2021-02-08, 01:50
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Som han själv uttryckt i fall LW berättar för HD:
"Då dödar du mitt liv".
Så visst fanns en växande desperation inom SD.

Var det anledningen till hans ambivalens till resan? Han visste att om han åkte med HD så skulle LW göra allvar av sina hot. Hon skulle gå vidare med polisanmälningar och skicka det förberedda mailet till HD. Om han åkte själv eller stannade hemma så skulle han köpa sig mer tid från LW.
Citera
2021-02-08, 01:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Och för att tydliggöra lite vad jag tror skedde vid planket strax innan SD tog hennes liv och vad SD:s plan var:

SD hade strax efter 8 maj tankarna att han ville få ett slutgiltigt och tydligt svar från LW om hon verkligen menade allvar med att lämna honom, och i det också förlora kontrollen över att kunna undvika ett eventuellt avslöjande till HD från LW rörande att SD fortsatt gå bakom ryggen på HD, och om hon verkligen är seriös med Beholder. Hans plan var då att om LW:s svar blev JA, så tänker han ta hennes liv.
Detta är också vad han ville konfrontera LW med veckan innan hennes död då han träffade på polis istället.

Väl vid planket vid mordtillfället kräver SD ett slutgiltigt svar på vad LW tänker göra. Svaret han får är JA. "Det är över. Du och jag är ett avslutat kapitel. Jag vill dessutom satsa på Beholder".

Det svaret blev hennes död.

Så det var därför hon fortsatte ha sex med honom, skickade p-foton och bakade hjärtkaka till dem? Hur kan man ha följt den här tråden så länge utan att fatta att LW inte hade några planer på att lämna honom ifred?
Citera
2021-02-08, 02:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men se där, bara det! 😉

Det jag noterat i fallet är att flera oberoende vittne påtalat det pågående bråket om polisanmälan och att hon borde dra sig ur än det finns vittnesuppgifter om att LWs hot om avslöjande skulle utgöra något reellt hot
.

Med tanke på meddelandet LW skickar ser jag inte heller något hot om avslöjande. Inte ens förtäckt. Det kom i samband med att han skulle åka.

Klart är att han månar om att fortsätta relationen för att komma nära LWs dator/mobil och övervaka hennes förehavande där i.

Något är han uppenbart rädd för.

Känner SD härigenom som en person som varken erkänner eller står för sina val i livet utan snarare trixar och fixar ihop lögner inför familj och vänner för att dölja sin rätta natur in i det sista.

Inte ens om bevis finns lär han erkänna något utan försöka överbevisa om jag känner han rätt. Därför är jag tacksam att personer som Avel, med all sin kunskap, jobbar häri på rätt sida lagen och kan hjälpa de anhöriga till något avslut.

”Triggern” lär väl bli en eventuell bonus.

Det fetade är ju självklart eftersom vittnesuppgifterna bygger på vad hon valt att berätta. Givetvis berättade hon inte att hon hotade SD för att tvinga till sig sex. Då hade hon ju inte fått någon sympati.
Citera
2021-02-08, 04:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Precis, ”orolig” menade jag mest i generella termer.

De senaste rönen är lite dåligt dokumenterade. Programmerare gillar att programmera och gör ofta inte vettiga guider så jag får sno ihop nåt här. Bara att knappra på.
Från datorer till heta burkar som LW och HD krigar om innan mordet, det är rena catfighten runt SD om burkar.
Jag nämnde hennes osmakliga loggande efter LWs död och ang den tall som då H klättrat upp i vid namn "Softis första T5:a" efter hennes död.
Det finns lite mer om tallen.

Vid T5:an nämns LWs första event i maj 2015 i kommentarerna:
" Nu var det alltså dags för cachesläpp inför eventet välkommen ut av Softis."

Den kanske ramlar ner naturligt två ggr men vissa av LWs cacher förefaller ha otur:
Över till själva eventet.
Jubileumsdatum, SDs bombastiska ode till LW.

Det är som en resa över deras GC-relation.
Skulle rent av kunna tro att de hade sex första gången 2012 så dubbelbottnad som han är.
LWs först tagna T5 låter lika insinuant.

Datum är något olustiga iom mord och resa, men det är väl bara slumpen.

