2021-01-31, 14:07
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Kära vänner,

Jag har funderingar på att köpa mig en kikare och alla tips önskas. Prisnivå ca 1500 - 3000 kr. Jag avser använda kikaren i båten, likväl som när jag spanar på killen jag dejtar och vid promenader i skogen (titta på vilda djur) eller längst kusten (spana på sälar)

Vad föreslår ni?
Citera
2021-01-31, 14:25
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Vad föreslår ni?

Köp begagnad tysk kvalitetsoptik istället för något kinesiskt. Bra optik håller värdet bra.

Fundera på om du vill ha en modell större, eller något du kan förvara i jackfickan.
Citera
2021-01-31, 14:33
Medlem
Blingons avatar
Bästa kikaren är den som man alltid orkar ha med sig. Det betyder i korthet, köp en liten och lätt kikare som du kan ha i jackfickan. Blir den större och tyngre blir det helt plötsligt ett helt projekt att släpa med sig den och man lämnar därför kvar den hemma.
Citera
2021-01-31, 15:45
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Bästa kikaren är den som man alltid orkar ha med sig. Det betyder i korthet, köp en liten och lätt kikare som du kan ha i jackfickan. Blir den större och tyngre blir det helt plötsligt ett helt projekt att släpa med sig den och man lämnar därför kvar den hemma.

Tror du 8x36 eller 8x42 passar mig? Något märke som är att föredra?
Citera
2021-01-31, 16:39
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Tror du 8x36 eller 8x42 passar mig? Något märke som är att föredra?

Jag hade faktiskt gått ner ytterligare en storlek till 8x32, om man nu tänker på smidighet. Det är också en storlek där det finns ett stort utbud. Och oftast till bra pris. Väljer du en kikare med takkantprisma, blir den kompakt (men också lite dyrare).

Vad gäller märken på kikare, så är det ofta samma tillverkare som gör kameraoptik. Därför kan du även hitta Canon, Nikon, Pentax, Leica etc även där.

Zeiss och Swarovski är mycket fina och exklusiva, men ofta så dyrbara att man inte vågar ta med sig dem ut. Tappar man en sådan, eller råkar slå den mot en trädgren, då gråter man länge.

En bra sajt för att handla optik är https://natur.astrosweden.se/. Vad jag kan se så säljer de helt ok märken och ingen skit. Man kan ju unvika de allra billigaste kanske. (Jag köpte en av deras billigare tubkikare där för många år sedan, och den är helt ok. Inget att klaga på).

Annars är ett bra tips att handla en begagnad kikare på Tradera. Där går de för nästan ingan pengar alls och du behöver inte bry dig så mycket om du tappar den eller upptäcker att den är för stor/liten för dina behov. En äldre japansk kvalitetskikare från 60-70-talet kan gå för några hundralappar på Tradera. Helt klart prisvärt men de är dock oftast lite större och inte så kompakta som en modern kikare.
Citera
2021-01-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaliastar
Hade en kikare för 15 000kr, då var det Zeiss. Och en annan för 27 000kr också Zeiss.

Har inte koll på billiga tyvärr.

Uppenbarligen har du inte koll på dyra heller, eftersom du inte klarar av att tala om vad det var för modeller, båda dessa tillverkare gör en massa modeller
Citera
2021-02-01, 07:59
Medlem
jag köpte en handkikare i julklapp till exet för något år sen, en Vortex diamondback 8x42 för typ 2500.-
väldigt prisvärd finns även i 10x, liten o lätt
Citera
2021-02-08, 10:27
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jag hade faktiskt gått ner ytterligare en storlek till 8x32, om man nu tänker på smidighet. Det är också en storlek där det finns ett stort utbud. Och oftast till bra pris. Väljer du en kikare med takkantprisma, blir den kompakt (men också lite dyrare).

Vad gäller märken på kikare, så är det ofta samma tillverkare som gör kameraoptik. Därför kan du även hitta Canon, Nikon, Pentax, Leica etc även där.

Zeiss och Swarovski är mycket fina och exklusiva, men ofta så dyrbara att man inte vågar ta med sig dem ut. Tappar man en sådan, eller råkar slå den mot en trädgren, då gråter man länge.

En bra sajt för att handla optik är https://natur.astrosweden.se/. Vad jag kan se så säljer de helt ok märken och ingen skit. Man kan ju unvika de allra billigaste kanske. (Jag köpte en av deras billigare tubkikare där för många år sedan, och den är helt ok. Inget att klaga på).

Annars är ett bra tips att handla en begagnad kikare på Tradera. Där går de för nästan ingan pengar alls och du behöver inte bry dig så mycket om du tappar den eller upptäcker att den är för stor/liten för dina behov. En äldre japansk kvalitetskikare från 60-70-talet kan gå för några hundralappar på Tradera. Helt klart prisvärt men de är dock oftast lite större och inte så kompakta som en modern kikare.

Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
jag köpte en handkikare i julklapp till exet för något år sen, en Vortex diamondback 8x42 för typ 2500.-
väldigt prisvärd finns även i 10x, liten o lätt

Stort tack för era svar, uppskattas! Har nu haft tid att titta runt lite på nätet och funderar på någon av följande:

Nikon prostaff 7s 8x30 eller möjligen 8x42:
https://www.andrashoppen.se/nikon-8x30-prostaff-7s

Vortex diamondback 8x32 eller möjligen 8x42
https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.564.34647/vortex-vortex-diamondback-hd-8x32

Har ni kunniga en åsikt på vilken jag bör satsa på? Bör jag släppa tanken på 42?
Citera
2021-02-08, 10:33
Medlem
Citat:
Stort tack för era svar, uppskattas! Har nu haft tid att titta runt lite på nätet och funderar på någon av följande:

Nikon prostaff 7s 8x30 eller möjligen 8x42:
https://www.andrashoppen.se/nikon-8x30-prostaff-7s

Vortex diamondback 8x32 eller möjligen 8x42
https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.564.34647/vortex-vortex-diamondback-hd-8x32

Har ni kunniga en åsikt på vilken jag bör satsa på? Bör jag släppa tanken på 42?

Av dom 2 så hade jag tagit vortexen och jag föredar en 42 framför både större och mindre,
större blir klumpigare så man tar inte med den ut lika ofta och med en mindre så får man in mindre ljus, jagar man i gryning o skymning och inte ska sitta still är 42 ganska lagom komprimiss
Citera
2021-02-08, 10:41
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Av dom 2 så hade jag tagit vortexen och jag föredar en 42 framför både större och mindre,
större blir klumpigare så man tar inte med den ut lika ofta och med en mindre så får man in mindre ljus, jagar man i gryning o skymning och inte ska sitta still är 42 ganska lagom komprimiss

Tack för din åsikt. Jag kommer dock inte att jaga om det påverkar. Det kanske är en dum fråga, men vad skiljer ovanstående nikon och vortex åt?

/nybörjare
Citera
2021-02-08, 10:49
Medlem
Citat:
Tack för din åsikt. Jag kommer dock inte att jaga om det påverkar. Det kanske är en dum fråga, men vad skiljer ovanstående nikon och vortex åt?

/nybörjare

Det blir ju lite vad du ska använda den till, kommer du att ta med den på promenader vill man ha en liten annars blir den bara hemma, ska man bara sitta still o se på fåglar kan man ju ha en tyngre
jag brukar vilja ha en som ligger bra i händerna för då upplever jag dom stabilare än en som nästan försvinner för att den är liten, man får åka o prova lite så man känner vad man gillar.

Av dom nikon som jag kollat i tycker jag att man får gå upp i pris för att få likvärdig prestanda som den vortexen, Finns endel kikare i familjen från 2-40000 så har provat endel, Min far äger en nikon som betingar runt 5k och jag tycker den är likvärdig med vortexen men garantin på vortexen är svårslagen om det skulle hända något.
Citera
2021-02-08, 16:41
Medlem
Blingons avatar
Citat:

/nybörjare

Citat:
Det blir ju lite vad du ska använda den till, kommer du att ta med den på promenader vill man ha en liten annars blir den bara hemma, ska man bara sitta still o se på fåglar kan man ju ha en tyngre
jag brukar vilja ha en som ligger bra i händerna för då upplever jag dom stabilare än en som nästan försvinner för att den är liten, man får åka o prova lite så man känner vad man gillar.

Av dom nikon som jag kollat i tycker jag att man får gå upp i pris för att få likvärdig prestanda som den vortexen, Finns endel kikare i familjen från 2-40000 så har provat endel, Min far äger en nikon som betingar runt 5k och jag tycker den är likvärdig med vortexen men garantin på vortexen är svårslagen om det skulle hända något.

pointbreak har bra synpunkter och visar också att välja kikare är i mycket en smaksak. Alla kikarna du funderar på är bra. Det kan inte bli jättefel.

Av de du specar upp så hade jag personligen valt Vortex diamondback 8x32. Dels för att den verkar mer robust (svårt att avgöra utan att klämma och känna) samt att jag föredrar en kikare som är mindre till formatet då jag vet med mig att jag inte kommer ta med den, om den är för stor.

Den har också vidhängande objektivskydd vilket jag gillar, eftersom det är trist att tappa dem någonstans. Du kan då också snabbt få kikaren klar och färdig till att använda om det skall gå snabbt.

Vortex:en har också en rejält bättre närgräns på 1.52m, jämfört mot Nikons motsvarande. Detta är det avstånd som avgör hur nära ett objekt kan vara som du vill studera med kikaren. Detta är trevligt om man också t.ex. vill titta på fjärilar, eller blommor etc på nära håll.
Senast redigerad av Blingon 2021-02-08 kl. 16:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in