Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-05, 18:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
När jag hade hittat BF slängde jag om prioriteringen och gick på IB-jakt och hittade C W** som blev medlem i SSA i början av 1985, se s. 163.

Vi hittar honom i FiB 9/1973 s. 6, där han avslöjas som anställd vid IB som tekniker. Född 1948 och avlönad av Försvarsstaben.

I samma galleri hittar vi också S K**** med beskrivningen som ansvarig för inbrott och fotografering. SK är född 1940 och hade ett tidigt intresse kring radio. Han var medlem sedan 1970 i SSA. Här utdrag från 1972, se sidan 306.

Alla personer är avstämda med aktuell folkbokföring. Fortsättning följer.

Det finns sedan andra individer som förekommit i MOP-sammanhang.

X Y - en aktiv person i underrättelseväsenden som blev medlem hösten 1985. Jag vill inte lägga initialerna här.

L T******** - den åtminstone felaktigt dömde Bombmannen var medlem i SSA sedan början av 80-talet.

A F****** - en säkerhetspolis som enligt signaturen Lebel hade klara OP-antipatier var medlem sedan början av 60-talet.

N L***** - Kriminalkommissarien vid Krimavdelningen som hade hög marschberedskap på natten och kom i raketfart från Farsta var medlem sedan 1967.

och slutligen vittnet

M N*****, där hälften av besättningen i bilen de liftade med fortfarande är okända. Han blev medlem i början av 70-talet.
Citera
2021-02-05, 20:25
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Det är bra att du är het, men det här kommer att ta tid, så hushåll med bränslet.
Regimtrogna Privatspanarna i tråden jobbar nu för fullt med att hjälpa PU att hitta mördarna,
kan det vara några patrullerande poliskollegor som har mördat Palme?

Ja det är mycket poliser nu och tidigare främst "blåbruna" tror jag epitet var. Jag föreslår att vi bottnar samtliga i familjen Palmes göranden och låtanden. Oerhört lite jag/ vi vet om familjens privata nätverk och inbördes relationer? Förutom de uppenbara familjebanden då.

Att familjen och SAP (åtminstone det gamla ökända gardet) vet både GM och motiv är långt ifrån osannolikt i min bok.
Citera
2021-02-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Ja det är mycket poliser nu och tidigare främst "blåbruna" tror jag epitet var. Jag föreslår att vi bottnar samtliga i familjen Palmes göranden och låtanden. Oerhört lite jag/ vi vet om familjens privata nätverk och inbördes relationer? Förutom de uppenbara familjebanden då.

Att familjen och SAP (åtminstone det gamla ökända gardet) vet både GM och motiv är långt ifrån osannolikt i min bok.

Håller med, det skulle va kul komma över SAP:s hemligaste filer och vem har koden till kassaskåpet?

Och var finns hemligheterna, bankfack, Sveavägen ,Riksdagshuset, Säpo?
Citera
2021-02-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Håller med, det skulle va kul komma över SAP:s hemligaste filer och vem har koden till kassaskåpet?

Och var finns hemligheterna, bankfack, Sveavägen ,Riksdagshuset, Säpo?

Mitt tips är att vi glömmer allt och alla utom SAP när det gäller ev. dokumentation. Kunskap kan dock finnas annorstädes självklart. Om det är bankfack eller kassaskåp låter jag vara osagt. SAP skulle aldrig anförtro någon myndighet/ institution dylikt. Trots deras djupa och fullständiga grepp om så gott som samtliga Sveriges institutioner. Och jo detta grepp var starkare -86 dock marginellt jmf. dagens.

Och jag håller med, denna nyckel borde vi satsa på att hitta. En utmaning av episka mått 😀
Citera
2021-02-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Mitt tips är att vi glömmer allt och alla utom SAP när det gäller ev. dokumentation. Kunskap kan dock finnas annorstädes självklart. Om det är bankfack eller kassaskåp låter jag vara osagt. SAP skulle aldrig anförtro någon myndighet/ institution dylikt. Trots deras djupa och fullständiga grepp om så gott som samtliga Sveriges institutioner. Och jo detta grepp var starkare -86 dock marginellt jmf. dagens.

