2021-02-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag tror det är nån fabrik i Lycksele som drabbats
Nej, bygget av en batterifabrik i Skellefteå. Många utländska arbetare.
Citera
2021-02-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Man tar nog inte prover på bårhuset. För det var väl vad du försökte antyda?

Eller är det döda du menar? För det har rapporterats 1 död senaste veckan..

Pajas

Troligtvis eftersläpning då.
Citera
2021-02-08, 15:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Man tar nog inte prover på bårhuset. För det var väl vad du försökte antyda?

Eller är det döda du menar? För det har rapporterats 1 död senaste veckan..

Pajas
Frågade då jag inte vet hur många som dött senaste veckan i Uppsala.
Pajas kan du vara själv.
Citera
2021-02-08, 15:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Märkligt, länka exakt till filer och/eller sidor du hittar din info på är du snäll.
I min fil jag länkat till finns inte talet 17922 och inte heller i filen revodneb använder.

Jag kan inte hitta, eller på något vis, summera till 2607 i senaste data (2021-02-08) från Intensivvårdsregistret heller.

Mycket märkligt som sagt.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Detta är vad jag läser.

Men som sagt, det kan vara jag som snurrar till det på något märkligt vis.

Nu har jag även dubbelkollat mot andra register, och det är dina siffror som ser ut att stämma.

Jag tror vi får lägga ner detta, för det är något konstigt med filen jag försöker läsa.

Ledsen att röra till det..
Citera
2021-02-08, 15:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Frågade då jag inte vet hur många som dött senaste veckan i Uppsala.
Pajas kan du vara själv.

Jag vet vad du var ute efter...

Jag kan dock meddela att majoriteten av dödsfallen inte sker inom vården, utan på äldreboenden.
De allra flesta överlever faktiskt vården, så att en minskning av inlagda skulle bero på att alla dött är bara löjligt. Dessutom är det skillnaden mellan nya inskrivna, och utskrivna som avgör läget i vården..
Citera
2021-02-08, 15:15
Medlem
Samuel332s avatar
Sverige. Perfekta grogrunden för nya mutationer när den brittiska släpps loss och låts härja fritt
Citera
2021-02-08, 15:16
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Absolut, och frågan gäller just hela nationen och har inget med att göra hur du skulle känna dig.

Hur bedömer du att Sveriges omprioritering mot att vårda covidsjuka istället för att vårda andra som också behöver vård kommer att påverka kostnaderna i hela den svenska vården framöver??

jag tänker inte ledas in i en fullkomligt irrelevant diskussion... vi har en sjukvård som redan innan Covid19 "gick på knäna" om man ska tro deras egna uttalanden då.. och har fortsatt att gå på knäna. Att sjukvården behöver mer resurser/pengar är således inget nytt under solen.

Jag väljer dock att fokusera på det som är relevant .. dvs restriktioner i förhållande till antal döda.

Vad tror du har föranlett detta? Är alla dessa personer foliehattar/konspirationsteoretiker?
https://www.youtube.com/watch?v=iTtWUyeqefY när är det den svenska polisens tur?

https://www.youtube.com/watch?v=rkJs8tc1160
https://www.youtube.com/watch?v=Up2d0yFSz3s
https://www.youtube.com/watch?v=2HsV2L_Oz94
https://www.youtube.com/watch?v=VjeGZy_Jcjw
Citera
2021-02-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Måste erkänna att det jag har Tegnell och FHM säga om och om igen är att barn inte smittar lika mycket som vuxna. Att de inte smittar alls har jag aldrig hört dom säga. Däremot verkar det vara en väldigt spridd uppfattning att dom säger att barn inte smittar.

Jag kan tänka mig att man sagt det någon gång i någon intervju, men jag kan tycka att INGEN borde ha missat att den bild dom försöker förmedla är att barn inte är LIKA smittsamma som vuxna. Varför är det så svårt att släppa trådsanningar i stil med att man hävdar att barn inte smittar alls? Eller finns det verkligen form av aktiv kommunikation från FHM om att barn inte smittar alls?

Att de inte blir lika sjuka är definitivt något jag hört dom förmedla och det verkar stämma rätt bra om man tittar på vad som förmedlas om sjukdomen. Så varför blir det så skevt med just smittsamheten?

