vardag under lång tid framöver. Återkommande tester, folk måste jobba hemifrån, nya mutationer och nya vaccinationskampanjer, uppblossande sjukdomsperioder och därmed nya restriktioner.
Vem kunde ha anat detta för ett par år sedan?

Håller med, men tror vi måste ställa oss in på det. Tror vi har bättre förutsättningar psykiskt om man har en inställning till detta som är realistiskt. Jag för min tar alltid det negativa med en inställning att jag ska anpassa mig. Jag tror (?) människor är mer anpassningsbara än vi tror. Men har ingen vetenskaplig evidens för det, bara min tanke.

Att ta ett prov varje morgon kanske blir lika naturligt som att sätta på sig skorna när man går till jobbet. Men alla måste ju göra likadant. Det hjälper ju inte om vi vaccinerar oss innan midsommar, och sen börjar resa till Afrika eller Brasilien eller andra länder där vi smittas av mutationer som tar sig förbi vårt immunförsvar vi fått ifrån vaccinet. Det kommer ju bara gå runt och runt. Det är en global kris som jag tror vi människor och vårt ego inte kommer ta oss förbi om vi inte samarbetar kring detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in