2021-02-09, 16:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Är tämligen säker på att ingen utomstående hade höjt ett ögonbryn för Ebbas hus o tomtköp om det inte hade varit så att gubben hon skojade till sig tomten av direkt ångrade sig när han kom till insikt om att han hade kört över sin brorson.
Jag som fetat

Har hon då skojat till sig tomten?
Han letade köpare och hon var köpare.
Han fick rimligt betalt och hon betalar.
2021-02-09, 16:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Kan du länka till köpekontraktet. Jag har som du saknat respons då jag bett om det vid två tillfällen. Jag är ganska ny i tråden och har inte en aning var i tråden jag ska leta. Vet bara att det ska finnas här nånstans.

Menar du köpeavtalet mellan EB och Esb?
Senast redigerad av braattha 2021-02-09 kl. 16:43.
2021-02-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Thrillern fortsätter ..

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.3/362036.html

Edit: Notera SKA.
Då är kravet för urkundsförfalskning uppfyllt iom att Pernroth Lülmaa valde att inte använda sitt riktiga namn vid undertecknandet av ansökan till Överförmyndarförvaltningen.

Citat:
Ett avtal, kontrakt, protokoll, intyg eller skuldbrev är exempel på urkund. Att skriva under en urkund med en verklig eller påhittad persons namn eller tillförskaffa sig en annan persons underskrift på falska grunder är missbruk av urkund. Brottsrubriceringen heter urkundsförfalskning och kan ge ett fängelsestraff på upp till två år.

https://www.minuc.se/id-stold/urkundsforfalskning
2021-02-09, 16:47
Medlem
Men rent faktiskt, vad gäller här?

Ebba och Esbjörn har avtalat försäljning av fastighet, sen nekar Esbjörn tillträde.

Esbjörn har också sålt en bostadsrätt efter Ebbas köpekontrakt skrevs.

Han är nu dement och vill häva första försäljningen men inte den senare.

Om jag erbjuder någon skälig summa för dennes hus eller någon söker upp mig och vill köpa mig lägenhet, ska jag vara rädd säljaren inte tillåter mig tillträde när det ska ske?
Men har jag rätten att neka en köpare tillträde till den lägenhet de betalat 15% av redan samma dag som tillträde ska ske?
2021-02-09, 16:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Menar du köpeavtalet mellan EB och Esb?
Ja gärna om det nu finns!

Så den jag citerade, där han omnämner §2 och §18 är alltså bara en mall eller ett formulär att använda vid köpeavtal?
2021-02-09, 16:50
Medlem
trngws avatar
Observera att det verkar som något beslut om vem som blir Esbjörns gode man ännu inte har tagits.
2021-02-09, 16:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag är inte helt säker, men utifrån min egen erfarenhet när jag skrev mitt senaste testamente (jag ändrar lite då och då när mina tillgångar har förändrats) så skrev jag in alternativa arvingar om de som jag i första hand angett skulle ha avlidit före mig. Jag har för mig att jag fick det rådet av juristen just för att arvet inte automatiskt skulle kunna gå vidare till den personens arvingar om jag inte skrev så. Men jag är alltså inte alls säker på detta.

Om kursgårdsmadam har ordnat med ett testamente så har hon nog full koll och har säkert sett till att t.ex. hennes dotter eller något barnbarn är inskrivna som ersättare för henne om hon avlider innan Esb kilar vidare.

Det jag varit lite fundersam på ett tag är om MPL som har generalfullmakt också kan skriva testamente i Esbs ställe. Eller om just testamente inte ingår.

Ursprungsfrågan var om någon hypotetisk arvinge skulle kunna testamentera enligt något i stil med: "Om jag dör innan jag ärvt, kan jag då testamentera det jag inte ärvt?" Det kan man inte, kan jag berätta.

I ditt fall (kan ju vara intressant att veta) skall man då ha ett testamente som talar om vem som är arvinge A, sedan arvinge B och kanske också arvinge C - enkelt uttryckt: "Jag vill att min syster får allt, har hon hunnit dö före mig, hennes dotter, min systerdotter , och har även hon mulat, hennes barn, mina systerbarn." (Bara som exempel, envar kunnig jurist reder ut detta, när namn ges och papper skrivs.

Men har man (ännu) inte ärvt kan man inte testamentera det man inte ännu ärvt. Litet förenklat uttryckt.
2021-02-09, 16:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Majkgård spekulerar iskallt med att det kommer en värdeökning när väl kommunen bestämmer vad de ska göra med vatten och avlopp.

Långsiktiga planer trots hennes ålder.

Jag har sen den dagen detta började inte gillat M- gård och nu börjar det klarna.
utöver det så har jag funderat på "ångerbrevet samt avtalet det ser inte ut som samma person har skrivit under faan vet om det är Esb på ångerbrevet likt men det är inte samma alls.
Ågerbrevet finns i videon!

https://static.cdn-expressen.se/images/56/15/5615cdd8a7f5468cbf26d9dd856f7932/annan/314@60.jpg
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
https://imgur.com/a/lbknVJp
Senast redigerad av braattha 2021-02-09 kl. 17:49.
2021-02-09, 16:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ja gärna om det nu finns!

Så den jag citerade, där han omnämner §2 och §18 är alltså bara en mall eller ett formulär att använda vid köpeavtal?

Den gamla länken fungerar inte längre kanske någon annan har en som fungerar jag har bara nedladdade bilder tyvärr
2021-02-09, 16:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
På Ratsit står hennes fulla efternamn Pernroth Lülmaa, inget bindestreck mellan de båda efternamnen.

Edit: Sammaledes på Eniro.

Ska vi vara riktigt petiga så är hennes fulla namn enligt ratsit Monika Maria Pernrot Lüllmaa

Så inte bara glömmer hon bort sitt efternamn eller fulla efternamn, hon kan heller inte stava till varken sitt förnamn Monika eller första delen av sitt efternamn Pernrot.
2021-02-09, 16:56
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Varför ljuger du helt öppet?
§6 i köpekontraktet gör gällande "Parterna är överens om att äganderätten till fastigheten övergår på köparen på tillträdesdagen"
Tillträdesdag regleras på första sidan och är 2020-09-16, före det datumet ägde Esbjörn alltså fastigheten.

Före den 2020-09-16 ägde Esbjörn Bolin alltså fastigheten med full förfoganderätt, efter detta äger Ebba Thor fastigheten med full förfoganderätt.
Då kan vi slutföra diskussionen med Fullblitz då han nu tillstått att tillträdesdag redan varit 2020-09-16.
2021-02-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ursprungsfrågan var om någon hypotetisk arvinge skulle kunna testamentera enligt något i stil med: "Om jag dör innan jag ärvt, kan jag då testamentera det jag inte ärvt?" Det kan man inte, kan jag berätta.

I ditt fall (kan ju vara intressant att veta) skall man då ha ett testamente som talar om vem som är arvinge A, sedan arvinge B och kanske också arvinge C - enkelt uttryckt: "Jag vill att min syster får allt, har hon hunnit dö före mig, hennes dotter, min systerdotter , och har även hon mulat, hennes barn, mina systerbarn." (Bara som exempel, envar kunnig jurist reder ut detta, när namn ges och papper skrivs.

Men har man (ännu) inte ärvt kan man inte testamentera det man inte ännu ärvt. Litet förenklat uttryckt.

Ja just det du skriver i andra stycket var det råd jag fick.

Och genom tredje stycket har vi fått svar på vad som gäller om man inte har angett "reserver". Bra att veta. Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in