2021-02-08, 16:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
För att man inte har ett boende där man är ensam?
De inresta montörerna har just bristfälliga boenden.

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De bor väl oftast i baracker, kanske inte ensam då.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som det stod i artikeln jag citerade från Norran.se, de har gemensamma kök i bostäderna.
Om du snackar med din bas, din projektledare eller med platsledningen går det säkert att ordna så att du får hjälp att hålla dig isolerad. Ingen vill få in smittan på ett bygge.

Edit
Jag kan inte se något alternativ som är dyrare än att få in smita på ett stort bygge.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-08 kl. 16:19.
Citera
2021-02-08, 16:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om du går till din bas, projektledare eller till platsledningen går det säkert att ordna så att du får hjälp att hålla dig isolerad. Ingen vill få in smittan på ett bygge.
Tydligen så har inte detta fungerat i Skellefteå, eller i finska Oulu.
I Norran stod det även att arbetarna inte visste om de skulle få ersättning för tiden de satt i isolation, det om något är en varningslampa för att man inte har informerat sina anställda om vad som gäller.
Citera
2021-02-08, 16:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tycks också följa samma mönster som i UK:
/.../I Uppsala har flera barn i samma lågstadieklass blivit sjuka på kort tid, varav en lärare och en elev hittills har visat sig ha covid-19. Det finns för närvarande inga uppgifter om att det rör sig om den brittiska mutationen.

Hela klassen sätts nu i karantän resten av veckan. Föräldrarna kommer att få hämta bokpaket så att barnen kan fortsätta sin skolgång hemma.

– Det har varit en hög frånvaro i den här klassen och nu har man bekräftade fall av covid. Smittskyddsläkaren i regionen har beslutat om att sätta barnen i karantän veckan ut, säger grundskolechef Erik Ojala till Upsala Nya Tidning.

Det är andra gången på kort tid en hel klass skickas hem i kommunen. Förra veckan var det en sjätteklass på Hågadalsskolan i Uppsala som berördes.
https://www.expressen.se/nyheter/regionernas-larm-kraftig-okning-av-virusmutationen/

Nu gäller det att fastställa huruvida B.1.1.7 ger sig på yngre i större utsträckning.

Det här är ju också talande för Sveriges på förmåga eller brist på till att begränsa smittspridningen. Jag är ganska säker på att den stora smittspridningen i Skåne har att göra med den nya mutationen p.g.a. närheten till Danmark. Jag hade förväntat mig att man åtminstone skulle ha börjat sekvensera prover där, men ack nej:
/.../I Region Skåne kommer helgenomsekvensering av positiva coronatest att genomföras från och med nästa vecka. Syftet är att ta reda på vilka virusvarianter som florerar
Vi har alltså ingen susning över hur läget är och jag befarar att den är betydligt värre än de värsta scenarierna. Att stänga gränsen som vi gjort med militär mot våra grannar tror jag är ganska meningslöst i det här läget. Skulle vara för att skydda dem då. Framförallt Finland där jag har för mig att läget ännu är kontrollerbart med de nya mutationerna.
Det vore förstås bra om Skåne sekvenserar.

Men just i Skåne minskar antalet nya fall fortfarande tydligt: https://platz.se/coronavirus/?lan=skane
Citera
2021-02-08, 16:21
Medlem
Citat:
Hur ser det ut för klasskamraternas familjer? Spreds smittan på liknande sätt även i dessa familjer?

Svårt att veta då vi har centraliserat högstadium (uppblandade skolor och bussning) och vi inte känner nästan någon av klasskompisarnas familjer. Jag vet att en av sonens klasskompisar (som inte bor här) också hade antikroppar utan att vara sjuk och att hans familj också blev sjuk, men de kunde inte binda det tight. Däremot så har flera grannbarn som går på högstadiet blivit smittade före sin övriga familj utan att veta vart de smittats, men gissningen är att de smittats på skolan eller bussen. Ytterligare familjer, bland annat den närmaste grannen misstänker asymptomatisk smitta från barnen på högstadiet. Närmaste grannen hade inget sjukt barn i familjen, men pappan som har ensamarbete blev sjuk. Alternativet är att mamman tagit hem smittan (asymptomatiskt i så fall), men hon kände ingen som var sjuk hon heller.

