2021-02-10, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag hoppas du har rätt. Men fruktar ändå att vissa sossar kan komma att taktikrösta för att kunna behålla makten mha. MP.
Det kräver en större samordning vilket jag tvivlar kommer ske. Tror inte S går ut och säger ”stödrösta på mp”
2021-02-10, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vi har ju redan facit. Både i EU-valet 2019 och i riksdagsvalet 2018 låg MP lågt i mätningarna och då lyckades regimen boosta upp MP 1,5-2,0 procentenheter genom att tjata om klimatet varje dag på SVT i några veckor. Det finns ingen anledning att tro att de inte skulle lyckas med samma sak i valet nästa höst.
MP klarade sig på grund av en varm sommar.
2021-02-10, 12:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Det kräver en större samordning vilket jag tvivlar kommer ske. Tror inte S går ut och säger ”stödrösta på mp”
Men det sade inte heller några sossar på den gamla tiden när "kamrat 4%" var ett begrepp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kamrat_4_procent
2021-02-10, 12:14
Bannlyst
Citat:
Men det sade inte heller några sossar på den gamla tiden när "kamrat 4%" var ett begrepp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kamrat_4_procent
Skillnaden var att på den tiden var det färre partier i riksdagen och socialdemokraterna behövde bara ett parti till för att säkra makten. Socialdemokraterna hade redan 35-45 procent av rösterna på den tiden och förlorade så klart ingenting på att ge några procentenheter till kommunisterna.

Situationen idag är mer komplex. Socialdemokraterna drar med historiskt dåliga siffror och tappar till både SD och V. Det är uppenbart att S tappat mycket på att sitta med MP i regering.

MP kommer precis som S att tappa många röster till vänsterpartiet och ligger dessutom i farozonen att tappa sina mest konkurrenskraftiga väljare till C. MP har till skillnad från vad VPK hade en väldigt ojämn könsfördelning där ett litet tapp bland männen kommer bli en direkt dödsstöt.

Låt oss göra en bedömning på var MP kan hämta in väljare från.
Dessa partier är som jag bedömer S, V och C. Jag anser att V kan man utesluta på en gång eftersom de kommer att öka i nästa val och att det inte finns någon anledning för en vänsterpartist att rösta på partier (S, MP) som möjliggjort högerpolitik. V kommer alltså öka genom att sno röster från dessa två partier. Centerpartiet kommer öka marginellt alternativt minska marginellt eller vara oförändrade. De som redan är centerpartister röstar redan på ett (i deras tycke) parti som tar klimatet och miljön på allvar.

Förstagångsväljare brukar endast utgöra runt 4-5 procent vid ett riksdagsval. Av dessa har du minst hälften som är män och som aldrig skulle rösta på MP. Hälften (2-2,5 procent) är alltså kvinnliga förstagångsväljare som är MP starkaste bas. Gör avdrag för eventuellt ogiltiga röster eller som inte röstar överhuvudtaget gör sedan ett antagande att minst 80 procent av denna grupp röstar på ett annat parti. Det blir inte många röster alls.
2021-02-10, 12:29
Medlem
Citat:
Islamister röstar inte längre MP sedan kaplanaffären.

hahaha

MP är numera ett somaliskt intresseparti, somalierna har tagit över partiet på lokal nivå i flera kommuner och de kryssade in Leila Ali Almi 2018. Mer klankandidater lär kryssas in i Sveriges Riksdag 2022.

MP klarar sig, 52% av SVT röstar MP och de kommer göra allt för att deras parti ska klara sig inkl. tutta på i skogen som de säkert gjorde sommaren 2018 och sommaren 2014. Konstigt att det alltid är valår när det brinner
2021-02-10, 12:29
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Alliansen?

