2021-02-07, 21:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Tror ni vi får se distansundervisning på högskolan till hösten?

Det beror nog på vilken virusstam som är dominerande under hösten. I nuläget är det väl tre kända som kan bädda för distansundervisning, även kommande höst.
Citera
2021-02-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Intressant detalj i DN:

https://www.dn.se/varlden/fladdermuskvinnan-kan-ha-nyckeln-till-virusgatan/

Det här är ju ett erkännande från henne att hon tänkte att det var fullt möjligt att viruset kom från labbet eller hur? Chefen för labbet erkänner att hon tänkte att det finns en klar möjlighet att viruset härstammar från deras forskning. Nu måste man ju ställa motfrågan vilka virus har de faktiskt forskat på?
Det har länge varit i princip klart att viruset är en forskningsolycka från labbet.

I början höll man tummarna för att närheten till labbet var ett en-på-miljonen sammanträffande. Man lutade sig mot att vi snart skulle veta virusets naturliga ursprung. Det är en ganska trivial smittspårning.

Sen gick Kina ut med att inga av de djurarter som såldes på wet market visade spår av covid. Det är i princip analogt med att säga att viruset inte har ett naturligt ursprung i Kina (trots att virusets närmaste släkting är en kinesisk fladdermus).

Då återstår bara labbet som möjlig källa. Dessutom har den teorin fyllts på med mycket substans under året. Som faktumet att Wuhan-labbet har genmodifierat och avlat fram pandemiska virus med exakt samma egenskaper som covid.

Vi är lite tröga i väst, så vi tror fortfarande på ett "naturligt ursprung i Kina". Detta trots att kineserna själva motbevisat den teorin, förstått att loppet är kört, och lanserat konspirationsteorin att viruset tvärtom spreds till Kina på italienska glasspaket.
Citera
2021-02-07, 21:23
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag har respekt för alla med en pessimistisk syn på det hela, men jag väljer själv att försöka se det lite mer positivt. Känns som vi lika gärna kan spränga världen om vi nu ska rikta in oss på att vi kommer leva så här för all framtid.

Jag tror inte att vi kommer att behöva leva så här för all framtid, men det kommer nog bli betydligt mer långdraget och komplicerat än att det är över när de flesta blivit vaccinerade framåt sommaren/hösten. Det är inte realistiskt att ha såna förväntningar när vi redan har smittspridning i Europa av en mutation som vare sig tidigare infektion eller vaccin skyddar mot.
Citera
2021-02-07, 21:24
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Ja fortsätt förneka sanningen. Allt går åt helvete nu med mutationer och allt och desto fortfarande vi vaknar upp så kan Tegnell avsättas och ändring ske!

Så du tror att en enda person ska rädda Sverige, ja hela världen? Är jättenyfiken på vem det skulle vara!
Citera
2021-02-07, 21:24
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Så du tror att en enda person ska rädda Sverige, ja hela världen? Är jättenyfiken på vem det skulle vara!

Inte en person, vi. Folket!
Citera
2021-02-07, 21:28
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Inte en person, vi. Folket!

Men nu är det ju vi, folket, som sprider runt viruset och var tvungna att resa från England över jul. För att nämna ett exempel. Jag har svårt att förstå hur vi öht ska kunna bekämpa ett virus, tyvärr är det oundvikligt. Det finns ju bara två alternativ: vaccin eller att genomgå infektionen. Det är ju inga lustiga alternativ, men ingenting tycks ju hjälpa vilket knappast är Tegnells fel.
Citera
2021-02-07, 21:29
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror jag hittade svaret här:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/Belm-14-geimpfte-Seniorenheim-Bewohner-positiv-getestet,corona6612.html

Vaccinet verkar fungera.
de är smittade och om det slutar lyckligt e lite tidigt att säga

i detta ett annat av alla fall med smittade dog de vaccinerade

källa

https://www.bild.de/bild-plus/news/inland/news-inland/in-seniorenheim-erkrankt-geimpft-infiziert-gestorben-75140450,view=conversionToLogin.bild.html
Citera
2021-02-07, 21:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror inte att vi kommer att behöva leva så här för all framtid, men det kommer nog bli betydligt mer långdraget och komplicerat än att det är över när de flesta blivit vaccinerade framåt sommaren/hösten. Det är inte realistiskt att ha såna förväntningar när vi redan har smittspridning i Europa av en mutation som vare sig tidigare infektion eller vaccin skyddar mot.

Det kanske det blir eller så blir det inte så. Omöjligt att veta, men jag svarade på en fråga från någon som ville veta vad vi "trodde". Jag fortsätter dock att ha min, enligt er, naiva inställning. Kan inte se någon mening med att se allting nattsvart.
Citera
2021-02-07, 21:38
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

ja och vad händer när europa har vaccinerat sig?? Yippie, ehum vi glömde visst afrika där viruset mutterar vidare
Citera
2021-02-07, 21:38
Medlem
Det går att fortsätta leva med viruset men då måste man göra som Kina. Slå ner varenda jävla molekyl som försöker sticka upp. Då kan vi inte ha Tegnell vid rodret. Han tror att viruset kommer att brinna ut av sig själv för han verkar inte fatta att det är ett forskningsvirus.
Citera
2021-02-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det går att fortsätta leva med viruset men då måste man göra som Kina. Slå ner varenda jävla molekyl som försöker sticka upp. Då kan vi inte ha Tegnell vid rodret. Han tror att viruset kommer att brinna ut av sig själv för han verkar inte fatta att det är ett forskningsvirus.
Ja men han har ju sagt att han kommer stanna så länge pandemin pågår, så honom slipper vi inte så lätt, tyvärr.
Citera
2021-02-07, 21:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
ja och vad händer när europa har vaccinerat sig?? Yippie, ehum vi glömde visst afrika där viruset mutterar vidare

Det är ju redan försent. Alla allvarliga mutationer som man vet påverkar vaccinets effekt sprids redan i Europa och nya lär dyka upp. Viruset är så enormt mutationsbenäget att det är väldigt svårt att se hur enbart vaccin ska kunna lösa den här krisen. Även om man kan förändra vaccinerna så att de tar nya mutationer så sprids dessa alldeles för snabbt för att det ska kunna vara praktiskt möjligt. Som exempel: Den sydafrikanska mutationen upptäcktes den 18 december. Den 23 december hade vi de två första fallen i Europa. Nu har vi alltså redan sex fall i Sverige och ett kluster med smittade som ingen vet var och hur de har smittats på en byggarbetsplats i Bergen i Norge. Detta mindre än två månader efter att mutationen upptäcktes. Med tanke på vilken enorm och långsam process det är att vaccinera hela befolkningar, så behöver man inte vara ett geni för att förstå att vi står inför i princip olösliga problem vad gäller vaccinationer när nya varianter poppar upp och sprids snabbt.

Det värsta är att ingen av de mutationer som har tagit fart ens har gett mildare sjukdom. Snarare finns det indikationer på att flera av mutationerna som sprids leder till än högre virusnivåer hos de smittade med allvarligare sjukdom som följd.

Nu är jag rätt svartsynt, men risken är att vi långtifrån har sett det värsta av denna pandemin än.
Senast redigerad av fernebo 2021-02-07 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in