2021-02-07, 14:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just nu ser det ut så här enligt leveransprognosen, https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/

Månad; Lev. doser; Summa vaccinerade; Vaccinatörer (antal för att hinna ge alla doser)
dec-20; 87 750; 43875; 68
jan-21; 321 800; 210175; 259
feb-21; 816 500; 814925; 944
mar-21; 1 368 600; 1855525; 1625
apr-21; 3 600 000; 4188525; 3645
maj-21; 3 600 000; 6521525; 3645
jun-21; 3 766 000; 9020525; 3904

Det känns inte alls omöjligt tycker jag.
Det måste gå att samla/utbilda 4000 vaccinatörer som kan börja jobba i april.

Hittills har man sökt upp upp de gamla och anställda i vården har fått brev eller fångats upp på sin arbetsplats. Det är en förhållandevis lindrig utmaning. Februari ska betydligt fler vaccinerats men jag vet ingen ur den gruppen som blivit kontaktad eller själv lyckats boka in sig.

Under influensavaccinationerna kunde man på vinst eller förlust bara åka till ett vaccinationsställe och köa. Så ska man inte göra nu. Nu ska man ha en tid. Kommer att bli betydligt svårare särskilt som ingen vet när man kan börja hålla ögonen på ja vad? 1177:s hemsida där det står en massa men inte det man vill och behöver veta.
Citera
2021-02-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
OK, fast du skrev att 50 personer under 30 år, som dessutom är fullt friska, har dött av/med covid. Detta är alltså inte sant. Det kanske är 2-3 personer under 30 år (av ca 3.700.000) som varit fullt friska, som tyvärr avlidit av/med covid.

Har du en länk på det? Jag hittar inte den informationen, hade varit tacksam så jag kan sprida budskapet vidare. Om det är bara 2-3 personer är det ju absurt lite och faktiskt på exakt samma nivå som den vanliga influensan vi hade 2017-2018 då 4 personer dog totalt mellan 1-65 som var utanför riskgruppen.
Citera
2021-02-07, 14:32
Medlem
Citat:
Medelåldern av de som vårdas för corvid har jag för mig är 63 år så ungefär hälften av alla som upptar sjukhusplatser är under 65 år.

För att få slut på pandemin måste smittan upphöra och då funkar det ine om alla under 65 års ålder fortsätter att smitta varandra. Detta gäller inte bara i Sverige utan i hela världen.
Så länge smittan finns kvar finns det risk att en "olämplig" mutation blir livskraftig.

Det är motivet till att alla som kan ska vaccinera sig så snart som möjligt.

Jag förstår hur du tänker, jag är osäker själv men kvarstår inte risken för mutationer som kan vara ännu farligare även om alla skulle vara vaccinerade?
Citera
2021-02-07, 14:34
Medlem
Citat:
Som sagt, alla som kan ska vaccinera sig så snart som möjligt.
Får man inte vaccinera sig så kan man inte vaccinera sig.
Problemet är bara det att vi inte kommer att få flockimmunitet utan att vi behåller en del av restriktionerna. Jag är ordentligt orolig över att man kommer att kräva distansundervisning för gymnasiet (på deltid) även till hösten...
Citera
2021-02-07, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vad är du i för riskgrupp om du vill dela med dig? Det finns en enorm mängd hysteriker där ute som tror att de skulle dö knall och fall i covid för att de har lite idrottsastma eller högt blodtryck.

Sanningen är nog att de med hög risk är 60+ eller gravt överviktiga. Möjligen folk med leukemi och liknande också. Men det mesta annat är bullshit.

Hjärtproblem, Ja det är säker överdrivet. Men att få ligga inlagd 3 dygn av vanlig influensa på hjärtavdelningen och då var jag vältränad och 19 år gammal. Och mitt hjärta ballade ur.

Och är givetvis livrädd att det ska hända återigen om jag skulle fått corona.
Citera
2021-02-07, 14:42
Bannlyst
Är det någon som vet om det finns någon bra studie på D-vitamin och om det kan ha någon positiv effekt om man skulle få Corona?

Eller är det någon Hokuspokus människa som sa det i början av pandemin sen har det spridit sig att det ska hjälpa.

Isåfall varför bli folk i solrika länder lika sjuka? Och lika hög dödlighet?
Citera
2021-02-07, 14:42
Medlem
fernebos avatar
Nån som har sett nån mer info om de sju fallen av den sydafrikanska mutationen (501.V2) som upptäckts i Bergen i Norge? Handlar det om resande eller har denna mutation också börjat spridas.

Oavsett vilket har ju fall upptäckts i Sverige också och det är dåliga nyheter då samtliga vacciner tappar rejält i effektivitet mot denna mutation. Även återinfektion blir ett problem med denna då varianten tar sig förbi antikroppar.

