Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Tror inte det påverkar MP märkvärdigt. Snarare tror jag folk inser att man inte längre kan rösta S eftersom det är en röst på ett MP med alldeles för stort inflytande. De flesta borde även inse att MP aldrig kommer åka ut snarare bli starkare ju längre tiden går eftersom de har sånt starkt stöd bland ungdomar.
Bara det lockar säkert många knegare från S till SD.
Tittar man på SCB befolkningspyramid så är det inte så värst många 18-22 åriga kvinnor i Sverige. Vi pratar om max 250.000 personer.
Valdeltagandet är knappast 100 procentigt bland dessa så låt oss utgå från att valdeltagandet är i nivå med senaste valet. Då är det alltså 217 000 som röstar aktivt. Jag tror att MP bland denna grupp når max 20 procent vilket ger lite drygt 40.000 röster. Du har borgerliga/medelklass kvinnor i storstäderna i stora drag samt sverigedemokratiska kvinnor ute på landet. De partierna som dominerar bland den här gruppen är för det första Socialdemokraterna tätt följt av Vänsterpartiet. Många röster går även till F!.
Bland männen är det runt 2 procent som röstar på MP enligt vissa undersökningar. Jag tror i ärlighetens namn att den siffran säkerligen kommer krypa ner till 1 procent till valet 2022 och leda till MP:s direkta utgång eftersom männen helt klart blivit less på MP. Vissa undersökningar visar till och med att bara 1 procent av männen röstar på MP. Men om vi tar höjd på 2 procent så tror jag att vi kan vara på den säkra sidan för att inte bli för optimistiska. Det innebär alltså runt 65.000 röster om vi utgår från giltiga röster från valet 2018.
Då är MP uppe på 105.000 röster om man räknar in unga kvinnor från 18-22 samt alla männen. I valet 2022 kommer gränsen för spärren ligga någonstans runt 285.000 (i förra valet var den på 260.000). Jag tror inte att de ska kunna hitta 180.000 röster bland alla kvinnor som är över 22 år.
I SCB senaste undersökning fick MP 4,1 procent. Bland kvinnorna fick de 5,9 och bland männen 2,3. Det räcker alltså att några få män INTE röstar på MP för att MP ska vara helt ute. Allt ligger alltså i männens händer. Om bara 1 procent av männen röstar på MP så är MP garanterat ute.