2021-02-09, 09:16
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Vad är nu detta för skitregel? Detta gör mig som aldrig provat aktiehandel men är sugen på i framtiden rädd. Att inte veta vad som är enligt regelboken eller inte. Jävla skit.
Finns i 2 kap. 4 § Marknadsmissbrukslagen (för ringa handlingar finns annan lag med administrativa sanktioner - d.v.s. du får en avgift istället för straff), är väl egentligen inget man inte kan lista ut med sunt förnuft. Kortfattat kan man säga att transaktioner som enbart syftar till att manipulera aktievärden faller inom det straffbara området (resp. spridande av falsk eller vilseledande information, se Ibra Kadabra-tråden för ett typexempel). Värt att notera är att både börsen och berörd börsmedlem är skyldiga att övervaka och rapportera suspekta transaktioner till Fi. Om en transaktion har flaggats av övervakningssystemen men inte leder till anmälan ska informationen därom dessutom sparas i fem år. För utländska värdepapper kan du dessutom löpa ytterligare risker - speciellt vad avser amerikanska bolag eftersom SEC har en specialregel som säger att det amerikanska regelverket i princip är universellt tillämpligt för vissa situationer.

I praktiken är det nog mycket som inte leder till något mer än att informationen sparas, följaktligen är det i de rättsfall jag läst oftast flera åtalspunkter gällande flera tillfällen. Värt att tänka på är att det givetvis rör sig om olika handlingar, när en anmälan faktiskt dyker ner hos Fi om en transaktion är det
således tänkbart att man även riskerar att åka dit för andra transaktioner som företagits vid andra tillfällen.

Reglerna är till för att skydda mot rena bedrägeriförfaranden, pump n dumps, enpetare för att visa en vilseledande kurs, haussning och falska "analyser", osv. Alltså sådan aktivitet som även i andra sammanhang hade varit uppenbart oacceptabelt och enbart syftar till att lura till sig pengar.
Senast redigerad av Sandtag 2021-02-09 kl. 09:20.
Citera
2021-02-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag

I praktiken är det nog mycket som inte leder till något mer än att informationen sparas, följaktligen är det i de rättsfall jag läst oftast flera åtalspunkter gällande flera tillfällen. Värt att tänka på är att det givetvis rör sig om olika handlingar, när en anmälan faktiskt dyker ner hos Fi om en transaktion är det
således tänkbart att man även riskerar att åka dit för andra transaktioner som företagits vid andra tillfällen.

På FI:s hemsida har jag hittat flera fall där en person köpt aktier xx.00, köpt fler xx.05 och sålt xx.07. Detta i sig har räckt för sanktion på 70k.

Du råkar inte veta hur lång tid det tar från överträdelse till dess att man blir informerad om sanktionsföreläggande? Känns som sagt sådär att gå runt i ovisshet huruvida man kommer åka på en såpass stor smäll eller ej. Kan ju t.ex. inte gå och köpa lägenhet bara för att mötas av en sanktion några veckor senare.
Citera
2021-02-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
På FI:s hemsida har jag hittat flera fall där en person köpt aktier xx.00, köpt fler xx.05 och sålt xx.07. Detta i sig har räckt för sanktion på 70k.

Du råkar inte veta hur lång tid det tar från överträdelse till dess att man blir informerad om sanktionsföreläggande? Känns som sagt sådär att gå runt i ovisshet huruvida man kommer åka på en såpass stor smäll eller ej. Kan ju t.ex. inte gå och köpa lägenhet bara för att mötas av en sanktion några veckor senare.

Det är ju precis så robothandeln omsätter flera miljarder per handelsdag. Är det bara olovligt när småsparare köper och säljer?
Citera
2021-02-09, 09:57
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Nej, baserat på uppgifterna i tråden hade jag dock inte varit orolig.
Citera
2021-02-09, 09:57
Medlem
Det är kört.
2022 sitter du på bar backe när kronofogden dragit in de saftiga böterna för det manipulativa beteendet.
Citera
2021-02-09, 10:09
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Tyvärr är det ett solklart case ändå... Köpte en aktie på, låt säg, 5.50 —> Droppar till 5.20 —-> Köper en till på 5.50 —> Repeat. Men tjänade inget på det.

Att höra av sig till FI känns halvdumt ja, haha
Nu är jag novis på området, men hur skulle köpet av ett stycke aktie påverka kursen? Investerar du i bolag som har 50 st aktier eller?
Citera
2021-02-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Vad är nu detta för skitregel? Detta gör mig som aldrig provat aktiehandel men är sugen på i framtiden rädd. Att inte veta vad som är enligt regelboken eller inte. Jävla skit.
Förenklat så kan man säga att syftet med en affär är att tjäna pengar på just den specifika affären. Syftet får inte vara att försöka påverka värdet på ditt övriga innehav.

Försöker du köpa dyrt för att driva upp kursen så är detta köp inte i syfte att göra en bra affär på just det köpet.

Säljer du enstaka aktier markant lägre för att få ner priset så att du kan köpa tillbaka stora mängder billigt så är inte syftet med enpetaren att tjäna pengar. Dvs det är förbjudet.