Jag är ironisk när jag säger att barn inte smittar. Självklart gör de det, men det tystas ner från svensk håll. Tycker det är intressant att följa Norges rapportering. De är betydligt mer noggranna och detaljerade och man kan tydligt se att skolor och dagis är hårt drabbade.
Ta tex utbrottet i Nordre Follo. Nedan är verksamheter som är drabbade av smitta under januari 2021 och i många av fallen är det tal om den brittiska varianten. Alltså många skolor…

Verksamheterna:
Langhus bo - og servicesenter
Finstadtunet sykehjem
Langhus helsestasjon
Kolbotn omsorgsboliger
virksomhet psykisk helse og rus

Skolor och dagis:
Roald Amundsen skole
Haugjordet ungdomsskole
Greverud skole
Langhus skole
Eikeliveien barnehage
Roald Amundsen videregående
Ingieråsen skole
Tussestien barnehage
Kolbotn skole
Fløysbonn skole
Bråten barnehage
Haugjordet ungdomsskole
Østli skole
Vevelstadåsen skole
Tårnåsen skole
Hareveien barnehage
Østli skole
Siggerud gård barnehage
Hellerasten skole
Fløysbonn skole
Citera
2021-02-08, 15:22
Medlem
f30malmos avatar
Malmö stad har gått ut med mejl till anställda där det enligt dem inte finns någon risk att gå till arbetet så snart man känner sig bättre inom ett par dagar vid förkylning, efter det att man haft covid för 6 månader sedan eller kortare tid. Det finns ingen risk att det är covid igen då, utan det är då att anse vara en vanlig förkylning och test för covid behövs inte. Är det verkligen riskfritt tror ni?
Citera
2021-02-08, 15:23
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Måste erkänna att det jag har Tegnell och FHM säga om och om igen är att barn inte smittar lika mycket som vuxna. Att de inte smittar alls har jag aldrig hört dom säga. Däremot verkar det vara en väldigt spridd uppfattning att dom säger att barn inte smittar.

Jag kan tänka mig att man sagt det någon gång i någon intervju, men jag kan tycka att INGEN borde ha missat att den bild dom försöker förmedla är att barn inte är LIKA smittsamma som vuxna. Varför är det så svårt att släppa trådsanningar i stil med att man hävdar att barn inte smittar alls? Eller finns det verkligen form av aktiv kommunikation från FHM om att barn inte smittar alls?

Att de inte blir lika sjuka är definitivt något jag hört dom förmedla och det verkar stämma rätt bra om man tittar på vad som förmedlas om sjukdomen. Så varför blir det så skevt med just smittsamheten?

Bara googla lite så hittar man.
Tegnell har nog blivit lite "ödmjukare" sista tiden men tidigare gick han mot allt och alla.

Här en artikel från 1 MAJ 2020

Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan
En ny, tysk-engelsk studie visar på att barn kan vara lika smittsamma som vuxna när det gäller coronaviruset. WHO fastslår att det inte är klarlagt hur barn bidrar till smittspridningen, även om man vet att barn tenderar att bli mindre sjuka av viruset, medan Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att det ännu inte är klarlagt hur viruset fungerar och att det inte är mycket som talar för att barn är stora smittspridare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-skolstangingar-stangda-skolor-drabbar-barn
Citera
2021-02-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Sverige. Perfekta grogrunden för nya mutationer när den brittiska släpps loss och låts härja fritt

Absolut, det lär mutationer gilla så att de kan trivas och riktigt frodas... 😔

Har tänkt på det och undrar om vi därmed ev. får en vidareutveckling av den brittiska eller den sydafrikanska varianten här i Sverige. "Svenska mutationen".

Kanske vi har en lite för liten population dock, förhoppningsvis, för att nya mutationer skall ha en riktigt stor arena att mutera loss på.
Citera
2021-02-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Malmö stad har gått ut med mejl till anställda där det enligt dem inte finns någon risk att gå till arbetet så snart man känner sig bättre inom ett par dagar vid förkylning, efter det att man haft covid för 6 månader sedan eller kortare tid. Det finns ingen risk att det är covid igen då, utan det är då att anse vara en vanlig förkylning och test för covid behövs inte. Är det verkligen riskfritt tror ni?
Nej, det finns en del som smittats och blivit sjuka igen. Men skall man hantera risker så kanske de är tillräckligt få för att det skall vara värt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in