Åter till event.
Foto på den glada mannen då de sover över i skogen. Runt den här tiden målade han huset med färgen Soft (lite diffusa datum 2014/2015 nämns i förhör), planerade skapa storfamilj med LW och frestade med Kilimanjaro.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/e58df926-6eb5-486c-9b62-9505c8e2b8a2_l.jpg

Erinrar mig i skrivande stund att H nämnde följande i förhör ang att de separerat och lagt in om skilsmässa.
LW vore ju rena skräcken I guess:

H: (..) oavsett vad man har för känslor för varandra så är det klart att det, det är ju liksom min gamla livspartner som ska träffa nån ny, oavsett vem det är. Så det är klart att det påverkar. Oavsett vem det skulle ha varit.
FL: Mmh
MT: För det är nån som ska, komma in och kanske bli en del av livet med barnen och allting sånt. Aah."

LW om sitt event ihop m SDs. Spoiler för texten lär ha gått på repeat.
Finner det något märkligt att mannen som vill ha HD tillbaka är så motsträvig ang resan.

De ska ju fira och återförenas enligt den gråtande HD.
Vore intressant att veta datum för deras fira-halva-livet-ihop och om det sammanfaller med nåt ang SD/LWs familjevisioner.

5 april är han övertalad, 8 maj vänder han ut och in på sig igen. Han ska inte åka med H.
Sen drar de iväg efter mordet.

MT:
"i månadsskiftet april/mars kom Hanna till M och berättade att hon och Stefan bokat en resa till USA i maj som de kanske skulle åka på. Vid det samtalet visste Hanna fortfarande inte om de faktiskt skulle åka.
Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".

H har tagit ut skilsmässa och ligger med JS bakom ryggen på SD. Men vill återförenas med SD?
Jäkligt märklig skilsmässa det här.

Jag tror att det är mycket symbolik kring heta datum, heta tema och heta burkar i den här soppan.
Senast redigerad av develi 2021-02-08 kl. 04:41.
Citera
2021-02-08, 05:45
Medlem
Citat:
Jag är på offensiven. Tänker på de efterlevande så det är bara att gasa.

Håller på att dokumentera, struktuera upp och ”avflashbackifiera” det som utredningen inte redan vet.

I veckan går det snarast till åklagaren en väl underbyggd och tydlig checklista och guide med hänvisningar till programvara och metoder så de fortfarande får möjlighet att få rätsida på vissa saker här. Man får strunta i att de har missat en del. Jag vet vad som behöver göras.
Tack för all feedback.

NA kan få samma dokument när ändå är i farten. Sen får de göra vad de vill med det.

Mycket förhoppningar ligger på Dig i tråden nu.
Oavsett hur det slutar framåt sommaren kan ingen säga att Du inte försökt iaf (tillsammans med andra i tråden som under åren inte gett upp/hållit den levande för LW:s skull... när hon inte kan föra sin egen talan)!

Kan bara hoppas att de rätta pusselbitarna faller på plats och att LW:s barn finner lite ro. Så skönt det vore för dem att slippa se den vinkande grannen.
Citera
2021-02-08, 09:02
Medlem
Citat:
Det handlar inte så mycket om att utnyttja sårbarhet i nåt system det jag skrivit om. Det går att göra i andra sammanhang men här ska det inte behövas. Däremot så kan man väl säga att viss utrustning polisen använder går att öppna mobiltelefoner med trots att de är låsta med kod. Utmyttjar sårbarheten i dem alltså.

Det som hänt i det här fallet är att den misstänkte har fått minnen i sina datorer och mobiler speglade av utredarna. Alltså kopierade. De filerna motsvarar allt som finns i datorn.
Polisens program kikar på dessa filer till en viss gräns. Sen finns det program som tittar mer detaljerat bortom den gränsen. Det finns stabila versioner av de programmen som man kan utröna vad som hänt i deras datorer med en s k supertidslinje. En väldigt detaljerad tidslinje som redovisas som ett gigantiskt Excel-blad kan man jämföra det med.

Finns även beta-versioner och prototyper på nya program som tar sökandet till en ännu högre nivå.

Ett ganska outforskat område är .etl filer. Det är de filer som Windows skickar till Microsoft. Alltså statusrapporter o dyl som hjälper Microsoft att utveckla sitt operativsystem Windows.

Det finns program för att tolka dessa filer och däri, i kombination med vad som kan tas fram i ”supertidslinjen” ligger en del av svaret till vad som hänt i datorerna vissa, för utredningen, viktiga tider.

Det går även att göra supertidslinjer av speglingsfilerna från deras mobiltelefoner.
Då får man en detaljerad lista i kronologisk ordning för vad som hänt vid tiden för mordet. Väldigt mycket mer detaljerad än den som finns i fupen.

Lätt att utgå från att du är ett tekniskt geni. Hoppas du är vad du framstår som, då denna utredning behöver omfattande support på de flesta nivåer. Teknisk begåvning är en förutsättning, men din vilja och ditt engagemang imponerar ännu mer.Tack!

