• 1
  • 2
2021-02-08, 21:23
Medlem
Hade en dålig period för några veckor sedan med med mycket ångest. Mer än på länge. Men senaste veckorna har jag mått bättre. Bestämde mig för att fokusera på annat. Jobbet och studier drog igång efter julledigheten så la fokus på det. Verkade fungera för jag har inte tänkt på mitt mående lika mycket senaste tiden.

Men nu för ungefär en vecka sedan började jag få huvudvärk. Spänningshuvudvärk som känns även i käkarna och nacken. Är bättre på morgonen men blir sämre under dagen. Upplever också ett tryck över bröstet till och från, men det gjorde jag tidigare också. Kan det vara så att mina ångestsymtom bara har ändrat karaktär och blivit mer fysiska? Eller finns det någon annan mer trolig förklaring?

Lever hyfsat hälsosamt. Röker inte och dricker sällan. Tränar 2-3 gånger i veckan.
Citera
2021-02-08, 21:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Ja. Dina symptom kan utan större tvekan vara kopplade till din ångest.
Citera
2021-02-08, 21:34
Medlem
TrueCs avatar
Du kan inte ana hur mycket ångest kan påverka kroppen. Har mått fram och tillbaka och mycket ångest just nu. Har smärtor från bröstkorgen upp till öronen, sitter just nu med muskelryckningar i !båda! Ögonlocken, i tungan, i låren, ja i hela jävla kroppen. Magen fungerar inte, yrsel, yada yada yada , inget funkar.

Och då är jag ändå vältränad man strax 30, låter som beskrivningen av en vine-in-box hagga som är sjukskriven för utbrändhet .

Så ja, mycket möjligt att det är psykosomatiskt
Citera
2021-02-08, 21:37
Medlem
TrueCs avatar
Haha såg nu att det var dig jag skrev med i min tråd 😆

Som du ser går det sisådär för mig
Citera
2021-02-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Du kan inte ana hur mycket ångest kan påverka kroppen. Har mått fram och tillbaka och mycket ångest just nu. Har smärtor från bröstkorgen upp till öronen, sitter just nu med muskelryckningar i !båda! Ögonlocken, i tungan, i låren, ja i hela jävla kroppen. Magen fungerar inte, yrsel, yada yada yada , inget funkar.

Och då är jag ändå vältränad man strax 30, låter som beskrivningen av en vine-in-box hagga som är sjukskriven för utbrändhet .

Så ja, mycket möjligt att det är psykosomatiskt

Jo, jag vet att det kan ta sig fysiska uttryck. Men aldrig hört att det skulle övergå till det. Så att man psykiskt mår bättre men börjar få fysiska symtom istället.

Muskelryckningar i ena ögonlocket har jag också haft senaste tiden faktiskt, inte ens tänkt på att det skulle kunna vara kopplat till det här.

Nu för en timme sedan tog jag en huvudvärkstablett och la jag mig i sängen och tänkte att jag bara skulle försöka slappna av. Istället började jag känna av min ångest igen och nu sitter jag och fryser och känner mig smått illamående.

Citat:
Haha såg nu att det var dig jag skrev med i min tråd 😆

Som du ser går det sisådär för mig

Haha, ja hej igen! Tråkigt att höra att du inte mår bättre. Du är inte ensam i ångestträsket i alla fall!
Citera
2021-02-08, 21:57
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Jo, jag vet att det kan ta sig fysiska uttryck. Men aldrig hört att det skulle övergå till det. Så att man psykiskt mår bättre men börjar få fysiska symtom istället.

Muskelryckningar i ena ögonlocket har jag också haft senaste tiden faktiskt, inte ens tänkt på att det skulle kunna vara kopplat till det här.

Nu för en timme sedan tog jag en huvudvärkstablett och la jag mig i sängen och tänkte att jag bara skulle försöka slappna av. Istället började jag känna av min ångest igen och nu sitter jag och fryser och känner mig smått illamående.

Haha, ja hej igen! Tråkigt att höra att du inte mår bättre. Du är inte ensam i ångestträsket i alla fall!

Jag är ett praktexempel på just det. Mina psykosomatiskts symtom visar sig ofta när jag mår ”bättre”

När man undertrycker känslor sätter dom sig i kroppen.. det är lite så jag gjort i alla år, men nu senaste året har locket börjat lossna på den bubblande kastrullen
Citera
2021-02-08, 22:03
Medlem
Citat:
Jag är ett praktexempel på just det. Mina psykosomatiskts symtom visar sig ofta när jag mår ”bättre”

När man undertrycker känslor sätter dom sig i kroppen.. det är lite så jag gjort i alla år, men nu senaste året har locket börjat lossna på den bubblande kastrullen

För mig har det alltid blivit värre (psykiskt då) när jag får tid att slappna av. Någon längre ledighet eller så.

Frågan är vad man ska ta sig till i så fall. Har haft en hel del problem med depersonalisation också (i kombination med ångest) och vet av erfarenhet att det blir mycket värre av att jag grottar ner mig i det. Råden är alltid att fokusera på annat, att det inte går att bli av med så länge man går och tänker på det hela tiden..
Citera
2021-02-08, 22:21
Medlem
Airwave92s avatar
Ja, psyket och resten av kroppen sitter ihop. Jag själv får problem med illamående och huvudvärk när jag oroar mig extra mycket eller tänker för mycket på konsekvenser etc.
Citera
2021-02-09, 09:20
Medlem
låter också som att det skulle kunna vara stressymptom
Citera
2021-02-09, 09:26
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Kan det vara så att mina ångestsymtom bara har ändrat karaktär och blivit mer fysiska?
Hej, jag tror att det är så som du skriver. Ångesten gör att hela kroppen stelnar till, och då upplever man sig lite mer lugn i skallen men det är bara för att man har trängt undan känslorna och upplevelsen av hur man egentligen mår. Du har inte blivit friskare utan ångesten har bara trängts undan till priset av kroppsliga symptom.

Du kanske borde prata med en psykolog, det är iaf bra att börja med att gå till vårdcentralen och prata med en läkare.
Citera
2021-02-09, 11:22
Medlem
Thraxxs avatar
Ångest påverkar hela kroppen totalt! Har GAD och mer eller mindre ångest varje dag och det påverkar en både fysiskt som psykiskt tillslut.

Spänningar kramper i musklerna känner sig stel och spänd i nacken käkarna, skakningar kan uppstå. Känslor av overklighet tryck över bröstet svårt att andas tror man blir galen får panik etc etc.
Citera
2021-02-09, 22:43
Bannlyst
Testa betablockerare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem