2021-02-07, 15:07
Medlem
Jag är en fransk kille som skulle vilja flytta till Sverige och bo där tills jag dör. Just nu är jag 20 år och efter flera års depression vill jag uppfylla mina drömmar och va stolt över mitt liv. En av mina störste drömmar är att jobba med djur och naturen, helst hästar. Jag kan följa en utbildning för att bli hovslagare här i Frankrike, med efter det vet jag inte om jag kommer kunna flytta till Sverige och ha råd att bo där.

Har ni några tipsar? Eller några idéer på utbildningar/jobbar som kan vara intressanta och låta mig jobba och bo i Sverige?

Bryr mig inte så mycket om att bli rik och liknande, så länge att jag har råd med ett litet hus/en liten lägenhet med min hund och kanske äga en islandshäst (min dröm ahah) så blir jag ju verkligen lycklig.

Tack för hjälpen
Citera
2021-02-07, 15:11
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgoth72
Jag är en fransk kille som skulle vilja flytta till Sverige och bo där tills jag dör. Just nu är jag 20 år och efter flera års depression vill jag uppfylla mina drömmar och va stolt över mitt liv. En av mina störste drömmar är att jobba med djur och naturen, helst hästar. Jag kan följa en utbildning för att bli hovslagare här i Frankrike, med efter det vet jag inte om jag kommer kunna flytta till Sverige och ha råd att bo där.

Har ni några tipsar? Eller några idéer på utbildningar/jobbar som kan vara intressanta och låta mig jobba och bo i Sverige?

Bryr mig inte så mycket om att bli rik och liknande, så länge att jag har råd med ett litet hus/en liten lägenhet med min hund och kanske äga en islandshäst (min dröm ahah) så blir jag ju verkligen lycklig.

Tack för hjälpen

jag har en vän som har eget hovslageri i skåne. han tjänar väldigt bra som jag förstått det. Kör på helt enkelt, flytta hit, starta företag och se till att resa runt och kika på marknaden och kokurrera om pris OCH kvalitet. bosätt dig gärna någonstans mitt i ingenstans där det finns mycket hästgårdar i omnejd. Skåne har ju mycket lantbruk / hästar.
Citera
2021-02-07, 15:17
Medlem
Kompisens farsa är hovslagare. Innebär mycket jobb, ofta helger m.m. och dessutom tungt med arbetsställningar som kanske inte alltid är det mest hälsosamma i längden. Däremot har du chansen att ofta välja dina egna kunder eftersom efterfrågan är större än utbudet, som jag förstått det. Kan säga att han är rätt så jävla tät.
Citera
2021-02-07, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Kompisens farsa är hovslagare. Innebär mycket jobb, ofta helger m.m. och dessutom tungt med arbetsställningar som kanske inte alltid är det mest hälsosamma i längden. Däremot har du chansen att ofta välja dina egna kunder eftersom efterfrågan är större än utbudet, som jag förstått det. Kan säga att han är rätt så jävla tät.

Det kostar 800, så så jäkla tät blir man inte
Citera
2021-02-07, 15:21
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Var också intresserad utav att bli hovslagare en period. Men när jag läste på om det så visade det sig att de är ett av de yrken som flest blir långvarigt arbetsskadade på.

Sen vill jag inte vara sån, men om du söker lyckan så flytta till något annat land än till Sverige. Helst utanför Europa överhuvudtaget.
Sedan får du inte äga enbart en häst itan minst ha 2. Men drömmen om en Islandshäst är fin har med drömt om det.

Hade jag varit dig så hade jag nog satsat på Australien isåfall. Eller något annat trevlig fint land med mycket sol och med en vettig djurhållnings syn.

Det var bara mina tankar. Du gör precis som du känner för. Men jag hade undvikit Sverige iallafall.
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-02-07 kl. 15:27.
Citera
2021-02-07, 15:22
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Beror väl på hur många kunder han tar samt hur länge han har hållit på och sen kanske priserna skiljer sig inom landet i övrigt ?
Citera
2021-02-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad kostar 800?

Det beror väl helt och hållet på hur du är som företagare. Finns de som blivit rikare på att sälja varor för mindre..

Och jag vet att han är tät.
Citera
2021-02-07, 15:32
Medlem
Du kan prova läsa lite här:
https://www.framtid.se/yrke/hovslagare
Ett litet stycke ur texten:
"Jordbruksverket certifierar hovslagare och har ett register över dessa. För att bli certifierad krävs godkänd examen från någon av de hovslagarutbildningar som är godkända av Jordbruksverket eller från en utbildning som Jordbruksverket bedömer som likvärdig. Dessutom krävs att du har arbetat som hovslagare under minst ett år."

Och för att kanske få kontakter när det krävs att man dessutom ska ha jobbat 1 år först så kan du prova att lägga ut din fråga på detta forum:
https://www.alternativ.nu/index.php?board=72.0
Har du tur kan du kanske på den sidan hitta en väg in i Sverige med boende och annat.
Hoppas du lyckas uppfylla din dröm!
Citera
2021-02-08, 20:35
Medlem
Tusen tack för era svar.

Jo jag vet ju att det innebär mycket jobb. Därför har jag inte något mot idéer på andra jobb som skulle passa mig.

Apropå hästen så har jag för mig att man väl får äga en enda häst så länge den finns med andra hästar (som inte tillhör en då). Är det fel? Känner ändå svenskar som bara äger en häst. Eller är det lättare i Sverige att ha hästarna hemma än på ett stall? Jag måste nu erkänna att jag inte kan mycket om livet som hästägare i Sverige.

@LostinDarkness ahah det finns väl lycka och lycka. Jag söker bara den ”Här en plats som känns som att jag hör hemma”-typ av lycka. Jag längtar inte efter solen, varmen, stranden, osv. Visst det är varmare här i norra Frankrike/södra Belgien än i Sverige men jag vet vad jag behöver mest och det är inte alls att bo i länder såsom Australien eller liknande. Älskar Europa även fast den har många brister. Kan verkligen inte föreställa mig ett liv utanför Europa, speciellt Nord- och Västeuropa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in