• 1
  • 2
2021-02-07, 23:11
Medlem
Vad är det egentligen för skillnad? Hur påverkas jag av vart mina sparpengar ligger? Om vi pratar om de stora bankerna som handelsbanken, nordea och swedbank m.m.

Är väl ingen ränta på sparkontot på någon av dessa banker?
Så hur påverkas man egentligen? Vad spelar det för roll?

Och varför har ni valt den bank som ni använder er utav idag?
Citera
2021-02-07, 23:18
Medlem
Stenballes avatar
Jag har mina banktjänster i en lokal sparbank.
Sparbankerna är stiftelser som låter vinsten gå till lokala föreningar och projekt.
Känns bra att pengarna går tillbaka till lokalsamhället.
Citera
2021-02-07, 23:37
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har mina banktjänster i en lokal sparbank.
Sparbankerna är stiftelser som låter vinsten gå till lokala föreningar och projekt.
Känns bra att pengarna går tillbaka till lokalsamhället.

Handelsbanken driver små lokala kontor där det är lätt att bli bekant med personalen. Stor skillnad mot Nordeas och Swedbanks jättepalats, där man ofta hamnar i en lång kö. Väl framme vid disken kan man sedan dirigeras till en annan disk för nytt köande ...
Citera
2021-02-07, 23:50
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Handelsbanken driver små lokala kontor där det är lätt att bli bekant med personalen. Stor skillnad mot Nordeas och Swedbanks jättepalats, där man ofta hamnar i en lång kö. Väl framme vid disken kan man sedan dirigeras till en annan disk för nytt köande ...

Oavsett vad banken heter så är mindre, lokala, banker oftast att föredra framför storbankerna.
Det finns nackdelar med att bo i mindre orter, i mindre kommuner, men en fördel är att man har en mer personlig kontakt med exempelvis banken/bankerna.
Citera
2021-02-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xns
Vad är det egentligen för skillnad? Hur påverkas jag av vart mina sparpengar ligger? Om vi pratar om de stora bankerna som handelsbanken, nordea och swedbank m.m.

När jag bodde på en mindre ort så var det den personliga kontakten som var viktig. Vill gärna komma tillbaks till det men gissar att jag behöver bli mångmiljonär innan dem ens höjer på ögonbrynet när man kommer.

Det enda jag har att komma med i tråden är:
Välj 2-3olika banker.
Skaffa helst både Visa och Mastercard och se till att du själv kan flytta pengar mellan dina konton enkelt med mobilen.

Då slipper du strul från bankerna som kommer med jämna mellanrum (ibland är det kortterminalen som strular men då kan du ev Swisha om det behövs).
Citera
2021-02-08, 00:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Helt vanliga privatpersoner har inget behov av att besöka en bank, de behöver bara ett konto som lönen kan gå in på och som de kan föra över pengar till sina VISA och Mastercard från. Kreditkorten bör de för övrigt ha hos andra företag, så att korten blir gratis och ger bonus.

Vad gäller sparande bör man generellt sett undvika storbankerna, nätbankerna och andra alternativ är oftast både bättre och billigare på de allra flesta punkter.
Citera
2021-02-08, 00:58
Medlem
Onanikrems avatar
Precis som Bruz-Lee säger, men du behöver inte ha internetbank/kort i alla tre, fyra fem.. räcker med en där du har betaltjänster. Sen har du ett par tre nisch-banker med ränta på kontot, och ett par gratis kort Visa- MC. Bra att ha två och båda om ett strular. Har själv Okq8 VISA och Preem Mastercard, gratis och en liten cashback varje eller varannan månad. Spelar ingen roll om du tankar på Jet eller inte tankar alls, korten kan du ha och handla på ICA, Bolaget osv..
Citera
2021-02-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
[/spoiler]
[/spoiler]
[/spoiler]
Helt vanliga privatpersoner har inget behov av att besöka en bank, de behöver bara ett konto som lönen kan gå in på och som de kan föra över pengar till sina VISA och Mastercard från. Kreditkorten bör de för övrigt ha hos andra företag, så att korten blir gratis och ger bonus.

Vad gäller sparande bör man generellt sett undvika storbankerna, nätbankerna och andra alternativ är oftast både bättre och billigare på de allra flesta punkter.

Håller inte med om din syn på saken.

Att göra affärer med banken skall ses som precis det, en affärsuppgörelse.
Din bank vill tjäna så mkt som möjligt på dig och du vill att banken i sin tur ger mer än vad det kostar tillbaka.

Att aldrig besöka banken betyder ju att du är vem-som-helst för banken och du kan direkt få problem med tex en ansökan eftersom du låter en dator göra jobbet.
Går du in på ett kontor så görs samma sak, men sen tar man det vidare med en vanlig genomgång och kan då göra helt andra saker.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-02-08 kl. 09:29.
Citera
2021-02-08, 14:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xns

När det kommer till sparande så är inte storbankerna något att ha, kolla in denna tråden för sådant: (FB) Hoist spar? ..och andra högräntekonton!

Jag har valt Skandiabanken idag eftersom de inte har onödiga avgifter för sådant man utför själv med räkningarna samt låter en välja själv om man vill ha deras betalkort, sedan är det nästan aldrig driftstörningar heller som Swedbank och Nordea brukar ha rätt ofta.
Citera
2021-02-08, 20:29
Medlem
Nails avatar
Citat:

Din bank vill tjäna så mkt som möjligt på dig och du vill att banken i sin tur ger mer än vad det kostar tillbaka.

Att aldrig besöka banken betyder ju att du är vem-som-helst för banken och du kan direkt få problem med tex en ansökan eftersom du låter en dator göra jobbet.
Går du in på ett kontor så görs samma sak, men sen tar man det vidare med en vanlig genomgång och kan då göra helt andra saker.

Instämmer.
Jag fick nyligen ett mejl från ett företag, där man påstod att jag inte hade betalt en faktura och därför hotade med inkasso. Jag visste att fakturan var betald, men ringde ändå min kontakt på banken. Han fick jobba en dryg halvtimme innan han kunde skicka ett bankstämplat och undertecknat verifikat till företaget.
Citera
2021-02-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
[/spoiler]
[/spoiler]
[/spoiler]

Håller med. Har inte varit på fysisk bank på betydligt över 10 år. Bäst är att plocka guldkornen från flera internetbanker.
Själv har jag
Nordnet & Avanza för kapital, sparkonto och bolån
Komplett för kreditkort med bonus (gratis)
Skandiabanken (gratis) för lönekonto, bankid, swish och betalningar
Debitkort (gratis)

Gjorde en ganska bra marknadsundersökning när jag la upp det så här. Tyvärr har bonusen på Kompletts kreditkort försämrats sedan dess.
Citera
2021-02-08, 22:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Antar att du syftar på en ansökan om lån. För egen del föredrar jag att låna ut istället för att själv ta lån, men om det hade varit aktuellt med till exempel ett bolån hade jag naturligtvis kontaktat ett flertal banker, men måste vara riktigt pantad om man bara letar standardinfo på nätet, eller för den delen om man bara pratar med en bank, där man sedan tidigare är kund. Sannolikt skulle jag få bättre villkor hos någon av nätbankerna.

Ovanstående gäller för övrigt givetvis även vid försäkringar, abonnemang av olika slag m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in