Imaginär bild av att Stefan sitter och läser dina ord på forumet, och sätter kaffet i halsen. Vilken rättvis ångest. Ännu mer upptrappad och stegrad ju längre tiden lider mot rättegångens verkställan.

Uppfattade tidigare utrednigen skeppsbruten, nu spirar iallafall ett slags hopp. Stefan har knappt haft motstånd än så länge, utan endast medvind i seglen.

Beroende på att Stefan Davidsson frivilligt vägrar erkänna mordet på Lena Wesström, finns inget skäl till medlidande.

De personer i hans omedelbara närhet har haft tre år på sig att fundera över och läsa om hans leverne och dra slutsatser men trots detta, fortsätter skydda och ursäkta en uppenbar mördare, har jag också förlorat tålamodet med.

De väljer fel, pga partiskhet, inte för att det är svårt att urskilja sanningen. Som ett motsatt talande exempel på rättfärdighet har vi hustrun till våldtäktsmannen i Solna, vilken angav maken, efter att han erkänt gärningarna för henne. Trots att de har gemensamt boende, barn och liv.

En del människor är helt enkelt, bra mycket bättre än andra.
Senast redigerad av Mirandamirage 2021-02-08 kl. 09:23.
Citera
2021-02-08, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
NFC 23:34 sket sig pga att de skickade dit fel fråga baserad på fel grunder. Som man frågar får man svar m a o.

Bekymret är att hela den delen med IT-forensikerns slutsats/hypoteser skulle behövas uppdateras med korrekt information.

Hur de löser det med tanke på att de hänvisar i överklagan hovrätten till de inspelade förhören med IT-forensikern får de väl lösa på nåt sätt.

Spelas det upp nåt i hovrätten sen om Googles synkningar och hemmatester med ”liknande aktivitet” så är det ett stort misslyckande ang 23:34. Jag gör min del så få de fixa med den delen.

Jag vet att du nämnt det förut; att frågan är fel ställd och på fel grunder.

Vilken "fråga" ställde och vilka var de felaktiga grunderna?
Och vad skulle man "frågat" istället?

Egentligen tänker jag att det inte verkar som att någon ifrågasätter SDs ev brist på alibi/alibi, varken försvaret eller TR, förmodligen i tron att det inte skulle gå att utreda vidare.

Nu vet vi förstås inte om försvaret jobbat vidare med frågan och av den anledningen kan det vara av betydelse.

Naturligtvis är det av stor betydelse för rättssäkerheten att så viktiga detaljer som tiden för mordet utreds om det går (vilket du visat att det det är möjligt).
Citera
2021-02-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det fetade är ju självklart eftersom vittnesuppgifterna bygger på vad hon valt att berätta. Givetvis berättade hon inte att hon hotade SD för att tvinga till sig sex. Då hade hon ju inte fått någon sympati.

Är det något du vill hänvisa till i FUPen som direkt stödjer ditt påstående?

Eller du bygger det mer löst på ”som man känner sig själv känner man andra”?

Så vitt jag vet har hon inte berättat något eller vinklat något i fallet i efterhand då hon är som bekant död. Mördad.
Senast redigerad av viperstyle 2021-02-08 kl. 09:40.
Citera
2021-02-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet att du nämnt det förut; att frågan är fel ställd och på fel grunder.

Vilken "fråga" ställde och vilka var de felaktiga grunderna?
Och vad skulle man "frågat" istället?

Egentligen tänker jag att det inte verkar som att någon ifrågasätter SDs ev brist på alibi/alibi, varken försvaret eller TR, förmodligen i tron att det inte skulle gå att utreda vidare.

Nu vet vi förstås inte om försvaret jobbat vidare med frågan och av den anledningen kan det vara av betydelse.

Naturligtvis är det av stor betydelse för rättssäkerheten att så viktiga detaljer som tiden för mordet utreds om det går (vilket du visat att det det är möjligt).

Jag har inte filen (kopia ur SD:s dators minne typ) de skickade till NFC men jag antar det var de filer/händelser som finns i tidslinjen i akt 145 Huvudprotokollet som var kopplade till Google Docs/Drive cache-filer.
Helt tydligt är att IT-forensikern inte kunde tolka filerna och bad NFC om hjälp.

