2021-02-08, 20:21
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Ha! Inte ett rätt...

Klart Frida tar mer än en medalj i distans!

Jag tror och hoppas Linn tar fyra Guld! Kommer överraska på 30km klassiskt!

Dessutom, om inte Maja kan få en sprintmedalj vore det ju synd...

Gissar att det dyker upp en tippa-VM-tråd så småningom. Jag hoppas ju såklart på att alla medaljer går till Sverige men det utfall jag tror att det faktiskt blir är skralare:

Frida och Ebba är ungefär lika bra som Weng och Fossesholm, åtminstone överlappar deras förmåga varandra så mycket att det blir dagsform som avgör. Johaug egen klass. På distanssidan ger detta vid handen att Norge tar tre guld och Sverige och Norge delar på övriga medaljer. Ergo typ ett silver och två brons i bästa fall till Sverige.

På damsprint så bör Sverige ta två medaljer och på sprintstafetten och vanliga stafetten en var, dvs mest sannolikt två guld, ett silver och ett brons.

Totalt alltså 2 guld, 2 silver och 3 brons på damsidan.

På herrsidan är det enklare: I allra bästa fall ett silver eller brons i sprint. That's it.
Citera
2021-02-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Ha! Inte ett rätt...

Klart Frida tar mer än en medalj i distans!

Jag tror och hoppas Linn tar fyra Guld! Kommer överraska på 30km klassiskt!

Dessutom, om inte Maja kan få en sprintmedalj vore det ju synd...

De har redan kvoterat ut sin medalj till Ebba. Garanterat fyra i alla lopp.
Citera
2021-02-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Gissar att det dyker upp en tippa-VM-tråd så småningom. Jag hoppas ju såklart på att alla medaljer går till Sverige men det utfall jag tror att det faktiskt blir är skralare:

Frida och Ebba är ungefär lika bra som Weng och Fossesholm, åtminstone överlappar deras förmåga varandra så mycket att det blir dagsform som avgör. Johaug egen klass. På distanssidan ger detta vid handen att Norge tar tre guld och Sverige och Norge delar på övriga medaljer. Ergo typ ett silver och två brons i bästa fall till Sverige.

På damsprint så bör Sverige ta två medaljer och på sprintstafetten och vanliga stafetten en var, dvs mest sannolikt två guld, ett silver och ett brons.

Totalt alltså 2 guld, 2 silver och 3 brons på damsidan.

På herrsidan är det enklare: I allra bästa fall ett silver eller brons i sprint. That's it.

Lägg in två fall, en covid, en ur form och en förkylning också. Vi bor i Sverige. Vi är svenskar och har både otur (glömde detta) och för höga förhoppningar. Dessutom är vi korkade. All utom Emma Ribom och Jonna Sundling. They are god damn geniuses. Hoppa sträckning och vallamiss.
Senast redigerad av ccnut 2021-02-08 kl. 23:15.
Citera
2021-02-09, 08:22
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Ryssarna är oberäkneliga vad gäller trupper. Det verkar vara helt beroende av att någon ställer frågan till någon ansvarig för att man ska få veta, och inte ens då är 100% säkert.

Jag ser dock nu att texten med Cramers uttalande är redigerad och det verkar gälla att hela Cramers grupp (finns i trådstarten) ska till Nove Mesto. I sådana fall har vi alltså Belov, Maltsev och Zjambalova också av VM-aktuella.

Nu såg jag också att Borodavko sa att sannolikt åker Spitsov, Terentjev, Istomina och Merkjukova i Nove Mesto Na Morave.

