tack för länken. källan bekräftar också delvis vad jag sade i ett föregående inlägg
Citat:
utbildningarna i teoretisk filosofi och praktisk filosofi är utformade på liknande sätt vid de olika universiteten och högskolorna
och om nu fördjupade undersökningar beslutades att genomföras för utbildningarna vid
Citat:
Linköpings universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet
, förstår jag inte varför detta skulle signalera att umeås utbildning är särskilt dålig?
mitt intryck av omdömet på länkad sida är att följande är den starkaste kritiken mot utibildningen
som den såg ut när undersökningen genomfördes:
Citat:
lärarstaben i praktisk filosofi var otillräcklig för att täcka en utbildning upp till forskarnivå, och påtalade den ojämna resursfördelningen mellan teoretisk och praktisk filosofi; trots ungefär samma mängd studenter var lärarstaben i praktisk filosofi betydligt mindre än den som fanns i teoretisk filosofi.
faktum är dock att ämnet sedan i höstas har antagit två doktorander med inriktning mot praktisk filosofi (även om den formella indelningen försvunnit). man har anställt två vikarier (varav åtminstone en kan sägas vara praktiskt orienterad), och kommer i höst att anställa ytterligare två (en i praktisk, en i teoretisk). man har även utlyst ett lektorat och en professur.
man kan alltså, sammanfattnignsvis säga att förutsättningarna ändrats drastiskt vid umeå universitet den senaste tiden.