2021-02-09, 14:27
Medlem
bajssprutans avatar
Har ni lagt märke till en sak med riktkurser ? Varenda gång en ny höjd riktkurs kommer ut har aktier en tendens att gå åt motsatta hållet. Vilken otur de har på investmentbankerna.

Eller har de verkligen det ? Vem är beställaren av dessa analyser ?
Vem är det som sitter och säljer ut samma dag riktkursen kommer till småsparare som tror på notiserna?

Ett exempel är Dustin förra veckan efter rapport. Peakade runt 80 på rapportdagen och slutade på 72.
Dagen efter kommer de hjälpsamma med nya höjda riktkurser varefter kursen går ner 6% på 2 dagar.
Här sitter jag lång och drabbas inte personligen, bara de som köpt med nya riktkursen som guide.

Ett dagsfärskt exempel är Outokumpu som jag sitter lång i. Nya riktkurser på morgonen
OP Corporate Bank höjer Outokumpu till köp (öka), riktkurs 6 euro
Nordea Markets höjer till köp från behåll. Riktkursen är 4:50 euro

Och som total magi och otur går kursen ner med ett långt malande 3% under dagen och säkerligen samma i morgon.

Någon som kanske har sålt ut och gjort nog vinst som gillar OP corporate bank och Nordea.
Även här sitter jag halvlång (sommaren) och drabbas inte personligen.

Men, är inte det här ett jävla svineri och rent ut sagt bedrägeri ?
Eller är jag bara en foliehatt ?

Fyll gärna på med exempel eller motbevis.
Citera
2021-02-09, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Har ni lagt märke till en sak med riktkurser ? Varenda gång en ny höjd riktkurs kommer ut har aktier en tendens att gå åt motsatta hållet. Vilken otur de har på investmentbankerna.

Eller har de verkligen det ? Vem är beställaren av dessa analyser ?
Vem är det som sitter och säljer ut samma dag riktkursen kommer till småsparare som tror på notiserna?

Ett exempel är Dustin förra veckan efter rapport. Peakade runt 80 på rapportdagen och slutade på 72.
Dagen efter kommer de hjälpsamma med nya höjda riktkurser varefter kursen går ner 6% på 2 dagar.
Här sitter jag lång och drabbas inte personligen, bara de som köpt med nya riktkursen som guide.

Ett dagsfärskt exempel är Outokumpu som jag sitter lång i. Nya riktkurser på morgonen
OP Corporate Bank höjer Outokumpu till köp (öka), riktkurs 6 euro
Nordea Markets höjer till köp från behåll. Riktkursen är 4:50 euro

Och som total magi och otur går kursen ner med ett långt malande 3% under dagen och säkerligen samma i morgon.

Någon som kanske har sålt ut och gjort nog vinst som gillar OP corporate bank och Nordea.
Även här sitter jag halvlång (sommaren) och drabbas inte personligen.

Men, är inte det här ett jävla svineri och rent ut sagt bedrägeri ?
Eller är jag bara en foliehatt ?

Fyll gärna på med exempel eller motbevis.
Du drabbas, men försöker låtsas att du inte gör det, smart, ring Mensa, lycka till
Citera
2021-02-09, 14:59
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Du drabbas, men försöker låtsas att du inte gör det, smart, ring Mensa, lycka till
Nej, jag köpte dessa för evigheter sedan Dustin (52) och outo (3.3) och ämnar ligga i dem länge.
Kolla bara min inläggshistorik innan du kommer med ditt svamel.
Dustin är bra på lång sikt och stålbolagen ska upp i sommar.
Försäljningen hade ägt rum oavsett och svängningarna i kursen är oväsentliga på min tidshorisont.
Men jag noterade att många går på den här niten och beklagar sig på placeraforumet.

Därför startade jag tråden, inte för att whina om några punkter intraweek på nån procent av portföljen.

Nu verkar storsäljaren i outo vara klar för idag, småspararna har slukat allt och kurvan studsar upp igen.
Vidare till nya affärer, tihi. Blir nog en säljsväng i morgon också tippar jag på.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-09 kl. 15:05.
Citera
2021-02-09, 15:07
Medlem
Foliehattsteorierna kommer ur bristande kunskap om dels vad en marknad är och vad som förändrar den. I dina exempel sker omallokeringar vilket leder till hög volatilitet samt algoritmer som agerar på den förändrade volatiliteten.

Riktkurser som investmentbankerna publicerar är baserade på akademiska teorier som har lågt värde.
Citera
2021-02-09, 15:07
Medlem
Det är skönt att långsiktigt köpa trygga bolag som växer och går med vinst (mina favoriter är Swedish Match och Microsoft).
De kan hitta på vilken riktkurs som helst, förr eller senare får marknaden rätt.
Citera
2021-02-09, 15:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Foliehattsteorierna kommer ur bristande kunskap om dels vad en marknad är och vad som förändrar den. I dina exempel sker omallokeringar vilket leder till hög volatilitet samt algoritmer som agerar på den förändrade volatiliteten.

Riktkurser som investmentbankerna publicerar är baserade på akademiska teorier som har lågt värde.
Ok, så riktkurserna är baserade på i princip pseudovetenskap utan onda intentioner.
Då förstår jag. Oavsett motiv får riktkurserna ihop med ombalanseringar i fonder effekten att den noob som sitter och handlar efter riktkurser ser genast röda siffror och kanske paniksäljer.

Tack för faktan Noncomplianze. Det bästa sättet att ta död på konspirationsteorier är fakta.

Själv handlar jag som sagt långsiktigt och berörs inte av detta. Men det kan vara bra för folk att veta.

Då är det bäst att totalt ignorera riktkurser med andra ord. Eller vänta ett par dagar.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-09 kl. 15:27.
Citera
2021-02-09, 15:40
Bannlyst
Många nya aktiepriffs som aldrig varit med m en krish, men tror dom är smarta när dom skriver intraweek. patetiskt haha
Citera
2021-02-09, 15:58
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Många nya aktiepriffs som aldrig varit med m en krish, men tror dom är smarta när dom skriver intraweek. patetiskt haha
Många dyslektiker som tror att att någon är intresserad av deras åsikt. Patetiskt.
Är du avundsjuk för att jag bemästrar engelska och ett par språk till medan du knappt klarar av basal svenska ?

Kursutveckling på en veckas sikt då. Nöjd nu, dumjävel ?

Det var för övrigt en rätt rejäl "krish" nyligen ifall du missade den.
Citera
2021-02-09, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Många dyslektiker som tror att att någon är intresserad av deras åsikt. Patetiskt.
Är du avundsjuk för att jag bemästrar engelska och ett par språk till medan du knappt klarar av basal svenska ?

Kursutveckling på en veckas sikt då. Nöjd nu, dumjävel ?

Det var för övrigt en rätt rejäl "krish" nyligen ifall du missade den.
Det var ingen krish, 2001, 2008 det var Krisher det, gå å lägg dej bananrumosipyjamas

/mvh 43MSEKportfölj

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in