2021-02-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Nej, när man betalar för produkter eller tjänster av olika slag brukar man inte få pengarna tillbaka.

Äntligen någon som förstår.

Mvh BRF
Citera
2021-02-06, 23:23
Medlem
Jag betalar ca 2500 kr i månaden på mitt huslån, då amorterar jag ungefär dubbelt så mycket som mimimumsumman (skulle kunna amortera mycket mer, men spara undan till div renoveringsprojekt i nuläget). Ja, det är ett litet och enkelt hus med renoveringsbehov, men det kostar ändå mindre än hälften av alla vidriga lägenheter jag bott i tidigare har kostat. Fint garage att hålla på i, nära till skogen och inga idiotiska grannar som skriker på konstiga tider.

Har aldrig sovit så gott i mitt liv.
Senast redigerad av MrBean96 2021-02-06 kl. 23:26.
Citera
2021-02-06, 23:55
Medlem
Att ta ett lån med amortering ska ju handla om att man skjuter på betalningen liksom avskrivningen av något som har en längre avskrivningstid än förbrbrukningsvaror - dvs hårdvara i bolag alt bostäder.

Om man tillsammans med med kreditgivaren kan komma överens om ingen alt mindre avskrivning pga att tex fastigheten inte rimligtvis kommer minska i värde utan tvärtom öka alternativt att belåningen består av mindre än 50% av värdet så kan man slippa amortering.

Det sagt så är lån inget problem så länge det finns säkerhet för lånet vilket är normalfallet med bostadslån - så klart under förutsättning att man har råd med räntan.

Billån handlar ju mer om att sprida kostnaden över tid - men å andra sidan är ju bilägande och körande en lyx så nivån av investeringen/"tävlingen med grannarna" är mer upp till var och en.

Till problemet om att inte skulle kunna sova:
Ja det skulle jag ha om jag inte hade några marginaler gällande mitt objektsvärde gentemot lånet.
Citera
2021-02-07, 00:00
Medlem
Skulle ränta gå upp till 6-7% skulle det kännas lite tungt, över 10% så kanske nattsömnen fått sig en törn. Men det kommer aldrig hända, det är som att någon plötsligt hoppade 2.9m i höjdhopp.

Har själv 6m i lån på en bostad värd 12-13m+, har inte funderat på räntan sen 2010.

Summa summarum. Nej nattsömnen har aldrig varit bättre, investeringen ökar nu med i runda slängor 100 000 per månad.
Citera
2021-02-07, 00:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Ni som har lån i allmänhet, billån bostadslån, blanco lån etc. Sover ni gott om nätterna? Bara tanken på att ta ett lån får mig att må psykiskt dåligt. Hur tänker ni som har sålt er själ till banken för att bo i ett fint hus eller glida omkring i en fin bil kring detta?

Bra fråga!
Förr i tiden hade jag "låsta lån", dvs. med fast ränta och förfallotid. Sköttes galant. Dock var det en "stressfaktor", mest inbillad, att betala räntor och amorteringar.
Men vi snackar alltså 1900-tal för min del, detta sekel är det nada skuld.
Väldigt "lättande" att veta att pengarna jag tjänar kan jag göra precis vad jag vill med. Oftast är jag både trögtänkt och lat, och lägger bara slantarna på hög.

Jag kan tänka mig att folk som är skuldsatta är utsatta för extra psykisk stress i vardagen.
Låter inte särskilt kul.
Citera
2021-02-07, 00:49
Medlem
Alla ni som har lån. Skäms ni inte?
Citera
2021-02-07, 00:55
Medlem
Att bo billigare och ha ett finare sovrum än om jag bott i en hyresrätt? Ja, jag sover jättegott om natten.

Citat:
Vad ska man skämmas över? Att man tagit ett smart ekonomiskt beslut att låna pengar till en ränta som ligger i linje med eller exempelvis CSN under inflationen?

Nej minsann. Bättre vore det att sitta fast i hyresrätter och göda bostadsbolagen hela livet.

Om man är paranoid att räntorna ska gå upp så går det att binda på 10+ år just nu på under 2%. På 10 år skulle jag ha amorterat mer än halva lånet och således äga mer än hälften av bostaden. Visst, tror man att bostadsmarknaden ska droppa 50+% de närmsta 10 åren så är väl det en risk men.. ja, man kan ju trilla och slå i huvudet också.

