2021-02-07, 17:25
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Torde" ha stått och tittat för försäkra sig om dödlig utgång? Vadå torde? Ren gissning. De allra flesta pratar om några få sekunder. Då blir medianen några få sekunder.
Nja, gissning eller ej...vad hade annars GM för orsak att titta på sitt offer, menar du? Källa på "De allra flesta pratar om några få sekunder"? Det är flera som sagt att det var mer sekunder än blott få.

Sekundräkning trodde jag f ö var något som GW och LGWP var ganska ensamma om att betona. Trodde du inte ansåg att tidslinjefrågan var särskilt viktig. Det finns ju andra problem med SE som GM, som bekant.
Citera
2021-02-07, 17:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det som borde vara intressant är att han visste att Palme lagts i framstupa sidoläge, att han visste att Lisbeths bild av gm:s plagg var blå täckjacka, att han visste att någon pekat ut vägen för polisen, att han visste att de inte fått detta signalement på innan de gav sig av, att han visste Jeppssons position när gm passerat Luntmakargatan. Att han kände till konstgjord andning, att han kände till att polisen bråkat med Lisbeth, och att det var handgripligt. Att han tajmat sin historia om språngmarschen med fler poliser och ambulansens ankomst och att Palme lades på bår lagom till han kom tillbaka, vilket blir ca 23.27, och mer än så.Om han sedan gjort precis allt detta som han säger är en annan fråga, men han har åtminstone sett det hända, och då var han på brottsplatsen och inte uppe på Brunkebergsåsen.

Det är svårt att komma runt.
Ja. Han visste detta. Men när visste han det? Det är det som det borde gås till botten med. Man kan läsa förhören med honom och se hur hans historia växer och ändras med tiden. Det finns tveksamheter kring hans närvaro på mordplatsen. Men du tycks vara tvärsäker på att han var där.
Citat:
Yvonnes diffusa observation av en springande man med rock väger mycket lätt mot allt det övriga som måste förklaras innan man kan placera honom på DB gata oavsett om han var gm eller ett förskrämt vittne.

Detta lyckades man runda.
YN:s observation var knappast diffus då hon var i lugn och ro och inte i chock då hon gjorde iakttagelsen.
Citera
2021-02-07, 17:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Han pekade inte ut Anna Hage. Personen som alla GM som försöker göra sig till vittnen hade pekat ut. Mediaexponerade AH

Menar du att han lät bli att peka ut AH bara för att han såklart var oskyldig? Skulle han ha varit skyldig skulle han ha pekat ut henne för att få alibi menar du?

YN säger i sitt första förhör från 860302 att mannen hade tunn, knälång fladdrande rock. Hon såg inte om han hade glasögon, hon reagerade inte om han hade huvudbonad. Beskrev storlek på väska utan axelrem. Mannen var jagad.

I PM från 870209 skriver polis HS att det finns minst 1 person som var klädd liknade SE, det är den som YN ser på DBG.

Rätt sannolikt att göra bedömningen att den jagade på DBG är GM även om inte allt stämmer till 100% på de spretande vittnesuppgifterna.

Att två liknade klädda befann sig på Sveavägen mellan S44 och MP kl 23.21.30 och sen att en av dom sågs på DBG av YN, medans den andra svansade omkring osynlig på MP tål ju att funderas på hur sannolikt det är. Dessutom ska den osynlige på MP stått mitt i smeten bland livräddarna och sett LJ samtidigt som dubbelgångaren var i trappen, men ändå inte kunna peka ut riktigt rätt på MP.
Citera
2021-02-07, 17:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nja, gissning eller ej...vad hade annars GM för orsak att titta på sitt offer, menar du? Källa på "De allra flesta pratar om några få sekunder"? Det är flera som sagt att det var mer sekunder än blott få.

Sekundräkning trodde jag f ö var något som GW och LGWP var ganska ensamma om att betona. Trodde du inte ansåg att tidslinjefrågan var särskilt viktig. Det finns ju andra problem med SE som GM, som bekant.

När skotten fallit så är saken gjord. Några sekunders stillhet blir naturlig. Mer som ett konstaterande "jag gjorde det". Personligen tror jag att GM under några sekunder tänker igenom vad som är nästa steg. Tror inte flyktvägen är planerad.
Citera
2021-02-07, 17:35
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
---Vittnet SE behöver inte ha hjälpt till med första hjälpen. Det är ingen som sagt att han måste ha gjort det. Och hans egen historia tyder starkt på att han kom till mordplatsen redan när livräddningen var påbörjad.
Då kan han isf knappast ha hört något skott.
Citera
2021-02-07, 17:43
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
---Rätt sannolikt att göra bedömningen att den jagade på DBG är GM även om inte allt stämmer till 100% på de spretande vittnesuppgifterna.

Att två liknade klädda befann sig på Sveavägen mellan S44 och MP kl 23.21.30 och sen att en av dom sågs på DBG av YN, medans den andra svansade omkring osynlig på MP tål ju att funderas på hur sannolikt det är. Dessutom ska den osynlige på MP stått mitt i smeten bland livräddarna och sett LJ samtidigt som dubbelgångaren var i trappen, men ändå inte kunna peka ut riktigt rätt på MP.
Det finns en orsak att beakta den saken. Men skall det klyvas hår, räknas sekunder och pinpointas huvudbonader i minsta detalj då faller det totalt bort.
Citera
2021-02-07, 17:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Menar du att han lät bli att peka ut AH bara för att han såklart var oskyldig? Skulle han ha varit skyldig skulle han ha pekat ut henne för att få alibi menar du?

