2021-02-07, 12:47
Medlem
Har skaffat Mesh router system men de har inga ethernet portar. Kan jag koppla mina eth kablar som går till TV och två stationära direkt till modemet? Innan gick de till den gamla routern, ska jag låta den gamla routern vara kvar i modemet för eth kablarna och låta Meshen vara WiFi?
Citera
2021-02-07, 13:04
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Har skaffat Mesh router system men de har inga ethernet portar. Kan jag koppla mina eth kablar som går till TV och två stationära direkt till modemet? Innan gick de till den gamla routern, ska jag låta den gamla routern vara kvar i modemet för eth kablarna och låta Meshen vara WiFi?

Jag må vara bakis och trött men förstår inte riktigt vad du frågar... Vad är det för "modem" du nämner? Finns det ingen ethernet utgång på din mesh router får du köra den som wifi källa, ja
Citera
2021-02-07, 13:09
Medlem
Deckard-Cains avatar
Svar ja, du kan göra så
Citera
2021-02-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Jag må vara bakis och trött men förstår inte riktigt vad du frågar... Vad är det för "modem" du nämner? Finns det ingen ethernet utgång på din mesh router får du köra den som wifi källa, ja

Innan:
ISP->Modem->Router->WiFi & Ethernet

Nu
ISP->Modem->Mesh & Ethernet.
Måste ethernet kopplade enheter gå via en router?
Citera
2021-02-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Svar ja, du kan göra så

Men inte Telia TV verkar det som.
Citera
2021-02-07, 13:14
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Innan:
ISP->Modem->Router->WiFi & Ethernet

Nu
ISP->Modem->Mesh & Ethernet.

Nej du behöver ingen router för att köra internet via ethernet om du har ett modem.

En router ger dig bara wifi och möjligen fler ethernet portar om det skulle behövas
Citera
2021-02-07, 13:19
Medlem
TripPels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
En router ger dig bara wifi och möjligen fler ethernet portar...

Glöm inte den inbyggda brandväggen.
Citera
2021-02-07, 13:25
Medlem
Citat:

Det beror på hur många ipv4 ip-adresser du får låna av din isp. Om bara en så räcker det bara till en router (med ett hemmanätverk på lansidan) eller en dator direkt kopplad till din isp, Om flera så kan du koppla flera enheter parallellt till din isp, t.ex. en router och en dator. Detta är anledningen till att hemmaroutrar blev populära, för att kunna använda en ip-adress för ett helt hemmanätverk.
Citera
2021-02-07, 18:25
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Den ligger på eget VLAN, finns konfigurationsguider för det på bland annat Sweclockers forum under förutsättning att dina nya prylar har stöd för olika VLAN.

Annars är det Telia Play som får köras istället för Telias digitalboxar.
Citera
2021-02-08, 14:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Vad är det du kallar modem för något?
Har du ADSL-anslutning eller......?

Du nämner Telia-TV.
Har du ADSL så har du fått en kombinerad modem/router av Telia. Kan heta t.ex Technicolor TG799ac.
Telia-TV- boxen måste då kopplas direkt till TG799ac.

Sen säger du att du har en router kopplad till "modemet" och då blir det ännu konstigare för det finns ju redan en router i TG799.

Då skulle det kunna var att du har fiber och det du kallar modem är en tjänstedelare typ Inteno.
Till den kopplas en port till TV och en annan till egen router.

Du får nog berätta mer vad det är för ethernet och burkar du har annars blir det guesswork.

Edit.
Skadar inte att du talar om vilken Mesh du kopt. En brukar behöva anslutas med kabel till router.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-02-08 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in