NFC kunde inte svara på frågan om någon varit aktiv i datorn men baserat på vad som frågades och det underlag som NFC fått så borde NFC ha bett om kompletterande underlag. Alltså samtliga loggar/händelser i datorn för tidpunkten IT i Örebro frågade om.
NFC hade alltså kunnat vara proaktiva här men problemet öogger i Örebro som ställde frågan på ej komplett ”material”.
Citera
2021-02-08, 09:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Till alla som läser och vill veta mer om LWs alla e-postkonton. Här följer en sammanställning av fup.

”Fulkonton”
LW upprättar två e-postkonton – Anders.m.nilsson64@gmail.com samt bruno.sparr@gmail.com – för att komma förbi den blockad som HD kräver av SD gentemot LW. Kontona är upprättade 8:e respektive 17:e april 2017 (dvs i dagarna efter att HD har avslöjat deras relation).

Under några dagar omkring 18-22 juni 2017 har LW och SD intensiv kommunikation - om allt möjligt. Mycket berör renoveringen av LWs kök där hon får råd och stöttning av SD. Men det förekommer också mycket tjafs om blockaden och radiotystnad (RT). 19 maj skriver SD att han ska träffa en person, Christel, som bor med sina barn på Eurostop (man kan se på tidsstämplarna att han är iväg några timmar på eftermiddagen och träffar henne).

LW som är frustrerad över blockaden och RT skapar 21 juni 2017 två nya konton för att komma fram till SD: Christel.blocket@gmail.com (användarnamn = Christel Dsson) samt Ch3233344@gmail.com (användarnamn: C Happy). Det kan ha raderats mejl, men troligen har inte dessa två konton använts särskilt mycket och innehåller endast 2 mejl vardera som är skickade till SD 2017-06-21 + 2017-10-27 samt och 2017-06-21 + 2017-06-26

Konton för geocashing
Två andra konton som används av L*na är softisxxxxxxxxxx@gmail.com samt Softis1854211908@gmail.com, skapade 2015-03-18 respektive 2015-03-21. De är båda är knutna till cashen "I begynnelen fanns Ordet" och skickar autogenererade svar till de som behöver hjälp med att lösa cashen. Det finns inga spår av att kontona ska ha använts till något annat.

Ett tredje konto kopplat till geocashing är Softpocahontas@gmail.com. Här finns inga skickade mejl. Inkorgen innehåller 3520 st mejl som samtliga rör geocashing varav 2007 är olästa. Vi kan notera att:
1) SISTA mejlet är daterat 2017-06-19, dvs två dagar innan hon skapar de två konton som nämns ovan: Christel.blocket@gmail.com samt Ch3233344@gmail.com. Det KAN ju vara så att mejl är raderade, men jag har svårt att se varför om det är så att kontot endast används för mejl från geocashing.com (men jag håller öppet för det).
2) SISTA LÄSTA mejlet är 2018-05-13, dvs nästan ett år efter att sista mejlet har skickats/tagits emot och endast två dagar före mordet på LW. Är detta relevant? Svar: Vet ej.

E-postkonton i LWs namn
LW har tre mejlkonton i sitt namn:
• l*na.w*sstrom@telia.se
• l*na.w*sstrom@gmail.com
• l*na@w*sstrom.se

L*na.w*sstrom@telia.se (Telia): om detta vet vi ingenting. Kontot var raderat då utredarna tog kontakt med Telia.

L*na.w*sstrom@gmail.com (Google): Kontot är fortfarande aktivt vid rapportens tillkomst 2018-04-15 och inkorgen fylls fortfarande på. Många mejl relaterar till geocashing och kontot är kopplat till Googles kalenderfunktion vilken L*ena delar med sina barns pappa (exempelvis finns en kalenderpost daterad 2018-03-15). Senast skickade mejl är från 2017-11-18, dvs nästan exakt sex månader innan L*na blev mördad. MEN inför Norgeresan skriver L*na 12 maj 2018 till R*ger N*rdin ”min vanliga mejl som jag har bäst koll på är l*na@w*sstrom.se men för dokumentdelning och sånt är det l*na.w*sstrom@gmail.com”.

Är det rimligt att anta att det borde ha funnits ett stort antal mejl i korgen för skickade mejl från denna mejladress? Är mejl raderade? Vidare: senaste skickat mejl till SD är daterat 2017-11-14 och går till hans ”hemliga” konto s*abst*fanspam@gmail.com. Personligen tror jag att sex månaders mejl har raderats av någon och att denna samma någon har missat ett mejl.