YN säger i sitt första förhör från 860302 att mannen hade tunn, knälång fladdrande rock. Hon såg inte om han hade glasögon, hon reagerade inte om han hade huvudbonad. Beskrev storlek på väska utan axelrem. Mannen var jagad.

I PM från 870209 skriver polis HS att det finns minst 1 person som var klädd liknade SE, det är den som YN ser på DBG.

Rätt sannolikt att göra bedömningen att den jagade på DBG är GM även om inte allt stämmer till 100% på de spretande vittnesuppgifterna.

De som säger SE är GM säger ju att SE läser och ser saker i media som han använder för att verka som ett vittne. Att då inte peka ut AH, som varit mycket i media, är konstigt. Den som han i sin story i stort sett borde ha störst anledning känna igen.

Rimligare är att SE står en bit ifrån och ser på livräddningen. Annas ansikte som då inte syns.

Två personer i rock är ingen slump. Känns än mindre som en slump när GM:s rock ska ha varit tunn, men hon säger SE:s är för tjock.

Finns inget som säger SE var mellan Skandia och mordplatsen 23:21:20 mer än han själv.

Konstigt för SE säga han ser LJ i gränden 15-20 sekunder efter skotten, om SE är GM. GM vet ju att den som borde ses i gränden efter 15-20 sekunder är GM själv. Farligt skilja sig från andra vittnen.

Om SE som GM sett LJ från trappan så borde det vara den sista person han skulle ringa in och tipsa polisen om. Han har ju morgonen 1 mars ingen aning om ifall LJ sett något alls, ens pratat med polisen eller i värsta fall beskrivit någon som på pricken är SE. Det sistnämnda skulle innebära att han just ringt in till polisen och satt dit sig själv.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-07 kl. 18:05.
Citera
2021-02-07, 18:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Då kan han isf knappast ha hört något skott.

Det stämmer. Varför måste han ha hört skotten? Han har ju uppenbarligen inte sett mordet (en av få odiskutabla fakta).
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-07 kl. 18:06.
Citera
2021-02-07, 18:06
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag ser inte vad som är så hårresande i denna pm. Det snackas ju om att SE förväxlats, med JÅS, men jag ser inget som pekar på detta.
Småsaker i skandiapersonalens vittnesmål blåses upp av Engströmanhängarna som absoluta sanningar, men det som jag pekar på, är betydligt mer kopplat till skuldfrågan, och i den mån man tvingar fram en kommentar, så avfärdas den alltid med att skandiapersonalen minns fel pga att det gått över tre månader.
Jämför gärna med Jeppsson vars ”möjligen kan det ha varit han” blivit så central efter 30 år.
Han såg en figur svischa förbi snett bakifrån under 3-4 sekunder.

Nej, mitt förhållningssätt till ämnet palmemordet,
är inte att sortera in mig själv i någon favoritteori typ ensam gm eller konspiration, jag pekar hellre på svagheterna i utpekandet av Engström. Längre än så sträcker sig inte min horisont för tillfället.

Du kan naturligtvis ha rätt i det du säger. Det du nämner är ju saker som kan tala för att SE är oskyldig. Det jag reagerar för är din fras: ”En sådan bluff som Engströmlösningen kan nog inte lanseras någon annanstans än i Sverige.” Så starka är inte dina argument tycker jag.
Citera
2021-02-07, 18:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du kan naturligtvis ha rätt i det du säger. Det du nämner är ju saker som kan tala för att SE är oskyldig. Det jag reagerar för är din fras: ”En sådan bluff som Engströmlösningen kan nog inte lanseras någon annanstans än i Sverige.” Så starka är inte dina argument tycker jag.

Det finns en möjlighet att SE är mördaren. Men bara en sak som talar för det - att den eventuella mördaren på David Bagares gata har rock och något väskliknande.

Utöver detta vet vi att de flesta beskriver mördaren i rock med en revolver. Revolvrar har ofta väskor eller hölster. Vi vet också att många män hade rock denna kväll.

Vi vet också att flertalet vittnen inte beskrivs i andra vittnens utsagor.

SE är lösningen man lade ner utredningen med för att det inte finns någon annan offentligt verifierad person nära mordplatsen vars story inte går ihop. KP säger i stort sett detta rakt ut.

Hade det funnits en film på CP vid Grand 21 eller en granne som sett CA på Sveavägen vid 21 eller 23, så hade KP presenterat nån av dom.

Bevisad närvaro på Sveavägen är inte ett krav för att vara GM.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-07 kl. 18:17.
Citera
2021-02-07, 18:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//

Han säger att han inte ser någon springa bortåt från mordplatsen.
//
Nja, säger han verkligen så? Läs dokumentet jag länkade till igen.
Citera
2021-02-07, 18:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, säger han verkligen så? Läs dokumentet jag länkade till igen.

Läs själv. Han säger att han inte ser någon springa. 860310.

"Engström ser aldrig någon man springa bort efter Tunnelgatan, från mordplatsen".

Så han säger inte att LJ rör sig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-07 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in