Just det! Alliansen kommer tillbaka, var så säker. I valet 2018 fick de rödgröna ett enda mandat ifrån egen majoritet. Alliansen, alltså UTAN SD var två ynka mandat från egen majoritet. Det kan hända igen, och kommer hända när Kristersson valsat färdigt med Åkesson. M krossar allt motstånd just nu. Räcker att M tar tillbaka rösterna som gått till SD så står Åkesson med rumpan bar. Och att L håller sej kvar över spärren. Åker MP ut så är saken klar. Alliansen återuppstår. Inte ett dugg bättre än nuvarande regering enl mitt tycke.
2021-02-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Just det! Alliansen kommer tillbaka, var så säker. I valet 2018 fick de rödgröna ett enda mandat ifrån egen majoritet. Alliansen, alltså UTAN SD var två ynka mandat från egen majoritet. Det kan hända igen, och kommer hända när Kristersson valsat färdigt med Åkesson. M krossar allt motstånd just nu. Räcker att M tar tillbaka rösterna som gått till SD så står Åkesson med rumpan bar. Och att L håller sej kvar över spärren. Åker MP ut så är saken klar. Alliansen återuppstår. Inte ett dugg bättre än nuvarande regering enl mitt tycke.

V+S+MP fick 144 mandat, långt ifrån en egen majoritet. Men om C inkluderas fick de majoritet med 175 mandat; tack vare AFS-rösterna som annars skulle gett SD ett extra mandat.

Alliansen utan SD fick 143 mandat, långt ifrån egen majoritet och långt ifrån att få igenom sin budget, eftersom SD med sina 62 mandat bara kan rösta på S (100 mandat) budget för att fälla den.
Senast redigerad av Xenotime 2021-02-10 kl. 12:36.
2021-02-10, 12:37
Bannlyst
Förstagångsväljare i förra valet som var röstberättigade.

5,2 procent var förstagångsväljare och där 7 495 936 som var röstberättigade i senaste riksdagsvalet.
I nästa val kommer röstberättigade gå upp runt 160.000 (som i förra valet).

7 655 936 * 0,052 = 398 108 (antal röstberättigade förstagångsväljare)

50 procent av dessa är kvinnor vilket ger siffran 199 054.

Anta att vi då har ett valdeltagande på 90 procent (unga mer benägna att rösta) då blir siffran 179 148 (kan vara ett lägre valdeltagande till och med).

Låt oss säga att MP i den här gruppen får 20 procent, då har MP alltså 35 829 röster i den här gruppen som alltså ska vara deras starkaste grupp. Bland unga kvinnor är det S och V som blir runt 30 procentspartier vilket många undersökningar visar. M/KD/C/L får sina fair share. Ett MP på max 20 procent är alltså rimligt även om den siffran faktiskt kan vara lägre.

I valet 2014 var gränsen för att nå 4 procent minst 249.000 röster. I valet 2018 var den siffran 259.000. Det rimliga är då att gränsen i nästa val kommer ligga någonstans runt 269.000-270.000.

Så MP måste alltså jobba upp 270.000-35800 = 234.200 röster efter de röster som man fått från sin starkaste väljargrupp.

Låt oss då anta att MP i enlighet med SCB senaste undersökning kommer få runt 2 procent av männens röster. I nästa val kommer antalet giltiga röster ligga på runt 6 700 000 röster om man följer mönstret från valet 2014 till 2018. Dela på 2 och ta sedan * 0,02. Då får man 67000 röster.

234.200-67000 = 167.200.

MP måste alltså plocka vidare 167.000 röster från övriga kvinnor efter att ha gjort en smal överskattning bland männen och antalet förstagångsväljande kvinnor (då jag överskattade valdeltagandet bland förstagångskvinnorna och procenttalet). Jag ser det inte som rimligt. Speciellt då övriga kvinnor enligt mina beräkningar kommer vara runt 3 175 000 giltiga röster efter att ha gjort avdrag på män och förstagångsväljande kvinnor. Även om MP bland denna grupp får 5 procent vilket blir 158 750 röster så når man inte upp till den magiska gränsen eftersom man är 10.000 väljare ifrån. Märk väl att MP bland kvinnor totalt fick runt 5,6 procent. Chansen är stor då att om man tar bort förstagångsväljande kvinnor så blir procenttalet betydligt mindre.

Slutsatsen är alltså att MP inte kommer klara sig baserat på att de inte ens klarar sig efter att jag har gjort en överskattning bland förstagångsväljande kvinnor (både till procenttal och valdeltagande) och bland männen.

