2021-02-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu hittar jag bara vårdtillfällen på IVA för personer under 70 år, 4 661 det senast året.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Sean väljer jag att lita på revodneb.

Du får gärna be om ursäkt för ditt påstående om att jag oärligt lägger på 25 - 40 % på statistiken eller presentera något som styrker att jag har fel.

Hur många av dessa 4.661 <70år som hade underliggande sjukdomar?
Citera
2021-02-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
MittMalmoe verkar tro att varje person i Sverige har en egen intensivvårdplats som står och väntar.

Det kan bli en otrevlig överraskning för den ansvariga utgivaren den dagen hen behöver IVA-vård ..
Citera
2021-02-08, 12:46
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KoEOo/konsertpublik-packar-sig-som-sillar-varje-helg

Såhär blir det när man gör en hård lockdown i tid- man tjänar på det i längden.
Citera
2021-02-08, 12:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Lugn och fin nu... inte bra att ta beslut på känslor istället för fakta.

1. Vi pratar om hur många som var inlagda på IVA i Sverige därav 0,03% för att sätta dessa 3500 i ett sammanhang
2. Att blanda in världens befolkning utan att ha antal inlagda på motsvarande IVA globalt blir väldigt fel.. är faktiskt like osäker på att du ens vet om detta

Vi har haft 44562 som behandlats för Covid19 i slutenvården PLUS de 5000 som behandlats på IVA. Så i runda slängar 50 000 om du vill ha lite perspektiv.
Senast redigerad av revodneb 2021-02-08 kl. 12:55.
Citera
2021-02-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KoEOo/konsertpublik-packar-sig-som-sillar-varje-helg

Det är bara att gratulera Nya.Zeeland, väl utfört smittskyddsarbete.
Citera
2021-02-08, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur många av dessa 4.661 <70år som hade underliggande sjukdomar?
Det vet jag inte, men jag tror det framgår av statistiken om man letar.

Principiellt har det ju ingen betydelse varför många IVA-platserna blir upptagna, annan vård blir lidande.
Sedan förstår jag om du undrar och vill veta, menar inte att ge dig ett "dumt" svar.
Citera
2021-02-08, 12:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu hittar jag bara vårdtillfällen på IVA för personer under 70 år, 4 661 det senast året.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Sean väljer jag att lita på revodneb.

Du får gärna be om ursäkt för ditt påstående om att jag oärligt lägger på 25 - 40 % på statistiken eller presentera något som styrker att jag har fel.

Det var just den filen jag utgick ifrån är jag svarade dig.

17.900 <70 har vårdads inom vården. Inte 20.000
2.600 av dessa på IVA. Inte 3.500

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag rättade dig, men jag ber om ursäkt för tonen i mitt svar.
Om du omedvetet skrev dessa siffror som en ren uppskattning, så gjorde du ju inte det för att medvetet förvanska siffrorna.
Anledningen till min tråkiga ton är att jag läser så många medvetet överdrivna inlägg varje dag, och blir så satans trött på det beteendet.

Framförallt när situationen i Sverige är illa nog i verkligheten.

Citera
2021-02-08, 12:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto

Visst är det så, och gör man ingenting som i Sverige så får man dras med skiten på obestämd tid vilket är psykiskt påfrestande för många. Vi får hoppas på någon form av normalitet till sommaren i alla fall.
Citera
2021-02-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nu har jag ännu en bekant som legat i fosterställning i över två veckor efter att ha vaccinerat sig
Vilka symptom?
Citera
2021-02-08, 12:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nu har jag ännu en bekant som legat i fosterställning i över två veckor efter att ha vaccinerat sig

Vilket oerhört innehållslöst inlägg!

Hur många i din bekantskapskrets har råkat ut för detta?
Jag har nämligen inte läst detta i listan av biverkningar.
Citera
2021-02-08, 12:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi har haft 44562 som behandlats för Covid19 i slutenvården PLUS de 5000 som behandlats på IVA. Så i runga slängar 50 000 om du vill ha lite perspektiv.
Fast tyvärr verkar det inte som hen vill delta i diskussionen eller ha perspektiv.

Det finns väl både bra och dåliga saker med corona och vården.
Många inom vården blir utarbetade, långtidssjuka och/eller slutar.
Intresset för vårdyrken tror jag har ökat så om ett antal år har vi förhoppningsvis gott om läkare och sjuksköterskor trots avhoppen som sker nu.

Världen har blivit bättre på att hantera en pandemi och kommer att klara en ev. nästa pandemi betydligt bättre även om den är mera smittsam och mera dödlig.

Läkemedelsutvecklingen har fåt en kraftig skjuts framåt.

Det finns säker mycket mera, men det var det som "ploppade upp" nu.
Citera
2021-02-08, 13:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det var just den filen jag utgick ifrån är jag svarade dig.

17.900 <70 har vårdads inom vården. Inte 20.000
2.600 av dessa på IVA. Inte 3.500

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag rättade dig, men jag ber om ursäkt för tonen i mitt svar.
Om du omedvetet skrev dessa siffror som en ren uppskattning, så gjorde du ju inte det för att medvetet förvanska siffrorna.
Anledningen till min tråkiga ton är att jag läser så många medvetet överdrivna inlägg varje dag, och blir så satans trött på det beteendet.

Framförallt när situationen i Sverige är illa nog i verkligheten.

Tittar vi på samma fil eller har du en gammal casche:ad variant?

Citat:
Ålder
Under 70 23 036
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in