2021-02-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomis.1
Har ADD och ätit elvanse kurer samt snortat vanligt amfetamin men jag gör tyvärr inget produktivt av det. Mår bra och känner mig lugn men gör absolut inte något produktivt.

Haha, är man grym eller vad. Se ovan. Du borde prova fler läkemedel. Finns fler än elvanse. Du är också troligen deprimerad. Du kommer att må bättre av antidepressiv behandling. Du skulle också behöva en psykolog att prata med. Livet är inte lätt för någon av oss men för dig är det lite svårare. Troligen behöver du hjälp med struktur. En arbetsterapeut inom psyk skulle nog kunna hjälpa dig väldigt mycket.
Citera
2021-02-06, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ända sedan jag var liten har där aldrig funnits något av intresse i denna värld jag velat ägna mig åt förutom datorspel på sin höjd. Jag tycker livet och min tillvaro är så fruktansvärt meninglös. Inga intresse, ingen hobby, ingenting jag ser fram emot eller har lust att göra. Depression eller inte, jag är en helt ointresserad människa. Har arbete, en nära vän, jag ser bra ut och förutsättningarna är goda men problemet är jag. Finns inget driv i mig och där har aldrig funnits det heller, allting jag gör det gör jag för att jag måste, inte för att jag egentligen vill. Vad fan är meningen med livet när ingenting intresserar och jag knappt är 25 år gammal? De senaste två åren har jag berusat mig då och då med narkotika för att inte tappa det helt. Gång på gång har jag försökt mig på livet men känner alltid att jag egentligen inte vill det. Helst av allt skulle jag vilja bli obotligt sjuk så att jag kunde somna in och familjen lättare skulle acceptera läget än om jag tog livet av mig själv. Där är något fel på mig, inte som att jag är psykotisk eller konstig eller så, jag bara är ointresserad av vad ett liv innebär. Har ända sedan tidiga tonåren vetat att jag inte kommer skaffa fru, barn, villa och det där, eller vilja utvecklas karriärmässigt eller ägna mig åt något alls egentligen för där är inget jag vill göra mer än det nödvändiga.

Finns här någon som kan relatera?

Ja du har rätt kan man säga, du inser att det är något som är rätt poänglöst med detta kring att existera för att utbilda dig , jobba, skaffa barn osv det är ju knappast vad som ses som nånting man efterfrågar eller behöver och det är onödigt.
De flesta intressen är också ganska poänglösa om de bara finner den funktionen att ge ett nöje.

Men om du hade lärt dig att se livet med andra ögon , så hade du förstått att de finns saker värt att intressera sig för .
Att ditt liv är en möjlighet att faktiskt påverka hela världen och att du är en del i nånting stort, så får du se denna insikt som ett tillfälle då du är en av dom som faktiskt känner att saker inte är korrekt och har stannat upp.

Även om du inte har intressen så kanske du bryr dig om saker, och genom att bry sig om något kan man utveckla intressen.
För min del vände mycket när jag var 25 år men det kunde hänt mycket senare, saken är du måste ut med, du kan inte sitta vid datorn och upptäcka livet.
Du måste upptäcka dig själv och inte leta efter en mall att kopiera som du ser andra har.
Citera
2021-02-06, 09:28
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Ta kontakt med vården, boka en tid till VC hos en kurator och berätta om hur du känner dig. Om du verkligen vill försöka få en annan syn på livet så prova modern psykiatri.

Paralellt med detta begrunda din livssituation, finns det något du kan göra för att förbättra den? Ny karriär t.ex? Flytta någonstans annanstans?

Jag hoppas du söker psykiatrisk hjälp för det kan vara något med din hjärnkemi som är off och kan behöva en boost.

Haft kontakt med allmänpsykiatrin i några år nu och därigenom både fått diagnos och möjlighet till samtal / mediciner men det är i princip förgäves. Har aldrig haft något intresse för livet och det är här skon klämmer.

Det är otaliga gånger jag provat på förändringar i form av utbildningar, arbete på ny ort, m.m m.m men problemer kommer inifrån. Är helt enkelt en mycket ointresserad människa och aldrig känt något sammanhang eller velat göra något med mitt liv. Eller vill vill jag men min karaktär är svag. Är svag psykiskt.
Citera
2021-02-06, 09:31
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Börja med ta av dig offerkoftan. Du är väldigt negativ och tänker man bara negativt och skit så blir det negativt och skit.

Det är ingen offerkofta, tycker inte synd om mig själv. Det ända jag delar med mig av är att jag aldrig någonsin tyckt att livet är något för mig.
Citera
2021-02-06, 09:33
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det gäller att du hittar det intresset som driver dig, det är det som är nyckeln till ett meningsfullt liv.

Så prio 1 sök reda på det intresset.

