Citat:
Ursprungligen postat av
ZdravoKobila
Tror du 8x36 eller 8x42 passar mig? Något märke som är att föredra?
Jag hade faktiskt gått ner ytterligare en storlek till 8x32, om man nu tänker på smidighet. Det är också en storlek där det finns ett stort utbud. Och oftast till bra pris. Väljer du en kikare med takkantprisma, blir den kompakt (men också lite dyrare).
Vad gäller märken på kikare, så är det ofta samma tillverkare som gör kameraoptik. Därför kan du även hitta Canon, Nikon, Pentax, Leica etc även där.
Zeiss och Swarovski är mycket fina och exklusiva, men ofta så dyrbara att man inte vågar ta med sig dem ut. Tappar man en sådan, eller råkar slå den mot en trädgren, då gråter man länge.
En bra sajt för att handla optik är
https://natur.astrosweden.se/. Vad jag kan se så säljer de helt ok märken och ingen skit. Man kan ju unvika de allra billigaste kanske. (Jag köpte en av deras billigare tubkikare där för många år sedan, och den är helt ok. Inget att klaga på).
Annars är ett bra tips att handla en begagnad kikare på Tradera. Där går de för nästan ingan pengar alls och du behöver inte bry dig så mycket om du tappar den eller upptäcker att den är för stor/liten för dina behov. En äldre japansk kvalitetskikare från 60-70-talet kan gå för några hundralappar på Tradera. Helt klart prisvärt men de är dock oftast lite större och inte så kompakta som en modern kikare.