Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag borde inte svara nu, eftersom jag druckit vin.
Men det du skriver, det så det sitter perfekt.
Det enda jag har att invända mot (= grubbla över) är om "
Han är mer eller mindre ledbar.".
Kanhända han är ledbar på så vis att det viktiga för honom är att hålla fasaden.
A 150/185
Messengerchatt mellan Lena och J*enny:
"
L: de till och med gjorde en Stefan&Lena!!!
Han bor i Enköping. Skulle jobba i Linköping två dagar. hon åkte dit och SOV PÅ HANS HOTELLRUM!!!
J:? Hotellrum
L: I början cachade de jämt tillsamamns
här loggade de ingenting, för att det inte skulle synas att de var där båda två
nästa dag jobbade han vidare och hon loggade i Mjölby. i loggarna skrev hon "idag kände jag för att
logga lite i Mjölby"
HAHAHAHAHAHAH
jag skrattar fortfarande högt
Hon är riktigt upplärd@!
och S påstår att han är säker på att de inte gjorde nåt!
jag skrattar nästan så jag tappar linserna
de är verkligen inte kloka
hon fick veta före hans fru att han tänkte skilja sig
en vekca senare fick S veta att hon också ville det
nu viskar halva mellansverige om de två
J: Allvarligt något diagnoserbart fel på honom
L: så de som inte vetat om S och mig tror skilsmässan kommer sig av att HON träffat nån annan!
På riktigt, de är vekrligen störda
S hjälper henne att mörka att hon sover över på nån annans hotell, och alla tre låtsas att inget hände
där
J: Karma
L: och jag är tillräckligt störd för att även se det som att HON drabbas av sin egen karma nu
om hon har ljugit för sig själv och hela världen om deras förträffliga relation, och gett mig skulden
och straffet för att det sprack i kanten, då får hon ta konsekvenserna av det nu
J: Så ser jag det också.
Du har lidit länge nog - för er alka tre
L: Ja
Jag var förvisso ingen ängel. Borde låtit bli när han inte var färdig med sitt. MEN jag har betalat priset
för att deras ruttna äktenskap skulle upprätthållas
själv flörtar jag för fullt nu med en extrem högoddsare
J: Må så vara men du har som sagt fått lida och betala dyrt för en situation du hade delaktig, inte
komplett, skuld till.
Helt ny eller nygammal?
L: Jag hade skäl att tro det var genomruttet hemma hos dem. Det är nu bevisat. Jag trodde det var
en tidsfråga"
Knappt jag vet vad jag menar med att citera det här stycket, men jag förmodar att jag är ute efter att visa hur viktig fasaden är?
Så att han ledas i tron att det som frun "önskar" måste fullfärdigas på ett eller annat sätt. Och han är en handlingens man, inte sen att "ordna" och fixa så att det ordnas.
Han rättfärdigar mordet för sig själv genom att han menar att det är hennes önskan.
Medan hon kan ha sagt det lite mer otydliga; Jag önskar henne ut ur vårt liv.
Det blir som en uppmaning, ett mantra.
Hans lösningar har vi sett tidigare.
Inte andras sätt att ordna tillvaron till det bästa.
Jag gör dig sällskap med en skafferikall ”lille en” — som sordin mot ev. plötsliga mothugg... och för att utan samvetsbetänkligheter slippa läsa om vad jag skrivit...)
Tack. Det är förstås svårt för vem som helst att träffa prick i utbytet. Jag kan känna att jag glider förbi väsentligheter. Jag tror han är en fixare. Han kan inte låta bli. Och har gått ömsom på kommando och självdrivet. Ofta samkört för effektivisering. Dubbel- eller kvadrupelkommando. HD kanske skriker efter resultat när hon själv går på knäna. Att utföra sysslor under nåns tvång är inte så lustigt heller. Och sen då mammas döttrar. Det blir en del flykt från hemmet. Finns inte uppgifter så uppfinner man några. Det är ständigt på väg. Han läser hennes tankar för att slippa fråga. Eller har plikterna tatuerade på själen. Men han transformerar sakerna till sina. De som går. Och han dubbelspelar för att simulera självkänsla o integritet. ”Fasaden” kommer in där som en (miss)tolkning av ett pressat läge. Varför gör man saker egentligen? För att man känner krav. Kraven får egna fötter. Stressorerna behöver flöda. Flödet behöver ha en källa. Och en barriär. Det är mr C. Saker blir gjorda. Det finns lite russel. Till ostmackor och kaffe.
”Fasaden” för LW verkar ju å sin sida som ett helt kapitel för sig. Hon tolkar in vad hon vill. HDs o SDs fasad är dålig. Hennes och SDs är bra. Andra är bra när de lyckas, men dåliga när det drabbar en själv. Att hålla ”stilen” inom familjen anses definitionsmässigt dåligt, medan kapacitet till bedräglighet anses definitionsmässigt bra. De tappar greppet. Allt är bra som är framför den egna näsan. Det är inte en typ av problem som man löser med hjälp av dialektisk slutledning på mobilen. Särskilt inte när sånt förmodl. löses bra mycket bättre med en aning teologi.
Men det LW vill ha är strängt taget en fasad. Det är det hon saknar. Det är rätt uppenbart. SD behövs knappt. Det är kanske den som anklagar andra för just det som ligger värst till?
Hursomhelst. HD har fel men när hon skrikit tillräckligt mycket så gör han som hon säger, på ett ungefär. LW har nåt annat så då fixar LW där också. Han ställer upp. Han gör vad som krävs. För husfridens skull. För att finnas till.
Men det viktiga är att det verkligen är han som gör det. Han levererar. Efter vad som förväntas. Dvs i enlighet med fasaden. Men att HD skulle varit djupare involverad är liksom en självmotsägelse så. Om hon säger ”kör” är irrelevant, för det är han som kör, han som godkänner byggen, han som stämplar och deklarerar tagna cacher i små krystade bloggar.
Kan man änns döma frun till en sån kille till nåt alls? Utan eget erkännande? Skyddstillsyn? Eller är det han som är problemet?
Det blev väl olidligt att läsa. Tur jag slipper själv...
En hel del i tråden måste nog rensas ut en dag av hänsyn till efterlevande. Dessutom är det ju ”gåtan” vi diskuterar, utifrån nu givna förutsättningar. Inget ont mot de som inte gjort nåt brottsligt.