LWs sms med citat från SD i texten:
Citat:
Ja, jag är bitter. Tror aldrig jag varit det
förut. Nu äter jag bitterhet till frukost.
Jag trodde på honom.
" Det blir du och jag sen"
"Blir den här färgen bra i badrummet?"
"Du är OHOTAD etta"
"Jag ska bara ge henne lite mera tid"
"Men det blir du och jag sen"
"Kilimanjaro"
"Februari 2017"
"Du kan köpa ut hennes kajak, hon får
inte plats med dem i lägenheten"
Vet ärligt inte vad han trodde längre.
Tror han ville. Men inte vågade.
HÅ
"L har berättat att hon och Stefan planerade att bestiga Kilimanjaro under våren -18. De hade en tidsplan för sin relation och vad de skulle göra tillsammans. Utifrån det visste Lena ett datum då de skulle förlova sig, vilket skulle ske vid bergsbestigningen. H säger att hon kan ta gift på att Stefan förespeglat Lena om att de skulle åka dit och förlova sig.
KJ arrangerar resor och hans nästkommande projekt var att åka till Kilimanjaro med ett gäng. Då H läste om det berättade hon det för Lena och Lena sa då att hon skulle dit med Stefan, det samtalet hade de under våren -18."
LÅ
" Lena berättade för L någon gång under sommaren 2017 om att Stefan lovat Lena att de skulle förlova sig under våren -18 och att det skulle ske uppe på Kilimanjaro. Det krävdes att Stefan skulle avsluta med Hanna men det skedde aldrig och Lena var besviken över att han inte höll det han lovat."
PW
" Lena berättade att ena stunden kunde han planera en resa med henne till Kilimanjaro och i nästa stund lade han ut lyckliga familjebilder."
FR
Lena hade berättat att Stefan och hon hade som mål att åka till Kilimanjaro i februari -17 och att de då skulle bli ett par. Lena hade väntat länge på det och Stefan hade lovat att de skulle göra det. Fredrik frågade Stefan om det och han sa att resan var som en metafor för honom, för deras fullbordade relation och att han skulle lämna Hanna.
......
HD
H: Men jag vet att hon sa att dom hade haft en relation som pågått av och till under många år. .. nej vad fasiken, jag har ju svarat på det här hundra gånger om mitt. .. (suckar) om gemensamma resor dom hade pratat om och göra. Ja om deras sexliv, men det vill jag faktiskt inte gå in på mer, men det prata ju hon om, en hel del om
FL 1 : Vad sa du? Du ville inte gå in på det?
H: Nej nu vill jag inte gå in mer på det, jag har pratat om det så mycket, om deras ... om hennes beskrivningar av deras sex och det. .. kommer jag lämna. Eem ... det är det, det är mina minnesbilder från det här det är ungefär det
FL2: Resor ... ?
H: Resor, sex och deras gemensamma framtid. Och hur det hade varit genom tiden, nää hon kanske inte prata framtid, nej jag vet inte. Det, det, åh nu blev jag svamlig, det kanske var, nej den ... nej hon prata om framtid nej, resorna minn ... resor, resor och sexliv och att det hade varit av och till, det är det som är starkast och det jag kommer ihåg.
FL2: Vad var det för resor hon pratade om då?
H: Kilimanjaro
FL2: Mm, vad betyder det?
H: Det betyder att det var dit dom ville åka. Hon ville åka dit med Stefan
FLl: Var det nånting som om hade planerat?
H: (Suckar) jag vet faktiskt in ...
FL 1: Alltså enligt Lena eller
H: Jag tror att dom, jag vet inte ... nej jag vet inte om dom hade planerat, det vet jag inte. Dom kanske, dom hade pratat om det. .. jag, jag vet inte hur pass mycket planering eller inte det var. Men det var nåt hon nämnde
FL2: Vad sa hon om det då?
H: Jaa ... nej jag vet inte vad hon sa exakt. Jag kommer bara ihåg liksom fragment, sådär tagna. Jag kan inte sätta in det i sammanhang och få en mening som hon sa
FL2:Mm
H: Det finns inte
FL2: Mm. Var det fler resor hon pratade om?
H: Kanske, men det här är den jag kommer ihåg
FL2:Mm
FL 1: Sa hon nånting om när den skulle ske?
H: Nää inte vad jag kommer ihåg
FLl: Är det här nånting som Stefan har pratat om?
( tyst 7 sekunder)
H: Resan tänker du eller?
FLl: Mm, ja resan
(tyst 5 sekunder)
FLl: Just Kilimanjaro
H: Jaa ... suckar, har han pratat om det? I vilket sammanhang? jag vet inte, jag vet
inte.".
