Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Jag är inte helt säker, men utifrån min egen erfarenhet när jag skrev mitt senaste testamente (jag ändrar lite då och då när mina tillgångar har förändrats) så skrev jag in alternativa arvingar om de som jag i första hand angett skulle ha avlidit före mig. Jag har för mig att jag fick det rådet av juristen just för att arvet inte automatiskt skulle kunna gå vidare till den personens arvingar om jag inte skrev så. Men jag är alltså inte alls säker på detta.
Om kursgårdsmadam har ordnat med ett testamente så har hon nog full koll och har säkert sett till att t.ex. hennes dotter eller något barnbarn är inskrivna som ersättare för henne om hon avlider innan Esb kilar vidare.
Det jag varit lite fundersam på ett tag är om MPL som har generalfullmakt också kan skriva testamente i Esbs ställe. Eller om just testamente inte ingår.
Ursprungsfrågan var om någon hypotetisk arvinge skulle kunna testamentera enligt något i stil med: "Om jag dör innan jag ärvt, kan jag då testamentera det jag inte ärvt?" Det kan man inte, kan jag berätta.
I ditt fall (kan ju vara intressant att veta) skall man då ha ett testamente som talar om vem som är arvinge A, sedan arvinge B och kanske också arvinge C - enkelt uttryckt: "Jag vill att min syster får allt, har hon hunnit dö före mig, hennes dotter, min systerdotter , och har även hon mulat, hennes barn, mina systerbarn." (Bara som exempel, envar kunnig jurist reder ut detta, när namn ges och papper skrivs.
Men har man (ännu) inte ärvt kan man inte testamentera det man inte ännu ärvt. Litet förenklat uttryckt.