Ända sedan barnsben provade jag på otaliga hobbys och fick mycket stöd hemifrån men alltid slutat med allting inom två veckor då ingenting annat än datorspel lockade mig. Suckar mest igenom dagen och vantrivs. Finns ingenting jag tycker är intressant eller som jag vill ägna mig åt. Träning med min bästa vän är allt jag har för mig förutom arbete men tycker ärligt talat det är så enormt tråkigt så det finns inte.
Citera
2021-02-06, 09:38
Medlem
note-its avatar
Citat:
Har ADD och ätit elvanse kurer samt snortat vanligt amfetamin men jag gör tyvärr inget produktivt av det. Mår bra och känner mig lugn men gör absolut inte något produktivt.
Tyckte väl att jag kände igen diagnosen. Nej, jag har den inte men känner igen beteendet. Du lider av prestationsångest som styr ditt undermedvetna till att tänka och känna som du gör.
Sätt upp små korta mål, sånt som inte innefattar planering och konsekvens analyser. Enklare grejor som att samla på nånting.
Tänk på att ungdomen snart är över den går på ett kick sen är du 45 och då kan vi snacka om att livet känns meningslöst.
Och, droger löser absolut ingenting. Sen får knarkarna säga vad dom vill.
Citera
2021-02-06, 09:38
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Ja faktiskt, men jag är dubbelt så gammal som du. I min ungdom reste jag mycket, pluggade och jobbade utomlands, bytte ofta både jobb och land och det höll min motivation igång. Nu känner jag att livet är mest en glädjelös transportsträcka fram till en osäker pension. Jag tror också att ni som är unga idag har ännu mindre framtidshopp än när jag var ung, och det är utan tvekan motiverat. Mitt hjärta brister för er alla.

Jag kan inte ge så mycket råd, tyvärr, men du vet säkert att du inte är ensam. Många unga svenska män ser väldigt mörkt på livet och framtiden, och det är en enorm skam att inte samhället tar detta på allvar. Men det är ett feminiserat och vitmanshatande samhälle som vuxit fram. Kan och vill du flytta till något annat land blir det kanske bättre?

Lycka till. Jag menar det verkligen. Droger löser ingenting.

Hatar att behöva droger för att överhuvudtaget stå ut men utan det skulle jag nog tagit livet av mig för längesedan. Jag är en meningslös människa som aldrig gjort mer än vad som krävts för att ”få godkänt”,

Det är långt kvar av mitt liv. Utan drogerna skulle tanken på hur långt det är driva mig till vansinne. Skapat liknande trådar från andra konton tidigare och jag tror inte måmga av er förstår hur meningslös och oengagerad människa jag är. Om ni väl visdte skulle ni aldrig ifrågasätta att jag då och då tar droger
Citera
2021-02-06, 09:39
Medlem
spyder123s avatar
Psykologi: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2021-02-06, 09:41
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiklund80
Du har gjort en korrekt analys utifrån den du är och den situation du är i eller har möjlighet att uppnå. Vad man än gör så suger livet balle om man är pessimist. Var nöjd med det lilla. Du kan ligga i soffan, spela tv-spel, äta och dricka och slagga så mycket du vill.
Vad mer vill du?

Jag vill jävligt mycket. Problemet är att jag är för svag människa för att upprätthålla saker och ting. Är svag psykiskt, ger upp enkelt och får ofta för mig vad jag tror mig vilja göra men inifrån så signalerar det motsatsen. Aldrig, aldrig någonsin har jag haf ett intresse
Citera
2021-02-06, 09:44
Medlem
Ett effektivt sätt att göra saker och ting meningslösa är ju att använda sig av det som ett försvar mot att behöva göra just saker och ting. Ofta av rädsla för att misslyckad och/eller tappa kontrollen.

Exempel 1:

tjej är meningslöst, jag klarar mig bättre själv/de är ändå bara svika-horor.
Bottnar egentligen i: rädd för att bli avvisad alt lämnad.

Exempel 2:

Att testa padel verkar jättetråkigt. Dessutom ser de så fåniga ut när de spelar.
Bottnar egentligen i: rädsla för att vara dålig, bli utskrattad, göra bort sig, förlora etc.

Båda dessa situationer kan antingen utmanas (men inte så enkelt som att tex hänga på padeln eftersom det antagligen kommer att upplevas som man har föreställt sig, iaf de första gångerna).

Eller så håller man fast vid att de just är helt meningslösa (vilket de ju på sätt och vis är om de ställs mot formuleringen: vi ska ju ändå dö så vad spelar det för roll. Samtidigt som vi vet att livet blir intressantare och mer värt om vi engagerar oss i det -men vilket naturligtvis också innebär att ta risker/chanser).
Citera
2021-02-06, 09:45
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illustiber
Kan vara add - lite typiskt med håglöshet och inte komma igång med något. Troligen i kombination med en depression. Sen håller du väl på att bli vuxen och inser att livet i mycket innehåller skit. Det är jobb och slit. Men de flesta av oss inser ändå att alternativet att inte leva är sämre.

ADD har jag. Hela min tillvaro är en ända stor repeat och helt utan driv, alltid saknat driv och haft en mycket låg motor.

Vet inte, vill faktiskt bli dödligt sjuk. Hur ska jag orka så många år i mig själv är en skrämmande fråga
Citera
2021-02-06, 09:46
Medlem
nomis.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Du kan också testa en tripp på svamp eller LSD. Känner du någon som, kan stämma upp och vara tripsitter? Någon som vet vad hen håller på med.

Har provat men psykadeliska får mig att må mycker dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in