2021-02-09, 02:04
Medlem
Umeå har du en kompis, Uppsala får du vänner fort. Välj någon av de två. Lund är mycket att man umgås med sitt kompisgäng man får tidigt.
Citera
2021-02-09, 03:34
Medlem
Svår sits. Det jag tänker på är vad som händer om din vän beslutar att flytta från Umeå. Ska du flytta med honom då också? När du ändå har ett fint hp-resultat skulle jag passa på att studera vid Uppsala eller Stockholms universitet. Där kommer ha nära till en massa potentiella praktikplatser. Kvalitetsmässigt tror jag det inte spelar någon roll om vart du läser, men det är väl bara lite mer prestigefyllt om du läser vid Uppsala eller Lund. Dessutom har båda dessa goda utbytesmöjligheter med fina universitet om du skulle vara intresserad av det senare i utbildningen.
Citera
2021-02-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Svår sits. Det jag tänker på är vad som händer om din vän beslutar att flytta från Umeå. Ska du flytta med honom då också? När du ändå har ett fint hp-resultat skulle jag passa på att studera vid Uppsala eller Stockholms universitet. Där kommer ha nära till en massa potentiella praktikplatser. Kvalitetsmässigt tror jag det inte spelar någon roll om vart du läser, men det är väl bara lite mer prestigefyllt om du läser vid Uppsala eller Lund. Dessutom har båda dessa goda utbytesmöjligheter med fina universitet om du skulle vara intresserad av det senare i utbildningen.

Där har du en poäng faktiskt, har inte tänkt på att han kanske drar. Jag tror inte det, men risken finns såklart.

Tror du att jag kommer in i Uppsala med 1.4?
Citera
2021-02-09, 16:28
Medlem
Tack allihopa för orden och råden. Har en del att tänka på. Tanken av att t.ex plugga i Uppsala/Lund är först och främst fantastiskt. Men samtidigt blir man lite oroad och får lite ångest över att bli ensam, även fast jag har bestämt mig för att gå utanför min comfort zone när studierna börjar. Samtidigt blir det nog lätt att jag bli för bekväm med min kompis i Umeå och endast har honom där.

Det var en person i tråden som nämnde att jag nog inte kommer in i Lund, och det är jag medveten om. Men vad tror ni om Uppsala? Hur stor chans har jag att komma in där med mina 1.4 hp?
Citera
2021-02-09, 17:10
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oklar
Det var en person i tråden som nämnde att jag nog inte kommer in i Lund, och det är jag medveten om. Men vad tror ni om Uppsala? Hur stor chans har jag att komma in där med mina 1.4 hp?
Om du inte kommer in i Uppsala till höstantagningen är du inne till vårantagningen.

Det är för övrigt inte helt omöjligt att du kommer in i Lund till våren, men det är verkligen inte självklart.

Söker du till Umeå är du inne utan problem.
Citera
2021-02-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oklar
Där har du en poäng faktiskt, har inte tänkt på att han kanske drar. Jag tror inte det, men risken finns såklart.

Tror du att jag kommer in i Uppsala med 1.4?

Att komma in i Uppsala med 1.4 är väl mer eller mindre stensäkert beroende på termin. Höstterminen så har du goda chanser och på vårterminen så kommer du att komma in.
Citera
2021-02-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Om du inte kommer in i Uppsala till höstantagningen är du inne till vårantagningen.

Det är för övrigt inte helt omöjligt att du kommer in i Lund till våren, men det är verkligen inte självklart.

Söker du till Umeå är du inne utan problem.

Yes, jag kommer däremot söka nu till hösten. Kommer jag inte in i Uppsala eller Lund i höst så kan jag med all säkerhet säga att jag börjar i Umeå.
Citera
2021-02-09, 17:26
Medlem
Mouses avatar
Jag hade valt Lund. Umeå är för kallt/mörkt och Uppsala är av min korta(!) erfarenhet tråkig.
Har varit i alla tre under kortare perioder.
Nya vänner kommer du få, men troligen färre i Umeå då du kanske sluter dig till din redan vän.. Blir nog bra oavsett vad du väljer.

Edit. Jävlar trodde inte det var möjligt att läsa juristprogrammet med så "låga" högskoleprovpoäng.. Kanske borde skola om mig
Senast redigerad av Mouse 2021-02-09 kl. 17:31.
Citera
2021-02-09, 18:42
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Jag hade valt Lund. Umeå är för kallt/mörkt och Uppsala är av min korta(!) erfarenhet tråkig.
Har varit i alla tre under kortare perioder.
Nya vänner kommer du få, men troligen färre i Umeå då du kanske sluter dig till din redan vän.. Blir nog bra oavsett vad du väljer.

Edit. Jävlar trodde inte det var möjligt att läsa juristprogrammet med så "låga" högskoleprovpoäng.. Kanske borde skola om mig

Bor man i Lund har man även tillgång till utflykter till Köpenhamn ibland. 30 min med tåget och man är i centrala Köpenhamn. Sjukt trevligt.
Citera
2021-02-09, 22:57
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Jävlar trodde inte det var möjligt att läsa juristprogrammet med så "låga" högskoleprovpoäng.. Kanske borde skola om mig
I sammanhanget bör nämnas att normeringen på högskoleprovet har blivit betydligt hårdare så 1.4 idag motsvarar säkert 1.65-1.7 för 5-10 år sedan. Numera är man nästan garanterad att komma in var som helst med 1.7 medan man förut knappt var garanterat inne var som helst med 2.0 (eftersom så många hade 2.0).
Citera
2021-02-10, 17:59
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
I sammanhanget bör nämnas att normeringen på högskoleprovet har blivit betydligt hårdare så 1.4 idag motsvarar säkert 1.65-1.7 för 5-10 år sedan. Numera är man nästan garanterad att komma in var som helst med 1.7 medan man förut knappt var garanterat inne var som helst med 2.0 (eftersom så många hade 2.0).
Oh okej. Tack för upplysningen! Bra att det blivit hårdare.
Citera
2021-02-10, 19:26
Medlem
Citat:
Oh okej. Tack för upplysningen! Bra att det blivit hårdare.

Det är väl lite både och det där. Att nå ”riktigt” goda resultat på högskoleprovet har blivit betydligt svårare, med ”riktigt goda” resultat så syftar jag på 1.65 och över. Att skriva mellan 1.4 till 1.5 idag är fullt möjligt för en normalbegåvad person med lite förberedelser.

De flesta utbildningarna i Sverige har ju utökat platserna också, vilket givetvis bidrar till en lägre antagningspoäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in