2021-02-06, 22:00
Medlem
madchances avatar
WHO säger att de kan uppdatera sina riktlinjer kring Ivermektin de närmaste veckorna.

https://www.youtube.com/watch?v=_sxrnbLv6UE

Äntligen färdiglekt eller mer av samma?
Citera
2021-02-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Those who ate chili pepper had a 26% reduction in death from heart-related causes, a 23% reduction in cancer death and a 25% reduction in all-cause mortality during the study period.
https://www.webmd.com/diet/news/20201109/hot-discovery-chili-peppers-might-extend-your-life#1

Lite madras curry till kycklingen och du förlänger livet. Jag har alltid gillat lite spicy så för mig är det goda nyheter.
Citera
2021-02-06, 22:10
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Oxford/AstraZeneca Covid jab far less effective against S African strain, study shows

https://www.ft.com/content/e9bbd4fe-e6bf-4383-bfd3-be64140a3f36
Inga inläggningar eller dödsfall i vaccin-gruppen kan nämnas. Blir spännande att se vad effektiviteten är på AZ för SA-varianten - borde kanske fått med det i artikeln kan man tycka.

Är redan inställd på att det blir en andra/tredje dos under hösten.
Citera
2021-02-06, 22:14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Inga inläggningar eller dödsfall i vaccin-gruppen kan nämnas. Blir spännande att se vad effektiviteten är på AZ för SA-varianten - borde kanske fått med det i artikeln kan man tycka.

Är redan inställd på att det blir en andra/tredje dos under hösten.
Det tar en ju ändå en bra bit på väg kan tyckas.
Citera
2021-02-06, 22:16
Medlem
Vasterass avatar
För er som bryr sig och har kunskaper ifrån det förflutna, detta är definitivt inte över i närmaste tiden.
Idioter må tycka ved de vill men sanning, fakta och veklighet är egentligen det som gäller.

Empirisk forskning och tillvägagående är det enda vi kan lita på fullt ut. Tyvärr finns det besserwissers som tycks kunna kringgå detta. Djupt bedrövligt när vi har att göra med människoliv.
Citera
2021-02-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Fick erbjudande om vaccination! Ta eller inte ta? Skyddar det mot den här tredje vågen och brittiska varianten, Sydafrikas variant? Sry orkar inte leta i tråden men jag tillhör riskgrupp och har inte allt för lång tid att bestämma mig.

Tillägg: jag är ingen döing på 70+ utan ung vuxen smal. Har ett sviktande organ bara. Ingen större grej. Känns läskigt med vaccinet i denna fas av pandemin.

Måste fråga dig vilken region du bor i? Blev du kontaktad via telefon, brev, 1177?
Jag är också ung med sviktande organ men har inte hört någonting.

Jag hade tagit vaccinet om jag erbjöds idag men fortsatt leva relativt isolerat likt det senaste året.
Det hade skänkt lite trygghet då folk ute inte håller avstånd, detta vid promenader, vid n utefika med vänner och sjukhusbesök, provtagningar etc. Inbillar mig att det skulle vara bra för psyket.
Citera
2021-02-06, 22:35
Medlem
raskenss avatar
Den här notisen var kryptisk. AZs vaccin skyddade mot Sydafrikamutationen då ingen i den undersökta gruppen behövde uppsöka sjukhus men samtidigt skyddad den inte mot milda symptom. Obegriplig tolkning

"Ingen av de 2 000 personer som var med i studien dog eller behövde uppsöka sjukhusvård, men vaccinet gav inget skydd alls mot mildare eller måttlig covidsjukdom, skriver FT."

Vad menar dom?

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2021-02-06, 22:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den här notisen var kryptisk. AZs vaccin skyddade mot Sydafrikamutationen då ingen i den undersökta gruppen behövde uppsöka sjukhus men samtidigt skyddad den inte mot milda symptom. Obegriplig tolkning

"Ingen av de 2 000 personer som var med i studien dog eller behövde uppsöka sjukhusvård, men vaccinet gav inget skydd alls mot mildare eller måttlig covidsjukdom, skriver FT."

Vad menar dom?

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/?utm_source=upday&utm_medium=referral

Att det skyddar mot allvarlig sjukdom.
Alltså känner kroppen igen viruset och sätter igång immunförsvaret på ett korrekt sätt (inte en överreaktion)
Dock har viruset ändrat sig så mycket att man inte helt skyddas.