Och jag håller med, denna nyckel borde vi satsa på att hitta. En utmaning av episka mått 😀

Säkert,

Någon skulle sätta press på Ingvar C , Ulf D och den flintskallige Eu-gubben, de har nog en pakt som skulle sprängas...
Citera
2021-02-05, 21:32
Medlem
OPK123s avatar
Har helt missat poliskommissarie Anders Petterssons förhör den 10 mars 1986.

Se: https://drive.google.com/file/d/1f8X4gkQEyZwCefJIzO9vQxR-HeiKBWTO/view

Han pratar bl.a. om en man i blå täckjacka på Snickarbacken. Denne ska vara en ”berusad” finländare i 40-45 års ålder.

Detta passar väl in i min teori om att mannen i blå täckjacka var Eino Hiltunen (45 år vid MOP).

Anders träffar även på en ”civil polisbil” i en röd Volvo 244 (!). Vilka poliser satt i denna bil?

De påstod att de sett mannen komma ut från Restaurang Karelia. Känns väldigt märkligt måste jag säga!

Vem var den finske mannen i blå täckjacka? Vilka var poliserna i den röda Volvon? Plockade de upp Finländaren?

Kohut såg en röd Volvo (240-serien) med 4-5 personer i på Sveavägen (strax efter 11:30)!!!

Tidsmässigt går detta VÄLDIGT bra ihop...

Det här måste väl ändå vara ett genombrott!?
Senast redigerad av OPK123 2021-02-05 kl. 22:00.
Citera
2021-02-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Säkert,

Någon skulle sätta press på Ingvar C , Ulf D och den flintskallige Eu-gubben, de har nog en pakt som skulle sprängas...

Håller med fullständigt. Denna någon får nog bli du, jag och ytterligare några få om jag tolkar tråden rätt. Nu tror jag ju att ett rätt sammansatt lag kan flytta berg och uppnå helt makalösa resultat Jag har väldigt svårt för ordet omöjligt. Brukar lämna det ordet därhän faktiskt, så varför inte?
Citera
2021-02-06, 00:00
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Innan sep 2014 var det många i tråden som röjde sin identitet med egen research: MBoudine, Drasut, Slut, OilersFan, Uddis m.m., listan kan göras lång, dom är idag spårlöst borta.
Så var anonym när du kontaktar Kviberg.

Tack för varningen men jag tror att jag skrivit tillräckligt mycket och outat mig själv att systemet redan vet vem jag är. Jag har ju namngivit nästan 20 personer inblandade i MOP, här i tråden. Så för min egen del så är jag inte rädd längre. Värre skulle det bli om de attackerar mina barn. Det är något jag råder dem att inte göra.

För övrigt, till resten av er. Varför har SVT, Öppet Arkiv, klippt bort nedanstående sekvens som de själva filmade efter 01:10 den 1 mars 1986? Sekvensen med två personer innanför avspärrningen (Moberg och Kviberg?). Den går bara att se dessa två personer i klippet från Striptease 1995. Men i klippet från första Rapport klockan 04:00 så finns inte den sekvensen med längre. Man ser ju på kvaliteten av filmen att det måste vara samma kamera och kameraman som filmat klippet.

Striptease 1995
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw&t=2m25s

Rapport - Första nyhetssändningen om mordet på Olof Palme
https://www.oppetarkiv.se/video/1154357/rapport-forsta-nyhetssandningen-om-mordet-pa-olof-palme

Jag vet inte när SVT lade upp Rapportsändingen på Öppet Arkiv. Öppet Arkiv har existerat sedan 2005 och integrationen med SVT Play existerar sedan den 16 april 2013.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppet_arkiv

Eftersom Rapportklippet är editerat, visste man redan då att det kommer komma en psykopat som TP som kommer att hävda att personen i fotot med Ekman och Almsäter är en polis och inte Stig Engström? Visste man redan då och klippte bort sekvensen med poliserna innanför avspärrningen? Båda i midjekorta jackor och inte knälång rock. Är det sant så har systemet alltså arbetat med att göra Stig Engström skyldig väldigt länge. Men kunde man lansera detta falsarium när Lisbeth Palme fortfarande levde? Nej. LP var tvungen att lämna in innan systemet bytte GM.

