2021-02-08, 16:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Mycket riktigt, kanske är sant att hon gör det, eller så gör hon det inte. Ingen som vet. Mask är ju fint att hon hade även om det inte hjälper nämnvärt, fortfarande rört sig bland många människor säkerligen vid flygplatsen eller på väg hem. Men ja du har en poäng, byggare kan ju knappast isolera sig själv.

Men min poäng var väl att den här nya inreselagen egentligen aldrig kommer ha någon effekt med att stoppa nya varianter från att komma in i landet i högre utsträckning.
Inreselagen... den är en politisk konsktruktion av Damberg.
Den visar på handlingskraft, och det kan väl vara bra när man pratar med EU-kollegorna?
Det kommer inom kort dyka upp nya lagar som begränsar rättigheter och framförallt rörelsefrihet inom landet, detta kommer inte som en nyhet för någon i denna tråden.

Sen att dessa lagar inte är smittbegränsningsverktyg, det är en annan sak.
Citera
2021-02-08, 16:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
jag tänker inte ledas in i en fullkomligt irrelevant diskussion... vi har en sjukvård som redan innan Covid19 "gick på knäna" om man ska tro deras egna uttalanden då.. och har fortsatt att gå på knäna. Att sjukvården behöver mer resurser/pengar är således inget nytt under solen.

Jag väljer dock att fokusera på det som är relevant .. dvs restriktioner i förhållande till antal döda.
Vi skiljer oss åt när det gäller det jag fetade i ditt inlägg.
Du fokuserar på de som inte längre lever eller kommer att dö och jag fokuserar på de som fortfarande lever eller kommer att leva vidare..

Du fortsätter att blanda bort korten, nu med att vården redan gick på knäna före corona/covid.
Hur bedömer du att vården kommer att ha det praktiskt och ekonomiskt efter corona om den gick på knäna före corona??

1) Bättre än före corona.
x) Ingen skillnad.
2) Sämre än före corona.

Du behöver bara svara med 1, X eller 2 och om du klarar denna enkla uppgift ska jag ta dig i försvar om någon moderator tycker att du skriver en dålig oneliner.

Om du inte klarar uppgiften har vi nog inget mera att säga varandra i denna fråga.
Citera
2021-02-08, 16:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut, men detta är något annat än direktiven som du berättade om.
Om den enskilde medarbetaren går till arbetet snorig och synligt sjuk, finns det rimligen en arbetsledare som säger stopp.

Saknas kontrollen, då har Malmö ett problem.

Jag vet inte vad det är, men det känns i tråden som att man verkligen tror att ingen där ute vill göra rätt. Varför har man en så dyster syn på medmänniskor?

Vilken arbetsledare skulle det vara?

Det finns inga direkta arbetsledare inom kommunal vård på det sättet du menar. Man jobbar ganska intensivt och ganska få personer, cheferna arbetar oftast inte på plats, det gjorde de inte ens före covid.

Jag tror att många vill göra rätt, men att många inte tar smittan på allvar. Och även om man gör det kanske man inte tar lindriga symptom på allvar, eller sätter sin egen ekonomi före.
Citera
2021-02-08, 16:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vilken arbetsledare skulle det vara?

Det finns inga direkta arbetsledare inom kommunal vård på det sättet du menar. Man jobbar ganska intensivt och ganska få personer, cheferna arbetar oftast inte på plats, det gjorde de inte ens före covid.

Jag tror att många vill göra rätt, men att många inte tar smittan på allvar. Och även om man gör det kanske man inte tar lindriga symptom på allvar, eller sätter sin egen ekonomi före.
Arbetsledare eller arbetslag, man är sällan helt självgående inom den kommunala omsorgen.
Om Kalle dyker upp febrig och snorig, så kommer troligen Britta att ringa chefen på kontoret.
Citera
2021-02-08, 16:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Mycket riktigt, kanske är sant att hon gör det, eller så gör hon det inte. Ingen som vet. Mask är ju fint att hon hade även om det inte hjälper nämnvärt, fortfarande rört sig bland många människor säkerligen vid flygplatsen eller på väg hem. Men ja du har en poäng, byggare kan ju knappast isolera sig själv.

Men min poäng var väl att den här nya inreselagen egentligen aldrig kommer ha någon effekt med att stoppa nya varianter från att komma in i landet i högre utsträckning.
Nu förstår jag verkligen inte vad du försöker säga.
Varför skulle inte en byggnadsarbetare klara av att isolera sig?
Edit
Jag undrar även hur du tänker.
Citat:
Sant.

Hon säger själv att hon ska isolera sig i två veckor.
Om det varit byggare på väg till Skellefteå, så hade de inte haft möjlighet att isolera sig.

Så det beror på helt enkelt på vem man är när det kommer till frågan ifall man eventuellt bär på en exotiskt corona-stam, och hur detta påverkar risken för vidarespridning av smittan.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-08 kl. 16:14.
Citera
2021-02-08, 16:08
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Inreselagen... den är en politisk konsktruktion av Damberg.
Den visar på handlingskraft, och det kan väl vara bra när man pratar med EU-kollegorna?
Det kommer inom kort dyka upp nya lagar som begränsar rättigheter och framförallt rörelsefrihet inom landet, detta kommer inte som en nyhet för någon i denna tråden.