Detta var vad man hörde i början av vaccinutvecklingen att det skulle göra.
Alltså det huvudsakliga målet.
Citera
2021-02-06, 22:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Vad menar dom?

Verkar som om man fortfarande får symptom men slipper sjukhus/IVA/bårhuset om man fått vaccin o drabbas av sydafrikanska mutationen.

Vi har ju hört det tidigare att vaccin skyddar bra mot allvarlig sjukdom även om man blir smittad.
Citera
2021-02-06, 22:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Fick erbjudande om vaccination! Ta eller inte ta? Skyddar det mot den här tredje vågen och brittiska varianten, Sydafrikas variant? Sry orkar inte leta i tråden men jag tillhör riskgrupp och har inte allt för lång tid att bestämma mig.

Tillägg: jag är ingen döing på 70+ utan ung vuxen smal. Har ett sviktande organ bara. Ingen större grej. Känns läskigt med vaccinet i denna fas av pandemin.

Hade jag varit i din sits, hade jag tagit det direkt.
Nu är jag ju Pro-vaccin från början, så det spelar ju såklart in.

Vaccinen verkar ha väldigt lindriga biverkningar som det verkar.
Iallafall om man betänker ju jävla många som redan fått det och hur få allvarliga incidenter som faktiskt kan kopplas till vaccinet.
Om du sedan betänker vad en covidinfektion kan göra med dig, så tycker jag svaret är enkelt.

Dock måste du ju känna efter själv.

Som jag sagt tidigare så rekommenderar jag verkligen alla att ta sin spruta. I de flesta fall av omtänksamhet om de som riskerar drabbas hårdare (du tex)
Men det är ju ett fritt val, och bör så förbli.
Citera
2021-02-06, 22:57
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Vad menar dom?

Jag vet en familj där både man och fru blivit smittade, kvinnan klarade av det utan större besvär.
Mannan fick mer besvär men inte alls livshotande.
Barnen är fortfarande inte smittade, trots att de alla lever tillsammans.

Varför då ta ett vaccin med direkt risk för bieffekter när just bieffekter kan vara värre än smittan självt?

Slutsats: vi vet att rörande andra smittor så har man infört vaccin och det har medfört svåra komplikationer i bieffekter.

Svininfluensan bidrog till både sjuka och ett vaccin, tyvärr så gav vaccinet tragiska biverkningar, som jag ser det så bör man vara skeptisk till vaccin.
Senast redigerad av Vasteras 2021-02-06 kl. 23:00.
Citera
2021-02-06, 22:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har lite svårt att tro att borttappat luktsinne skulle klassas som invaliditet, men kanske om din kompis fick ett slag på huvudet. Alternativt tvingades handskas med ämnen som påverkade det centrala nervsystemet.

Det går utmärkt att leva med borttappat luktsinne – åtminstone så länge man inte arbetar som sommelier eller kock. Då försvåras ens arbetsutövning. Men man är fortfarande arbetsför.

C19 och luktsinnet har överdrivits helt otroligt. Aldrig tidigare har man ansett försämrat luktsinne vara ett stort problem.

Man har blivit ordinerad antihistaminer och kortison och fått rådet att sluta röka – om man nu råkar vara en rökare. Man har också sagt att det är ”naturligt” att luktsinnet blir sämre med åren. Och att man kan testa olika nässprej på apoteket.

Och till sist är det viktigt att man har en ordentlig brandvarnare hemma..

https://www.doktorn.com/sjukdomar/tappat-luktsinnet/

https://www.svenskforsakring.se/globalassets/medicinska-tabellverk/medicinska-tabellverk/medicinsk-invaliditet-sjukdomar-2020.pdf
Jag vet inte varför han förlorade luktsinnet och det kan väll inte ha någon betydelse heller. Försvinner luktsinnet så har man inget luktsinne oavsett om man fått ett slag i huvudet eller drabbats av något annat.

Han fick några hundra tusen kronor för sin 10 %-iga invaliditet, men det vägde inte upp "plågan" att tvinga i sig helt smaklös mat och dryck. Allt var bara konsistens och temperatur.

Det är klart man kan leva utan lukt- och smaksinne, men att det är förvånansvärt svårt förstår man när man umgåtts med någon som inte känner smak och lukt. Bla. hade han svårt att få i sig tillräckligt mycket mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in