-----------------------------------------------------------------

Sen tycker jag att alla de där medaljprognoserna som olika tidningar har, brukar vara lite speciella. Om vi tar Bollen som exempel. Han är favvis i alla tre distansloppen. Men då blir det ofta så att tidningen delar ut guld bara på skiathlonen och sätter andrahandsfavoriterna (Krüger och Niskanen) som vinnare på 15 km och 50 km. Och samma sak med Tessan. Och då blir det ju liksom fel, fast det är väl sånt som vanligt folk vill läsa kanske...
Citera
2021-02-09, 08:42
Medlem
Oberstdorf är något annat än både Falun som Ulricehamn.
Jag tippar utan någon tvekan Therese Johaug som segrare på alla distansloppen.Jag finner det omöjligt att tro något annat.Sverige bör plocka cirka tre-fyra medaljer här för att det skall vara godkänt tycker jag.
I sprint så är faktiskt allt annat än två guld ett nedköp.Vi kan dessutom mycket väl plocka någon ytterligare medalj i den klassiska individuella sprinten.Personligen tror jag som tidigare påpekats mycket på Jonna Sundling.
Långa damstafetten har Norge som klara favoriter anser jag.Skulle det visa sig att Ragnhild Haga når toppformen till VM..och jag tycker att det finns vissa tecken som pekar häråt..så är uppställningen Weng-Johaug-Haga-Fossesholm inte bara den starkaste på papperet i VM 21..utan möjligen kanske den starkaste stafettuppställningen i modern tid.
Det måste till en smärre smörrebom för att Norge skall missa.Silver skall vi naturligtvis klara dock.

På herrsidan så kan vi möjligen hoppas på en medalj i sprint.Jag tycker att Oskar Svensson individuellt är vår bästa chans..och en möjlig bronspeng är inte omöjligt även om jag till slut tror att det är för hårt emot och att de svenska herrarna går medaljlösa återigen från ett stort mästerskap.
Citera
2021-02-09, 09:06
Medlem
Ser ut som vi kan se frem til et spennende VM på flere enn en måte.

Stemningen mellom det russiske og finske langrennslandslagene er på kokepunktet etter nok en dramatisk verdenscup-helg.

Bråket startet for tre uker siden da Joni Mäki skar inn foran Aleksandr Bolsjunov på oppløpet av stafetten i Lahti, og stengte ham. Bolsjunov svarte med å slå etter Mäki med staven, og kjørte også inn i finnen etter målgang, som førte til at Mäki gikk i bakken. Landslagstrener Jelena Välbe avslørte at hun skrek i raseri over finnens manøver. Nå er den gamle storløperen sint igjen.

Det skjer etter en situasjon mellom russeren Gleb Retivykh og Verneri Suhonen på helgens sprintstafett i Ulricehamn.

De to kolliderte, og begge falt. Retivykh hevdet at Suhonen hadde skylda for uhellet, men juryen valgte å ikke foreta seg noe. Det har satt sinnene i kok hos russerne.

- Gud vil straffe ham. Han ser alt, og vil straffe ham når tiden er inne, skriver Välbe i en kommentar på Instagram under Retivykhs innlegg.

Så det er bare å finne frem nok popcorn og øl til VM drar i gang.
Citera
2021-02-09, 09:20
Medlem
14ccKemiskts avatar
Anna Dyvik outar att hon redan fått besked att hon är reserv på hemmaplan i VM.
Citera
2021-02-09, 09:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Anna Dyvik outar att hon redan fått besked att hon är reserv på hemmaplan i VM.

Det var ju inte oväntat. Ja att hon skulle skvallra alltså.
Citera
2021-02-09, 10:48
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ser ut som vi kan se frem til et spennende VM på flere enn en måte.

Stemningen mellom det russiske og finske langrennslandslagene er på kokepunktet etter nok en dramatisk verdenscup-helg.

Bråket startet for tre uker siden da Joni Mäki skar inn foran Aleksandr Bolsjunov på oppløpet av stafetten i Lahti, og stengte ham. Bolsjunov svarte med å slå etter Mäki med staven, og kjørte også inn i finnen etter målgang, som førte til at Mäki gikk i bakken. Landslagstrener Jelena Välbe avslørte at hun skrek i raseri over finnens manøver. Nå er den gamle storløperen sint igjen.

