2021-02-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Sanktioner är bara bra. Sanktioner är som en kall dusch som öppnar ögonen och tvingar landet att bygga upp sin egna produktion och sin egna ekonomi. I slutändan är det så att man kan bara lita på sig själv i dessa oroliga tider och den som inte passar på kommer att försvinna från politiska kartan.

Så sant. Det är därför de flesta ryssar älskar sanktionerna. Glöm inte att Ryssland är världens största land, det finns verkligen resurser. Ju fler sanktioner, desto starkare Ryssland.

Och väldigt glesbefolkat. Bangladesh har fler invånare än Ryssland sjukt nog.
Senast redigerad av simson12 2021-02-06 kl. 00:12.
Citera
2021-02-06, 09:43
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Så sant. Det är därför de flesta ryssar älskar sanktionerna. Glöm inte att Ryssland är världens största land, det finns verkligen resurser. Ju fler sanktioner, desto starkare Ryssland.

Ja, den ryska regimen älskar verkligen sanktionerna. Det är därför de hela tiden klagar på dem.
Citera
2021-02-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, den ryska regimen älskar verkligen sanktionerna. Det är därför de hela tiden klagar på dem.

Inte regimen kanske, pratar om vanligt folk på gatan. Det var lite tröttsamt med sådana enkla saker som importerade engångsrakhyvlar som ingen brytt sig om att ens översätta.
Citera
2021-02-06, 14:45
Medlem
Citat:
Lite svårt att förstå vad detta har med diskussionen att göra, men ändå: Ryssland är bara "glesbefolkat" på så sätt att det utanför de bebodda områdena finns enorma vildmarker som är obefolkade. Det är ungefär som att Danmark är "glesbefolkat" ifall man räknar med Grönland.

Den europeiska delen av Ryssland har precis samma befolkningsmönster som Sverige:

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-45d22af3ffbaf019ba43d8f3083156c0.webp

Dvs några tätbefolkade storstadsområden och däremellan "medium-befolkad" landsbygd, plus nästan obebodda områden längst upp i norr. När du sedan tittar på Sibirien, så har det exakt samma befolkningsmönster som Kanada, dvs ett relativt tätbefolkat bälte längs den södra gränsen, och ovanför det enorma vidder av nästan helt obefolkad vildmark.

Vad det nu hade med diskussionen att göra, som sagt.
Citera
2021-02-06, 14:49
Medlem
Citat:
Inte regimen kanske, pratar om vanligt folk på gatan. Det var lite tröttsamt med sådana enkla saker som importerade engångsrakhyvlar som ingen brytt sig om att ens översätta.
Ja, hur klarar man livet utan instruktioner om hur man skall använda sina rakhyvlar?

F.ö. känner jag inte igen detta. Gick därför och tittade i badrumskåpet för att bekräfta och ser att det är rysk text på den förpackning hyvlar jag har där.
Citera
2021-02-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, hur klarar man livet utan instruktioner om hur man skall använda sina rakhyvlar?

F.ö. känner jag inte igen detta. Gick därför och tittade i badrumskåpet för att bekräfta och ser att det är rysk text på den förpackning hyvlar jag har där.

jamen det var ju det jag sade, för fem år sedan var det inte det. Men sanktionerna har ändrat på det. Bic-rakhyvlar i Sverige har f ö ingen svensk text så vi är ännu mer importberoende egentligen.
Citera
2021-02-06, 17:56
Medlem
Citat:
jamen det var ju det jag sade, för fem år sedan var det inte det. Men sanktionerna har ändrat på det. Bic-rakhyvlar i Sverige har f ö ingen svensk text så vi är ännu mer importberoende egentligen.
Okej, tack för förtydligandet.

Rakhyvlar är trots allt en bagatell. Det var värre när man fortfarande körde omkring med begagnade bussar som importerats från bland annat Sverige. Gamla vrak från 70-talet som stank avgaser och ingen hade brytt sig om att måla om eller ens byta skyltar på dem. Man kunde stå vid en hållplats någonstans mitt i Ryssland och när det kom en buss stod det "Helsingborg" på destinationsskylten.

Numera bara ett lustigt minne. Bussarna är bytta mot nytillverkade fräscha fordon från bland annat Volgabus.

https://autoreview.ru/images/Article/1619/Article_161977_860_575.jpg
Citera
2021-02-07, 02:28
Medlem
Citat:

Rakhyvlar är trots allt en bagatell. Det var värre när man fortfarande körde omkring med begagnade bussar som importerats från bland annat Sverige. Gamla vrak från 70-talet som stank avgaser och ingen hade brytt sig om att måla om eller ens byta skyltar på dem. Man kunde stå vid en hållplats någonstans mitt i Ryssland och när det kom en buss stod det "Helsingborg" på destinationsskylten.

Numera bara ett lustigt minne. Bussarna är bytta mot nytillverkade fräscha fordon från bland annat Volgabus.

Ja , det där känner jag inte till. När jag är i Ryssland blir det Sotji och andra härliga ställen, inte direkt landsbygden om man säger. För mig är det bara första klass som gäller, oavsett. Åker alltid business class oavsett resmål.
Citera
2021-02-07, 02:32
Medlem
Citat:

Haha ja, kollektivtrafiken är bedrövlig i Ryssland. För mig är det flyg som gäller oavsett resmål.
Citera
2021-02-07, 02:33
Medlem
Citat:

Haha ja, kollektivtrafiken är bedrövlig i Ryssland. Man måste ha bil! För mig är det flyg som gäller oavsett resmål.
Citera
2021-02-07, 03:36
Medlem
Citat:
Haha ja, kollektivtrafiken är bedrövlig i Ryssland. Man måste ha bil!
Nej, det är den inte - den var det förr. Och nej, det behöver man inte.
Citera
2021-02-08, 00:25
Medlem
Det är inte bara sanktionerna som förklarar Rysslands dåliga ekonomi idag.

Oljepriset kollapsade 2014, från 120 dollar per fat, till drygt 20 dollar, och ligger nu kanske på 60(?) dollar.

Oljeprisfallet måste ha varit mycket allvarligare, än några sanktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in