Det enda som blev kvar av en av poliserna är filmrutan nedan. Den hittar ni i Rapportklippet. Blå jeans och förmodligen en skinnjacka. Moberg eller Kviberg? SVT är alltså idag i maskopi med konspiratörerna vilket man säkerligen inte var 1986 och inte heller 1995 när Striptease sändes. Men man är den nu på 2000-talet. Andra frågor får då sitt svar.

https://imgur.com/TDyOnbK
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-02-06 kl. 00:37.
Citera
2021-02-06, 03:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Har helt missat poliskommissarie Anders Petterssons förhör den 10 mars 1986.

Se: https://drive.google.com/file/d/1f8X4gkQEyZwCefJIzO9vQxR-HeiKBWTO/view

Han pratar bl.a. om en man i blå täckjacka på Snickarbacken. Denne ska vara en ”berusad” finländare i 40-45 års ålder.

Detta passar väl in i min teori om att mannen i blå täckjacka var Eino Hiltunen (45 år vid MOP).

Anders träffar även på en ”civil polisbil” i en röd Volvo 244 (!). Vilka poliser satt i denna bil?

De påstod att de sett mannen komma ut från Restaurang Karelia. Känns väldigt märkligt måste jag säga!

Vem var den finske mannen i blå täckjacka? Vilka var poliserna i den röda Volvon? Plockade de upp Finländaren?

Kohut såg en röd Volvo (240-serien) med 4-5 personer i på Sveavägen (strax efter 11:30)!!!

Tidsmässigt går detta VÄLDIGT bra ihop...

Det här måste väl ändå vara ett genombrott!?

Du menar att uppgiften om att mannen var berusad är falsk? Och att han istället var inblandad? Det är väl Pettersson som uppger att mannen var kraftigt berusad? Eller är det poliserna i den röda Volvon som säger det?.
Citera
2021-02-06, 03:52
Medlem
Minns mordet på Palme så starkt. Vi hade varit på min kusins 50-årsfirande och vi kom hem........och gjorde barn! Så var det. Känner så starkt att det var just den natten vår första dotter kom till. Extra hett? Extra ngt alls? Nä det minns jag inte men det var DÅ hon kom till. Det var Christer P som sköt Palme. En nedknarkad tokstolle och man vill ju att det ska vara ngt större. En konspiration bland "högre makter".....men det var Christer!
Citera
2021-02-06, 09:17
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du menar att uppgiften om att mannen var berusad är falsk? Och att han istället var inblandad? Det är väl Pettersson som uppger att mannen var kraftigt berusad? Eller är det poliserna i den röda Volvon som säger det?.

Jag tror att uppgiften är korrekt rapporterad, men falsk i sin sak? För varför säger Anders Pettersson inget om detta i sina två andra förhör den 12:e och den 13:e med herr Länninge? Det är som bortblåst!

Kan det vara så att mannen i blå täckjacka blivit instruerad om att spela full om han håller på att åka fast? Sedan kunde den röda civilbilen (som dök upp så lämpligt) spinna vidare på detta och påverka Anders Pettersson med kollega, som kommit till platsen samtidigt.

Vid tidpunkten för Anders Petterssons första förhör var det mycket prat om just Snickarbacken. Borde inte en man som setts där direkt efter mordet i 40-45 års och blå täckjacka väcka ett större intresse? Hur beskrevs gärningsmannen till en början? Hur beskrevs Grandmannen?

Lägg därtill den röda Volvon i kombination med Kohuts vittnesmål, som körde snabbt förbi henne på Sveavägen, så blir det riktigt intressant tycker jag!

Tidsmässigt stämmer allt in perfekt dessutom.
Senast redigerad av OPK123 2021-02-06 kl. 09:41.
Citera
2021-02-06, 09:30
Medlem
OPK123s avatar
Detta kan innebära att Snickarbacken var en uppsamlingsplats för konspiratörerna? Första gänget (inklusive GM) hoppade in i den blåa bilen.

Då mannen i blå täckjacka kommit bort sig (om det är personen jag menar på att det är så kan han varken området, talar bara finska och är dessutom 45 år gammal - vilket rimmar väl med Anders Petterssons vittnesmål om den finska mannen han sett).

Den röda ”civilbilen” hade då till uppgift att hämta upp honom?

Vilka fanns i den röda Volvon? Den har nu väckt mitt intresse!
Senast redigerad av OPK123 2021-02-06 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in