Du kan vara lugn, det är staten vi pratar om och alla deras ineffektivitet. Jag lovar dig, 99% av alla som gör detta åker inte dit.
Det är ungefär som att 99,99% av alla som håller på med fildelning inte åker dit. Det finns helt enkelt inte resurser för att driva alla dessa tiotusentals, hundratusentals eller miljontals ärenden som förmodligen sker varje år på börsen. Volymen av alla dessa ärenden är på tok för stor för att de ska kunna hantera alla dessa ärenden.
Det är samma med skattemyndigheten, de har heller inte resurser för att undersöka allt som pågår. Där sitter det kanske några tusen handläggare. Att de skulle kunna hitta allt som sker är en omöjlighet. Jag lovar dig, de kanske hittar 1% av allt som sker, om ens det.
Vi kan ta en annan analogi. Tittat bara på polismyndigheten. De har ju en extremt låg upplösande grad på olika brott. Tar vi cykelstölder t.ex. så har jag hört att det bara var 1% som blev uppklarade. Tittar vi på de grova brotten som mord och våldtäkt så är det bara runt 10% som blir uppklarade. Och då satsar man ändå enorma resurser på just dessa brott. Plus att dessa brott inte är speciellt vanliga, volymen är väldigt låg för de grövsta brotten.
Tittar vi däremot på småbrotten så är volymen på dessa enormt stora, vilket också gör att de inte har resurser, plus att de inte prioriterar dessa speciellt mycket heller. Tror det är samma med utredningarna som finns mot småsparare. Det är på tok för många sådana fall, och på tok för få resurser för att ens göra nån skillnad. Det måste vara en väldigt låg procentuell andel av dessa s.k. "brott" som de löser överhuvudtaget. Det är vad jag tror.
Sen ska du veta det att de som blir anklagade har rättigheten att bestrida detta i domstol. Om det var så att dessa myndigheter ofta försökte sätta dit folk så skulle domstolarna inte ha annat att göra. Det skulle vara tiotusentals fall varje år där folk stred mot skattemyndigheten, finansinspektionen, osv. Och så är det inte. Dessa myndigheter skulle då behöva en arme av advokater och folk som drev dessa ärenden då det skulle ta för lång tid att driva varje enskilt ärende. De har inte resurser till detta som sagt. Finns inte en chans.
Du kan lugnt somna om..