2021-02-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nu är goda råd dyra. Vi måste trycka tillbaka den tredje vågen. Sjukvården kommer inte att klara anstormningen om det inte händer något. Helst igår. Vaccineringen av dom stora grupperna är hotad om sjukvården överbelastas.

Ingen kommer göra nånting, varför skulle dom göra det nu när de inte gjort ett skit hitills?
Citera
2021-02-08, 21:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Ingen kommer göra nånting, varför skulle dom göra det nu när de inte gjort ett skit hitills?
Region Västerbotten smittspårar för fullt för att bromsa smittspridningen. Under morgondagen kommer de att meddela fler åtgärder. Kanske stänger de eller isolerar byggarbetsplatsen tillfälligt?
Citera
2021-02-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra

Northvolt kommer inte att bygga sig själv. Bara en tidsfråga innan 50% av personalen är sjuka. Personalen bor i baracker.
Citera
2021-02-08, 21:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Malmö stad har gått ut med mejl till anställda där det enligt dem inte finns någon risk att gå till arbetet så snart man känner sig bättre inom ett par dagar vid förkylning, efter det att man haft covid för 6 månader sedan eller kortare tid. Det finns ingen risk att det är covid igen då, utan det är då att anse vara en vanlig förkylning och test för covid behövs inte. Är det verkligen riskfritt tror ni?

Tycker det låter rimligt. Om man haft covid för 6 mån eller närmre inpå så lär väl risken vara väldigt liten för att man skulle få det igen? Folk är ju förkylda hela tiden under vinterhalvåret och som tur var är allt inte covid.
Citera
2021-02-08, 21:23
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Även om man arbetar med äldre och riskgrupper? För det är ju dem brevet gäller.

Så levde vi ju innan pandemin, så varför inte nu?
Citera
2021-02-08, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
18 800 av 16 770 000 vaccinerade = 1,1 promille blir sjuka eller dör, dvs. 1 av 1000. Det är också mest äldre som fått vaccinet hittills och de är antagligen mycket skörare. Tänk på att det är drygt 2% som dör av Covid-19 och det är ca 10% som får långdragna (kanske livslånga) problem. Om man inte vaccinerar sig så är det stor risk att man blir smittad förr eller senare pga av alla ungdomar som inte kommer att vaccinera sig.

Och du menar att vaccinet inte kommer ge några långdragna livslånga problem ? 10% Är nog en drömsiffra. Säkert mååånga fler.
Citera
2021-02-08, 21:35
Medlem
Så trött jag blir. Ständiga rubriker i stil med "Vi har säkrat vacciner.." osv. Var är vaccinerna? Min känsla är att de försöker bara lugna ner folk. Jag tycker att de ska börja snacka om vacciner, upplägget osv den dagen de har tillräckliga volymer i händerna...
Citera
2021-02-08, 21:35
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Måtte restriktionerna hålla till hösten också.Pallar fan inte plugg på plats och behöva träffa jobbiga människor..

Då är det bättre att du söker en ren distansutbildning istället. Har hört flera säga att de vill att pandemin/restriktionerna fortsätter så att de får fortsätta vara hemma - helt ofattbart. HUR kan man önska det?!!
Citera
2021-02-08, 21:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Jävligt intressant att kurvan över inlagda på infektionsavdelning sjunker mycket snabbare i andra vågen!
Det går ner ungefär dubbelt så snabbt som i våras. Antalet inlagda har halverats på en månad, i våras tog det drygt två månader för en halvering.
Kan någon förklara det? Vi är ju faktiskt mitt i drömårstiden för covid-19, till skillnad från maj och juni.
Citera
2021-02-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Northvolt kommer inte att bygga sig själv. Bara en tidsfråga innan 50% av personalen är sjuka. Personalen bor i baracker.
Så är det nog. Såg just Aktuellt på SVT och de försökte (som vanligt) få det till att personalen smittat varandra på fritiden. Även om baracker är lite primitiva så tror jag inte de bidrar till smittspridningen (om man inte bor fler tillsammans förstås, men gör man det??). I morse såg jag reportage från fabriken och då stod 5 personer tätt ihop tittandes på en bildskärm och diskuterade - inte konstig att smittan sprids!
Citera
2021-02-08, 21:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jävligt intressant att kurvan över inlagda på infektionsavdelning sjunker mycket snabbare i andra vågen!
Det går ner ungefär dubbelt så snabbt som i våras. Antalet inlagda har halverats på en månad, i våras tog det drygt två månader för en halvering.
Kan någon förklara det? Vi är ju faktiskt mitt i drömårstiden för covid-19, till skillnad från maj och juni.
Kan vara att de nuvarande restriktionerna är mycket effektivare och/eller följs mycket bättre. Den andra förklaringen till snabbt sjunkande infektioner brukar väl annars vara immunitet.
Citera
2021-02-08, 21:45
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Hur kunde spridningen öka i länder som införde masktvång?
Svårt att förklara utan att dra på sig foliehatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in