Sen kan ju ni ufon räkna på hur mycket pengar ni har om 25 år om ni betalar av CSN NU eller om ni betalar så sakta man kan och investerar resten på börsen med historisk snittavkastning. Hint: Ni är miljonärer i ena scenariot och rätt fattiga i det andra. Man får vara bra dum om man cashar CSN lån för att citat "vara skuldfri". Se: (FB) Betala av hela csn-lånet, bra eller dumt?
Senast redigerad av kalleboool 2021-02-07 kl. 01:13.
Citera
2021-02-07, 01:46
Medlem
Citat:
Att inte ta bostadslån är ganska dumt, du betalar ca 1% ränt, på börsen eller värdeökningen på fastigheter är långt högre änn detta, så varför inte maxa lånen? Har motsvarande summa i tillgångar så kan betala av lånen inom 3 dagar om jag så skulle vilja men anser inte det så smart... Bättre avkastning annanstans
Citera
2021-02-07, 06:42
Medlem
rolemodels avatar
Jorå det tycker jag. Är ju inte nettoskuldsatt såklart. Hitills har jag en CAGR på nästan 21 % senaste 7 åren så alternativkostnaden blir väldigt hög på att inte ha bolån + billån på ~2% ränta.
Citera
2021-02-07, 06:47
Medlem
flytandelyckas avatar
Tog CSN-lån och har sparat nästan allt på börsen efter tre års studier. Bästa jag gjort! Nu kan jag använda det som insats och ändå ha pengar över till fortsatt sparande Har lovat mig själv att aldrig bo i någon dyr och sketen hyresrätt igen..
Senast redigerad av flytandelycka 2021-02-07 kl. 06:52.
Citera
2021-02-07, 07:09
Medlem
Citat:
Nej, när man betalar för produkter eller tjänster av olika slag brukar man inte få pengarna tillbaka.

Fast just det här sätter väl fingret på skillnaden mellan förhållningssättet till bostadens roll här: folk som hyr ser det enbart som en vara som konsumerats till ett fast pris, månad efter månad. För att göra det enkelt med huvudräkning kan vi ta en hyra på 5000 kronor i månaden som exempel, du hyr en lägenhet för 5000 i månaden i 20 år = 1.2 miljoner som du har pytsat ut under den tiden för att ha tak över huvudet.

Köper du bostad i något hyfsat attraktivt område kan du normalt räkna in mer än 1.2 miljoner bara i värdeökning under motsvarande period, så här är bostaden både en källa till bekvämlighet och samtidigt en bra investering.

Det finns många fördelar med att hyra en bostad för yngre personer som lever ett mera kringflackande liv och ofta byter bostadsort, men inte en chans att någon kan övertyga mig om det ekonomiskt sunda i att sitta i samma hyrda lägenhet årtionde efter årtionde. Med vissa mycket specifika undantag, t.ex. om man skulle ha turen att få tag på en billig hyresrätt centralt i Stockholm efter x antal år i bostadskö så kan det vara ett rimligt alternativ till att köpa vid tanke på hur prisläget ser ut innanför tullarna.
Citera
2021-02-07, 08:54
Medlem
Citat:
Jag tänkte inte skriva något, men när så många apor skriver exakt samma sak kan jag inte låta bli. Man skäms så ofta för hur det står till med grundläggande allmänbildning i det här landet. Folk förstår verkligen inte ekonomi på en normalbegåvads nivå, och ni är liksom stolta över att repetera oerhört märkliga (med internationella mått) missuppfattnar. Just det där att ni skriver exakt samma sak, att den delade tanken alltid är helt magiskt idiotisk, och att det (på riktigt) bara är i Sverige denna kollektiva idioti uppträder. Ibland kan man härleda det till att något politiskt parti körde en drive och lurade i er något när ni alla satt och sög på SvT, och ibland (som i det här fallet) kan jag inte få fram vart den kollektiva idiotin egentligen kommer ifrån, och varför den bara uppträder här.

Totalt intetsägand inlägg. Investering, det är det folk syftar på. Det är också anledningen till att det finns hyresrätter, dee som hyr ut går med plus och du betalar kalaset. Förstår du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in