I nästa val kommer MP alltså skrapa 260.000 väljare och man är således 10.000 röster från att nå gränsen på 4 procent. Man kommer alltså nå som bäst 3,89 procent efter att ha gjort en överskattning bland männen, de unga förstagångsväljande kvinnorna och de övriga kvinnorna. Den riktiga siffran lär ligga någonstans mellan 3,6-3,8.
Senast redigerad av tunnelgatan 2021-02-10 kl. 12:49.
2021-02-10, 12:40
Medlem
Citat:
Skillnaden var att på den tiden var det färre partier i riksdagen och socialdemokraterna behövde bara ett parti till för att säkra makten. Socialdemokraterna hade redan 35-45 procent av rösterna på den tiden och förlorade så klart ingenting på att ge några procentenheter till kommunisterna.

Situationen idag är mer komplex. Socialdemokraterna drar med historiskt dåliga siffror och tappar till både SD och V. Det är uppenbart att S tappat mycket på att sitta med MP i regering.

MP kommer precis som S att tappa många röster till vänsterpartiet och ligger dessutom i farozonen att tappa sina mest konkurrenskraftiga väljare till C. MP har till skillnad från vad VPK hade en väldigt ojämn könsfördelning där ett litet tapp bland männen kommer bli en direkt dödsstöt.

Låt oss göra en bedömning på var MP kan hämta in väljare från.
Dessa partier är som jag bedömer S, V och C. Jag anser att V kan man utesluta på en gång eftersom de kommer att öka i nästa val och att det inte finns någon anledning för en vänsterpartist att rösta på partier (S, MP) som möjliggjort högerpolitik. V kommer alltså öka genom att sno röster från dessa två partier. Centerpartiet kommer öka marginellt alternativt minska marginellt eller vara oförändrade. De som redan är centerpartister röstar redan på ett (i deras tycke) parti som tar klimatet och miljön på allvar.

Förstagångsväljare brukar endast utgöra runt 4-5 procent vid ett riksdagsval. Av dessa har du minst hälften som är män och som aldrig skulle rösta på MP. Hälften (2-2,5 procent) är alltså kvinnliga förstagångsväljare som är MP starkaste bas. Gör avdrag för eventuellt ogiltiga röster eller som inte röstar överhuvudtaget gör sedan ett antagande att minst 80 procent av denna grupp röstar på ett annat parti. Det blir inte många röster alls.

Du överskattar väljarkåren. Tänk så här. Gå ut på en galleria och plocka 100 vuxna personer slumpmässigt. Tänk dig nu att de personerna varje dag i flera veckor plötsligt matas i massmedia med hur viktig klimatfrågan är. Det är grundläggande psykologi att åtminstone 1 eller 2 av dessa 100 tiltar över och plockar MP:s valsedel i vallokalen.
2021-02-10, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Du överskattar väljarkåren. Tänk så här. Gå ut på en galleria och plocka 100 vuxna personer slumpmässigt. Tänk dig nu att de personerna varje dag i flera veckor plötsligt matas i massmedia med hur viktig klimatfrågan är. Det är grundläggande psykologi att åtminstone 1 eller 2 av dessa 100 tiltar över och plockar MP:s valsedel i vallokalen.
Läs min mer utförliga uträkning i förra sidan. Siffror ljuger inte.

MP når max 3,89 procent efter att ha gjort en grov överskattning.
2021-02-10, 12:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Läs min mer utförliga uträkning i förra sidan. Siffror ljuger inte.

MP når max 3,89 procent efter att ha gjort en grov överskattning.
Om du får rätt skall jag dyrka dig en liten stund.
2021-02-10, 13:15
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Jag hoppas du har rätt. Men fruktar ändå att vissa sossar kan komma att taktikrösta för att kunna behålla makten mha. MP.

Det är klart att de kommer att göra det. Troligtvis kommer S och Löfvén också att slänga åt MP ett politiskt och medialt köttben inför valrörelsen. Så länge som MP håller sig över 3% på egna meriter så är det ingen fara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in