Citat:
Ursprungligen postat av
RainOfMisery
Det verkar som att det är fler personer på högskolan än någonsin. Lärarna är samtidigt väldigt snälla med sina bedömningar, vilket gör att man får inflation av "högutbildade". Kraven sänks. CSN blir överbelastat. CSN har ständigt långa kötider nu.
På många utbildningar kommer man in med endast gymnasieexamen dvs bara godkänt i några ämnen.
Många elever talar "blattesvenska". Det är absurt när man vandrar genom en högskola och hör folk uttrycka sig som det är Rinkeby.
Jag tror att detta kommer leda till att högskoleexamen anses mindre värd av arbetsgivare och allmänheten. Vad tror ni?
Att det är skillnad på utbildningen och bildning har varit solklart länge. Och du har helt rätt i din analys att en högskole/universitet utbildning inte är lika meriterande längre. Åtminstone inom de yrken där det krävs att man faktiskt levererar resultat. Men detta är inget nytt utan har pågått länge. Redan för 10 år sedan hade vi diskussioner på min arbetsplats (bygg ledning) och dom mynnade ut i att vi sen dess med få undantag anställt byggnadsingenjörer och tekniker från Yrkeshögskoler . Hittills har det slagit väl ut, dessa killar(och1 tjej) har överlag levererat bättre än de fåtal som kommer från traditionella universitet/högskolor.
Jag tror det beror på att en utbildning på Yrkeshögskolan är kortare rent tidsmässigt och då blir det mer fokus på det man faktiskt behöver för att kunna lösa arbetsuppgifterna.
(Självklart finns det duktiga ingenjörer från vanliga universitet, men på köpet är det inte ovanligt att man får en von oben attityd och orimliga lönekrav)