.............
SD
FL I: Har Lena och du nån gång pratat om Kilimanjaro?
S: Ah.
FL 1 : Vad betyder det?
S: Att det är ett resmål som hon och jag ska till.. och jag får inte ta med dit..
FL 1: När skulle ni åka dit?
S: Tror inte vi har haft nån .. tror inte vi har haft nån tidsplan till det.. jaha du ser förvånad ut det kanske vi haft då .. eller också är det nått vi bara har sagt.. jag .. jag vet inte.
FLl: När skulle det ske då?
S: Nej jag .. jag vet inte ..
FL 1: När prata ni om det alltså i tid .. jag tänker tidsmässigt?
S: Jaha .. det har vi pratat om i flera år .. fram och tillbaka alltså vi har bara varit.. en symbol för hennes och mitt liv .. eh ... livet efter Hanna .. så det har nog inte varit nån tid satt ..
FLl: 2018 var det prat om att ni skulle till Kilimanjaro då?
S: Det kan säkert ha nämnts .. det har nog inte funnits nån sån plan men .. eller det har det
inte ..
FLl: Men det har nämnts?
S: Ingen aning .. påstår du det så ..
FLl: Nej men jag frågar.. jag frågar dig.
S: Ja nej jag tror inte det har nämnts .. jag tror inte det har varit tidssatt utan det har nog
mera varit.. efter Hanna.
FL 1 : Men har ni pratat om det 2018 det är det jag menar?
S: Jaha, oj .. (hostar) åh jag trodde du mena om .. om resan skulle genomföras 18 ..
FLl: Nej .. nej.
S: Nej ..
FL I: Om ni har pratat om den?
S: Ja det.. .förutsätter jag."
(...)
FLl: Mm .... den här resan .. vi har ju pratat Kilimanjaro förut.. vad har den för innebörd eller betydelse? Du och Lena har ju pratat om det, förutsatte att ni har pratat om det 2018? Hade den för betydelse?
S: Det är bara en .. en .. bild .. en tankedröm om att det skulle vara ett resmål vi skulle göra när vi blev familj så det var bara nånting som ... ah .. det var liksom inte en planerad resa eller nån .. eh .. såna tankar utan .. tidigare när vi planerade ett liv gemensamt så .. istället för och säga det planerade livet gemensamt så var det tiden vi skulle åka till Kilimanjaro .. typ så.
FL I: Mm .. men du sa ju i förra förhöret ni prata om det 2018.
S: Ja säkert.
FL I: Hur prata ni då?
S: Äh ingen aning men .. nej ingen aning.
FL 1: FR säger i förhör att resan var som metafor för och fullborda relationen då mellan er två.
S: Mm .. ungefär.
FLI : Känner du igen att ..
S: Alltså .. jag .. han .. han är inte en part i samtalet såklart men .. men .. ja det var ju ungefär
det jag uttryckte .. eller?
FLI: H och LÅ säger att ni planerade att bestiga Kilimanjaro våren 2018 och förlova sig?
S: (skrattar) mm ... ah nej så har det aldrig varit.. så har det aldrig varit tänkt.
FL 1 : Har det aldrig var. ..
S: (skrattar) nej!
FL I: Har ni aldrig pratat om det? Eller gifta er?
S: Eller .. nej .. det..
FL I: Det var inget som ni planera våren 2018?
S: Nej. absolut inte. Vi har säkert nämnt det.. fast i såna fall förmodligen för -I 7 men ..
FL I: Förlåt? Jag hörde inte?
S: Eh .. vi har aldrig planerat så .. men om man skulle ha nämnt det, skojat om det, uttryckt
nånting så hade det förmodligen handlat om 2017 istället. .. inte 2018.
FLI: Mm .. ni prata ju om det här 2018 och hur prata ni om det då då?
S: Ingen aning .. vi har pratat om det där i många år .. det är liksom ..
FL I: Mm. Om vi tänker bara 2018 då? Och inte längre tillbaka.
S: Ingen aning .. jag kan inte ens säga att jag minns att vi har pratat om det 2018 .. hade du
frågat mig då hade jag sagt att nej det vet i fan om vi har pratat om 2018.
FLI: För att det är ju såhär att du fortsätter ju relationen med Lena och Hanna flyttar ju ..
S: Mm.
FLI: Och ändå så fortsätter relationen trots att Hanna flyttat och du .. du riskerar väldigt
mycket för du säger att du ville ha Hanna .. det är din drömkvinna som du har sagt då i förhör.
S: Ja .. ja .. eh ... ja .. men .. men.jag har redan förlorat henne på egna meriter så .."
..........