• 1
  • 2
2021-02-08, 23:09
Medlem
Satans helvete till bilfan har helt plötsligt fått för sig att det är skitnice att inte ge någon värme i kupén.

Inte iskallt utan mer fisljummet, men att sitta i en kall bil och åka flera mil om dagen mitt i vintern suger rätt stenhårt och att köra med dieselvärmare funkar absolut men inte hållbart i längden.

Har för övrigt testat att spola systemet men det gav inget resultat alls :/

Någon med ett guldtips?

Och nej, jag tänker inte köpa ny bil .. om inte någon av er ger mig en i "tycker synd om dig-present" 🤣

-Edit-
Kan ju även tillägga att jag heter inte Johan och har gått fordonsprogrammet och mekar bil hela dagarna utan är en helt vanlig tjej som bara åker runt i en bil och hoppas att den fungerar som den ska och möjligtvis fixar "enkla" saker men att ta isär en hel bil för att krångla i en hel dag är inte riktigt min starka sida 🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av Farmorshusvagn 2021-02-09 kl. 00:06.
Citera
2021-02-08, 23:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmorshusvagn
Satans helvete till bilfan har helt plötsligt fått för sig att det är skitnice att inte ge någon värme i kupén.

Inte iskallt utan mer fisljummet, men att sitta i en kall bil och åka flera mil om dagen mitt i vintern suger rätt stenhårt och att köra med dieselvärmare funkar absolut men inte hållbart i längden.

Har för övrigt testat att spola systemet men det gav inget resultat alls :/

Någon med ett guldtips?

Och nej, jag tänker inte köpa ny bil .. om inte någon av er ger mig en i "tycker synd om dig-present" 🤣
Kass termostat?
Citera
2021-02-08, 23:13
Medlem
Det är din termostat som inte stänger längre, tar ca 8 timmar och byta, skojar ej sinnessjukt ..
Citera
2021-02-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeandfreaky
Det är din termostat som inte stänger längre, tar ca 8 timmar och byta, skojar ej sinnessjukt ..

Och antar att det kostar lika mycket som att köpa en ny bil om man lämnar in den?
Citera
2021-02-08, 23:37
Medlem
Citat:

Låter osannolikt med 8 timmar….. Har du några fakta som stöder det..?
Citera
2021-02-09, 00:29
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter osannolikt med 8 timmar….. Har du några fakta som stöder det..?

8 timmar lät länge för att lossa på servopumpen och ge slak på multiremmen och byta termostat/termostat huset och packning.
Citera
2021-02-09, 06:20
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Kan vara för lite vatten också.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
8 timmar lät länge för att lossa på servopumpen och ge slak på multiremmen och byta termostat/termostat huset och packning.

Termostaten sitter väl lätt åtkomligt? Bara lätta på locket och slänga in en ny. Behöver inte byta annan än själva termostaten.
Citera
2021-02-09, 09:14
Medlem
Gjorde ett byte av termostaten på min skoda superb förra veckan, inlämnad endast därför.
Prislapp = 3500
Citera
2021-02-09, 09:36
Medlem
MasterTechs avatar
Det skulle ju kunna vara så att värmepaketet har geggat igen också. Börja med att titta om motorn når den värme den ska (90grader), gör den inte det så är det sannolikt termostaten. Når den arbetstemp så spola ur värmepaketet.
Citera
2021-02-09, 10:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Sätt dieselvärmaren på auto!
Citera
2021-02-09, 12:38
Medlem
Det tar inte 8h, jag byter den där under 20 minuter sedan lufta systemet.
Citera
2021-02-09, 17:32
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Går motorn upp i drifttemperatur?
Om inte så är termostaten misstänkt.
Annars är det vanligt att något spjäll bråkar, lyft av en batteripol en stund eller låt någon med VIDA köra en kalibrering på spjällen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in