Att bo billigare och ha ett finare sovrum än om jag bott i en hyresrätt? Ja, jag sover jättegott om natten.
Citat:
Ursprungligen postat av
doxycontin
Alla ni som har lån. Skäms ni inte?
Vad ska man skämmas över? Att man tagit ett smart ekonomiskt beslut att låna pengar till en ränta som ligger i linje med eller exempelvis CSN under inflationen?
Nej minsann. Bättre vore det att sitta fast i hyresrätter och göda bostadsbolagen hela livet.
Om man är paranoid att räntorna ska gå upp så går det att binda på 10+ år just nu på under 2%. På 10 år skulle jag ha amorterat mer än halva lånet och således äga mer än hälften av bostaden. Visst, tror man att bostadsmarknaden ska droppa 50+% de närmsta 10 åren så är väl det en risk men.. ja, man kan ju trilla och slå i huvudet också.
Sen kan ju ni ufon räkna på hur mycket pengar ni har om 25 år om ni betalar av CSN NU eller om ni betalar så sakta man kan och investerar resten på börsen med historisk snittavkastning. Hint: Ni är miljonärer i ena scenariot och rätt fattiga i det andra. Man får vara bra dum om man cashar CSN lån för att citat "vara skuldfri". Se:
(FB) Betala av hela csn-lånet, bra eller dumt?