Det skjer etter en situasjon mellom russeren Gleb Retivykh og Verneri Suhonen på helgens sprintstafett i Ulricehamn.

De to kolliderte, og begge falt. Retivykh hevdet at Suhonen hadde skylda for uhellet, men juryen valgte å ikke foreta seg noe. Det har satt sinnene i kok hos russerne.

- Gud vil straffe ham. Han ser alt, og vil straffe ham når tiden er inne, skriver Välbe i en kommentar på Instagram under Retivykhs innlegg.

Så det er bare å finne frem nok popcorn og øl til VM drar i gang.

Har Välbe den mentala stabilitieten som krävs för att vara landslagstränare?
Citera
2021-02-10, 00:29
Medlem
Joelfrogs avatar
Såhär rankas Sveriges guldchanser i sprintstafett, sprint, intervallen och stafetterna enligt ATG:

1. Damernas sprintstafett (1.60)
2. Linn Svahn sprint (1.65)
3. Damernas stafett (2.40)
4. Maja Dahlqvist sprint (6.00)
5. Ebba Andersson 10km (6.50)
6. Jonna Sundling sprint (7.00)
7. Oskar Svensson sprint (11.00)
8. Herrarnas sprintstafett (13.00)
9. Johanna Hagström sprint (21.00)
10. Jens Burman 15 km (23.00)
10. Calle Halfvarsson 15 km (23.00)
10. Frida Karlsson 10 km (23.00)

Trodde faktiskt Sveriges damer skulle vara favoriter i stafetten nu när Norge inte har Östberg.
Citera
2021-02-10, 00:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Såhär rankas Sveriges guldchanser i sprintstafett, sprint, intervallen och stafetterna enligt ATG:

1. Damernas sprintstafett (1.60)
2. Linn Svahn sprint (1.65)
3. Damernas stafett (2.40)
4. Maja Dahlqvist sprint (6.00)
5. Ebba Andersson 10km (6.50)
6. Jonna Sundling sprint (7.00)
7. Oskar Svensson sprint (11.00)
8. Herrarnas sprintstafett (13.00)
9. Johanna Hagström sprint (21.00)
10. Jens Burman 15 km (23.00)
10. Calle Halfvarsson 15 km (23.00)
10. Frida Karlsson 10 km (23.00)

Trodde faktiskt Sveriges damer skulle vara favoriter i stafetten nu när Norge inte har Östberg.

Att Calle anses ha lika stor guldchans som Frida lär inte vinna gehör här på Flashback åtminstone Men det säger kanske allra mest om vilken stor favorit Johaug är. Fast även hon kan ju faktiskt bryta en stav, bli sjuk eller fastna i ett dopningstest.
Citera
2021-02-10, 01:35
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog

Norskorna har ju överlag presterat bättre distansresultat än svenskorna i vinter, när de väl har tävlat i Världcupen. I de fem distanslopp där båda nationerna har deltagit har Norge tagit 15 topp-8 placeringar, mot Sveriges 8.

Ruka, 10 km K: 1. Johaug, 2. Frida, 3. Ebba, 4. Sorina, 5. Nepryaeva, 6. Niskanen, 7. T Weng, 8. Brennan
Ruka, 10 km F Jkt: 1. Johaug, 2. Fossesholm, 3. Brennan, 4. Ebba, 5. Diggins, 6. Jonna, 7. Sorina, 8. Stadlober
Lahtis, Skiathlon: 1. Johaug, 2. Fossesholm, 3. H Weng, 4. Ebba, 5. Diggins, 6. Nepryaeva, 7. Kalla, 8. Stadlober
Falun, 10 km F: 1. Diggins, 2. Johaug, 3. Ebba, 4. Haga, 5. H Weng, 6. Fossesholm, 7. T Weng, 8. Brennan
Falun, 10 km K Mst: 1. Svahn, 2. Stupak, 3. Johaug, 4. Hennig, 5. Kirpichenko, 6. Fossesholm, 7. Diggins, 8. H Weng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in