Sen att dessa lagar inte är smittbegränsningsverktyg, det är en annan sak.

Exakt då är vi helt överens!
Citera
2021-02-08, 16:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu förstår jag verkligen inte vad du försöker säga.
Varför skulle inte en byggnadsarbetare klara av att isolera sig?
För att man inte har ett boende där man är ensam?
De inresta montörerna har just bristfälliga boenden.
Citera
2021-02-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Så här har Karin Tegmark Wisell sagt i intervju.

Karin Tegmark Wisell, chef för mikrobiologi på Folkhälsomyndigheten:
”Vi ser inga uppgifter på att det finns smitta ifrån barn. Sedan är vi ju biologiska varelser, så ett barn med symptom som hostar och är i nära kontakt med någon som är frisk – det finns absolut möjlighet att det kan sprida smitta vidare. Men vi ser inte att det är en drivkraft bakom den här epidemin”

https://sverigesradio.se/artikel/7418880

Den är go', vi är flera som fått smitta asymptomatiskt från våra barn bara där jag bor, även om inte alla har samma "bevis" för det som jag har. Min familj drabbades av detta när vår högstadieelev kom hem med smittan utan att ha några som helst symtom (verifierat med antikroppstest i efterhand). Jag har flera gånger tidigare beskrivit att den andra som blev smittad i hemmet insjuknade utan att ha träffat folk utanför hemmet och att resten av familjen insjuknade ännu senare. Pga detta så fanns det bara ett sätt som smittan kunnat ta sig in i hushållet. Vi bor i villa lantligt så det kan inte ha smittat på något annat sätt...
Citera
2021-02-08, 16:12
Medlem
Citat:
De bor väl oftast i baracker, kanske inte ensam då.
Citera
2021-02-08, 16:12
Medlem
Citat:
Som det stod i artikeln jag citerade från Norran.se, de har gemensamma kök i bostäderna.
Citera
2021-02-08, 16:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den är go', vi är flera som fått smitta asymptomatiskt från våra barn bara där jag bor, även om inte alla har samma "bevis" för det som jag har. Min familj drabbades av detta när vår högstadieelev kom hem med smittan utan att ha några som helst symtom (verifierat med antikroppstest i efterhand). Jag har flera gånger tidigare beskrivit att den andra som blev smittad i hemmet insjuknade utan att ha träffat folk utanför hemmet och att resten av familjen insjuknade ännu senare. Pga detta så fanns det bara ett sätt som smittan kunnat ta sig in i hushållet. Vi bor i villa lantligt så det kan inte ha smittat på något annat sätt...
Hur ser det ut för klasskamraternas familjer? Spreds smittan på liknande sätt även i dessa familjer?
Citera
2021-02-08, 16:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant.

Då tycks tredje vågen nu alltså ha börjat i Sverige. Med start i Västerbotten och Skellefte.

Det funkar inte att hoppas på att en hög platå ska hålla i sig eller vända neråt. Man måste bekämpa smittan.
Tycks också följa samma mönster som i UK:
/.../I Uppsala har flera barn i samma lågstadieklass blivit sjuka på kort tid, varav en lärare och en elev hittills har visat sig ha covid-19. Det finns för närvarande inga uppgifter om att det rör sig om den brittiska mutationen.

Hela klassen sätts nu i karantän resten av veckan. Föräldrarna kommer att få hämta bokpaket så att barnen kan fortsätta sin skolgång hemma.

– Det har varit en hög frånvaro i den här klassen och nu har man bekräftade fall av covid. Smittskyddsläkaren i regionen har beslutat om att sätta barnen i karantän veckan ut, säger grundskolechef Erik Ojala till Upsala Nya Tidning.

Det är andra gången på kort tid en hel klass skickas hem i kommunen. Förra veckan var det en sjätteklass på Hågadalsskolan i Uppsala som berördes.
https://www.expressen.se/nyheter/regionernas-larm-kraftig-okning-av-virusmutationen/

Nu gäller det att fastställa huruvida B.1.1.7 ger sig på yngre i större utsträckning.

Det här är ju också talande för Sveriges på förmåga eller brist på till att begränsa smittspridningen. Jag är ganska säker på att den stora smittspridningen i Skåne har att göra med den nya mutationen p.g.a. närheten till Danmark. Jag hade förväntat mig att man åtminstone skulle ha börjat sekvensera prover där, men ack nej:
/.../I Region Skåne kommer helgenomsekvensering av positiva coronatest att genomföras från och med nästa vecka. Syftet är att ta reda på vilka virusvarianter som florerar
Vi har alltså ingen susning över hur läget är och jag befarar att den är betydligt värre än de värsta scenarierna. Att stänga gränsen som vi gjort med militär mot våra grannar tror jag är ganska meningslöst i det här läget. Skulle vara för att skydda dem då. Framförallt Finland där jag har för mig att läget ännu är kontrollerbart med de nya mutationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in