Man kan nog också anta om hela sju fall upptäcks i samma region i Norge, så lär vi redan ha smittspridning av denna variant även i Sverige. Söker man inte så finner man inte.

Citat:
Norges hälsominister Bent Høie flaggar för att Bergen kan komma att få nya restriktioner under söndagen, rapporterar NTB.

– Bergen är i en allvarlig situation med utbrott både av den engelska och den sydafrikanska virusvarianten, säger han.

Under lördagen rapporterade Bergen åtta nya fall av de muterade varianterna. Totalt har 16 fall av den brittiska varianten och 7 fall av den sydafrikanska upptäckts i regionen.

Citat:
Astra Zenecas vaccin är mindre effektivt mot den sydafrikanska varianten av coronaviruset, rapporterar Financial Times och hänvisar till en ännu icke publicerad studie.

Drygt 2 000 personer deltog i studien, som utfördes på Oxford-universitetet och Witwatersrands universitet i Sydafrika. Ingen av dem blev allvarligt sjuka, men vaccinet gav inte heller något skydd mot mild eller måttlig covid-19, skriver tidningen.

Det är inte det enda vaccinet som visat sig fungera sämre på mutationen från Sydafrika. Studier på vaccinet från Johnson & Johnson och Biontech visar liknande resultat.

Vaccinet är däremot lika framgångsrikt när det gäller att stå emot coronavarianten från Storbritannien, skriver Bloomberg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-02-07, 14:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man måste boka tid på www.1177.se eller per telefon läser jag på vårdcentralens hemsida. På www.1177. står det däremot ingenting. Här är länk till hälsodeklaration du kan skriva ut, står det på vårdcentralens sida. Men det finns ingen länk.

Många miljoner ska alltså boka in sig själva och de ska få svar, servern ska inte klappa ihop. Telefonisterna dit man ska ringa, oklart, de ska svara, Fan säger sig tror på det men inte jag. Många tveksamma kommer att ge upp någonstans i kön. Och då prata vi om proppen Orvar 65+. Kanske kan rutinerna sitta tills etapp resten av folket.

Känner en kille som jobbpendlar i Norge. Varje vecka åker han in till gränsstationen vevar ner bilrutan och får ett Covidtest, två timmar senare får svaret på SMS.

Vaccineringen skulle kunna vara lika smidig, veva ner bilrutan kavla upp armen och bli stucken, svårare än så skall det inte behöva vara.
Citera
2021-02-07, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peroperomanko
Jag förstår hur du tänker, jag är osäker själv men kvarstår inte risken för mutationer som kan vara ännu farligare även om alla skulle vara vaccinerade?
Ett virus muterar hela tiden, bokstavligen. Generationstiden är väldigt kort.

Färre smittade, kortare sjukdomsförlopp och mindre mängd virus som överlever betyder färre mutationer och mindre risk att en oönskad mutation blir livskraftig och sprids.
Citera
2021-02-07, 14:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Problemet är bara det att vi inte kommer att få flockimmunitet utan att vi behåller en del av restriktionerna. Jag är ordentligt orolig över att man kommer att kräva distansundervisning för gymnasiet (på deltid) även till hösten...
Om vården får några få covid-patienter kommer säkert allt att fungera nästan som vanligt i höst gissar jag.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hittills har man sökt upp upp de gamla och anställda i vården har fått brev eller fångats upp på sin arbetsplats. Det är en förhållandevis lindrig utmaning. Februari ska betydligt fler vaccinerats men jag vet ingen ur den gruppen som blivit kontaktad eller själv lyckats boka in sig.

Under influensavaccinationerna kunde man på vinst eller förlust bara åka till ett vaccinationsställe och köa. Så ska man inte göra nu. Nu ska man ha en tid. Kommer att bli betydligt svårare särskilt som ingen vet när man kan börja hålla ögonen på ja vad? 1177:s hemsida där det står en massa men inte det man vill och behöver veta.
På 1177 Region Stockholm står det bl a:

Citat:
Preliminärt under februari
Du som är född 1956 eller tidigare
Du kommer att få hem ett brev med information om hur du bokar din tid för vaccination på vårdcentralen där du är listad, men denna bokning är ännu inte öppen
.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/

Så du behöver inte oroa dig. Den som äldre kommer att få ett brev hem i brevlådan (vore konstigt om det bara gällde en region). Jag tror inte att det kommer att bli några större problem: de flesta äldre är ju listade på en vårdcentral och går redan på bokade läkarbesök, så varför skulle de inte kunna boka en tid för vaccin?!?
Citera
Medlem
1 død rapporteret i Danmark i dag. Tænker det må være en fejl efter 14 i går, men det er ikke sket før og der er ingen bemærkning om forsinkelse, eller fejl.
Laveste antal siden midt i november og håbet er vel at det er vaccinationen af de mest sårbare der begynder at virke i kombination med lock-down.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in