Sedan hade vi nyligen ett stort utbrott på mellanstadiet på den lokala skolan, där smittades familjerna av barnen som i sin tur smittats av sin lärare (som hade smittan för andra gången och i sin tur hade smittats utomhus av en släkting som insjuknade senare samma dag som de möttes). Smittan sprids fortfarande på skolan med sjuka i blandade klasser på både låg- och mellanstadiet, men ingen utbredd smitta i någon klass just nu. Åtminstone en av föräldrarna som smittats verkar ha smittats asymptomatiskt av sitt barn som gick i en av de mellanstadieklasser som var hårdast drabbade.
Citera
2021-02-08, 16:22
Medlem
Citat:
Tydligen så har inte detta fungerat i Skellefteå, eller i finska Oulu.
I Norran stod det även att arbetarna inte visste om de skulle få ersättning för tiden de satt i isolation, det om något är en varningslampa för att man inte har informerat sina anställda om vad som gäller.
Det är en konsekvens av att man tar in billig östeuropeiska firmor som gör jobben...
Citera
2021-02-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om du snackar med din bas, din projektledare eller med platsledningen går det säkert att ordna så att du får hjälp att hålla dig isolerad. Ingen vill få in smittan på ett bygge.

Edit
Jag kan inte se något alternativ som är dyrare än att få in smita på ett stort bygge.
Så enkelt tror jag inte det är, eftersom byggarbetare kan få åka kors och tvärs i byggen...ibland rentav mitt ute i skogen.
Citera
2021-02-08, 16:23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Arbetsledare eller arbetslag, man är sällan helt självgående inom den kommunala omsorgen.
Om Kalle dyker upp febrig och snorig, så kommer troligen Britta att ringa chefen på kontoret.

Men om Kalle bara är lite snorig och säger till Britta att det nog är hans allergi, så ringer hon nog inte. Det är faktiskt ganska självgående personal på många boenden. Man ringer chefen i nödfall, om det inträffar något akut eller om det finns en frågeställning man inte själv kan lösa.
Citera
2021-02-08, 16:24
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Men just i Skåne minskar antalet nya fall fortfarande tydligt: https://platz.se/coronavirus/?lan=skane

Gymnasierna öppnar troligtvis snart igen, då lär det nog öka som det gjorde sist.
Citera
2021-02-08, 16:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Nu ja! Jag är dock ganska säker på att en av anledningarna till att Skåne drabbats hårt den här vändan är närheten till Danmark och mutationer som härjar där.

Jag är iaf 100% säker på att vi inte har någon egentlig koll på det.
Citera
2021-02-08, 16:26
Medlem
fernebos avatar
Så jävla illa! En framgångsrik vaccination i Europa börjar kännas mer och mer avlägsen. Uppenbarligen så har vi redan allmän smittspridning av den sydafrikanska mutationen och det är otroligt mycket allvarligare än att den brittiska börjar ta över:

Citat:
Österrike avråder från resor till den egna regionen Tyrolen. Detta efter att nästan 300 personer registrerats på den sydafrikanska virusvarianten, varav minst 140 av dem med aktiv smitta.

Delstaten har vägrat striktare restriktioner än resten av Österrike, vars regering nu utfärdar varningen för alla icke-nödvändiga resor dit. Det rapporterar Süddeutsche Zeitung.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av fernebo 2021-02-08 kl. 16:30.
Citera
2021-02-08, 16:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men om Kalle bara är lite snorig och säger till Britta att det nog är hans allergi, så ringer hon nog inte. Det är faktiskt ganska självgående personal på många boenden. Man ringer chefen i nödfall, om det inträffar något akut eller om det finns en frågeställning man inte själv kan lösa.
Ja, då blir det ju svårt. Men det normala så här 11 månader in i epidemin är nog att de flesta har relativt god koll på vad som gäller.

Men du har rätt, det kan ju bli så att Britta godtar svaret.
Hon måste duscha och klä på Greta.
Kalle sköter om frukosten med de andra 5-7 boende.

Dagen går, Kalle blir sämre och går hem.
Britta avrapporterar till kvällspersonal, nämner att Kalle gick hem sjuk.

Tiden går, de boende börjar uppvisa symptom.
Att Kalle gjorde fel är uppenbart. Men klarar sig Britta oskadd?
Senast redigerad av kazangas 2021-02-08 kl. 16:34.
Citera
2021-02-08, 16:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Bara 34 dödsfall också, mot 100 förra måndagen.

Kan vaccinationerna redan visa sig på dödstalen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in