Som kuriosa kan tilläggas att i korgen med utkast finns ett mejl: Datum: 2017-06-21 (jämför tiden med fulkontonas tillkomstdatum. Det hände mycket kring LWs e-postkonton dessa dagar omkring 19-21 juni 2017). Ämne: Kalas. Till: St*fan.D*vidsson@t*rens.se.

l*na@w*sstrom.se (One.com): Används flitigt av LW och innehåller drygt 40 000 filer. Det har kanske ingen betydelse, men jag funderar på om det är detta konto hon använder till mejl från geocashing.com eftersom hon inte längre får några mejl till Softpocahontas@gmail.com? Mest intressant med det här kontot är att här borde kanske finnas mejl från R*ger N*rdin inför Norgeresan (se ovan) om det inte finns med i inkorgen för l*na.w*sstrom@gmail.se: Enligt rapporten finns endast mejl från *lf W*sström (v.g. mejl från fysiska personer efter 1 maj 2018). Rapporten skriver:
• Inkomna mail från perioden I april - 15 maj 2018 (avser totalt 2328 inkomna mail).
• Majoriteten skräppost men även mycket mail från geocaching.com.
• Andra kända avsändare avser bland annat CDON, XXL, HBO Nordic, Circle K, Outdoorexperten, Kicks, Ica Maxi, Naturkompaniet m.m.
• Det finns en hel del mailkonversationer mellan St*fan D*vidsson och L*na W*sström, där ett urval sparats ned och konverterats och bifogas som en rapport. Urvalet börjar från juni 2017.
• Övrigt material har dock granskats och ej bedömts kunna tillföra något till ärendet.
• Noteras ska också att det finns inga liknande konversationer med någon annan person i hela mailkorgen.
• Vid en kontroll av inkomna mail mellan 1 maj 2018 och 15 maj 2018 är det endast en fysisk person som skickat, *lf W*sström om saker som rör dom gemensamma barnen.

Det här var intressant, får läsa igenom lite noggrannare när jag har tid.

Om det nu är så att det har raderats efter Lenas död, kan det finnas spår?

Viktigt observandum, att Lena skriver till RN att mailadressen l*ena@w*esstrom.se är den adress som
hon själv menar att hon har bäst koll på, men det senaste mailet är skickat 2017. R*oger N*ordins mail borde också återfinnas någonstans.

Också väldigt intressant att du hittade att ett mail är skickat till s*aabst*fanspam@gmail.com. Jag har letat uppgifter om denna adress i FUP, men inte lyckats. Jag tror ju inte att Lena raderade mail mellan henne och SD.

När började de använda Telegram nu igen?
Citera
2021-02-08, 09:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är det något du vill hänvisa till i FUPen som direkt stödjer ditt påstående?

Eller du bygger det mer löst på ”som man känner sig själv känner man andra”?

Så vitt jag vet har hon inte berättat något eller vinklat något i fallet i efterhand då hon är som bekant död. Mördad.

Om du läser hennes konversationer med vänner i FUP så ser du att hon berättar om hur elak SD är som utnyttjat henne i sex år och lovat en massa saker som han inte hållit. Det är detsamna som hennes supportar driver i tråden. Att hon är ett stackars offer utan eget ansvar.

Vännerna berättar om fysiskt våld och hot från SD. De berättar inte att det berodde på att LW hotade med att avslöja affären för HD. Det berättade hon tydligen inte för dem. Istället sa hon att det berodde på anmälningarna.. Den ena hade hon tagit tillbaka och den andra var nedlagd så varför skulle han hota henne p.g.a. dem?

Hon berättade inte heller att han mordhotat hennes barn men att hon trots det tvingade till sig umgänge med honom genom hot.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-02-08 kl. 10:04.
Citera
2021-02-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om du läser hennes konversationer med vänner i FUP så ser du att hon berättar om hur elak SD är som utnyttjat henne i sex år och lovat en massa saker som han inte hållit. Det är detsamna som hennes supportar driver i tråden. Att hon är ett stackars offer utan eget ansvar.

Vännerna berättar om fysiskt våld och hot från SD. De berättar inte att det berodde på att LW hotade med att avslöja affären för HD. Det berättade hon tydligen inte för dem. Istället sa hon att det berodde på anmälningarna.. Den ena hade hon tagit tillbaka och den andta var nedlagd så varför skulle han hota henne p.g.a. dem?
Jag kan hålla med dig om att LW är lite konstig.. lite "vingklippt" och utnyttjar människors godhet (möjligen).
Det rättfärdigar inte mord.. simpelt
Du får det att låta som att LW får skylla sig själv vilket är jättekonstigt.
Vilket får mig att undra, hur mycket är du inblandad i detta.

SD spelade ett spel.. vad erbjöd han utöver silver och guld, det är vad jag tycker är intressant.
Hade han något mer att erbjuda ? Mord möjligen.. (Mengarna tillbaka)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in