På samman sätt ska man vara försiktig i diskussionsforum. Inlägg får inte ske i ske i syfte att manipulera kursen. Så klart är det i det närmaste riskfritt att diskutera aktier på OMX-30 eftersom det är svårt att påverka kursen på dem med ett inlägg. Men aktier på First North ska man vara mer försiktig kring. Pump & Dump är definitivt inte tillåtet.

Om du tycker illa om ett företag så får du definitivt inte köpa en aktie för 100 kr och några minuter senare sälja aktien för 50 kronor. Hade det varit tillåtet så skulle många gjort det för att djävlas med företaget...
Citera
2021-02-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Nu är jag novis på området, men hur skulle köpet av ett stycke aktie påverka kursen? Investerar du i bolag som har 50 st aktier eller?

Låt säga att en aktie stänger på 10.00 på måndagen. På tisdagen öppnar den på 9.50 och dagens resultat är då -5%. Om jag då köper en ynka aktie för 10.50 så är istället priset som visas på Avanza just 10.50, och +5% på dagen! Detta står sig tills nästa köp går igenom, vilket i mindre aktier kan ta flera minuter.

Genom att köpa en endaste aktie till dyrt pris kan du alltså, temporärt, få det att se ut som att aktien rör sig uppåt istället för neråt.

Jag förstår att detta är marknadsmanipulation men att det skulle vara värdigt en sanktion på 70.000+ känns befängt. Men vad hjälper det mig...
Citera
2021-02-09, 10:15
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Det är senaste avslut som sätter kursen. Folk som håller på med detta är förmodligen tungt investerade i bolaget redan. Förutom enpetare är det vanligt att folk försöker köpa upp slutkursen.
Citera
2021-02-09, 10:17
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Du kan vara lugn, det är staten vi pratar om och alla deras ineffektivitet. Jag lovar dig, 99% av alla som gör detta åker inte dit.

Det är ungefär som att 99,99% av alla som håller på med fildelning inte åker dit. Det finns helt enkelt inte resurser för att driva alla dessa tiotusentals, hundratusentals eller miljontals ärenden som förmodligen sker varje år på börsen. Volymen av alla dessa ärenden är på tok för stor för att de ska kunna hantera alla dessa ärenden.

Det är samma med skattemyndigheten, de har heller inte resurser för att undersöka allt som pågår. Där sitter det kanske några tusen handläggare. Att de skulle kunna hitta allt som sker är en omöjlighet. Jag lovar dig, de kanske hittar 1% av allt som sker, om ens det.

Vi kan ta en annan analogi. Tittat bara på polismyndigheten. De har ju en extremt låg upplösande grad på olika brott. Tar vi cykelstölder t.ex. så har jag hört att det bara var 1% som blev uppklarade. Tittar vi på de grova brotten som mord och våldtäkt så är det bara runt 10% som blir uppklarade. Och då satsar man ändå enorma resurser på just dessa brott. Plus att dessa brott inte är speciellt vanliga, volymen är väldigt låg för de grövsta brotten.

Tittar vi däremot på småbrotten så är volymen på dessa enormt stora, vilket också gör att de inte har resurser, plus att de inte prioriterar dessa speciellt mycket heller. Tror det är samma med utredningarna som finns mot småsparare. Det är på tok för många sådana fall, och på tok för få resurser för att ens göra nån skillnad. Det måste vara en väldigt låg procentuell andel av dessa s.k. "brott" som de löser överhuvudtaget. Det är vad jag tror.

Sen ska du veta det att de som blir anklagade har rättigheten att bestrida detta i domstol. Om det var så att dessa myndigheter ofta försökte sätta dit folk så skulle domstolarna inte ha annat att göra. Det skulle vara tiotusentals fall varje år där folk stred mot skattemyndigheten, finansinspektionen, osv. Och så är det inte. Dessa myndigheter skulle då behöva en arme av advokater och folk som drev dessa ärenden då det skulle ta för lång tid att driva varje enskilt ärende. De har inte resurser till detta som sagt. Finns inte en chans.

Du kan lugnt somna om..
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-02-09 kl. 10:32.
Citera
2021-02-09, 10:18
Medlem
Detta är normal handel av robotar och även stora trader.

Man ser det hela tiden i orderbok. Dock sitta i Sverige och försöka göra detta ja det blir dyrt.

Betydligt lättare göra även i pre-Market när i princip inte finns någon likviditet.

Jag handlar med med en stege av ordrar för utöka exponering mot en trend. Och du ser ju vilka nivå i orderbok som har större köp eller sälj volym.
Citera
2021-02-09, 13:16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Låt säga att en aktie stänger på 10.00 på måndagen. På tisdagen öppnar den på 9.50 och dagens resultat är då -5%. Om jag då köper en ynka aktie för 10.50 så är istället priset som visas på Avanza just 10.50, och +5% på dagen! Detta står sig tills nästa köp går igenom, vilket i mindre aktier kan ta flera minuter.

Genom att köpa en endaste aktie till dyrt pris kan du alltså, temporärt, få det att se ut som att aktien rör sig uppåt istället för neråt.

Jag förstår att detta är marknadsmanipulation men att det skulle vara värdigt en sanktion på 70.000+ känns befängt. Men vad hjälper det mig...

Om du köpt en aktie för 10.50 så har du ju köpt till bästa möjliga pris. Alla som hade velat köpa aktien hade ju behövt betala 10.50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in