2021-02-05, 21:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Eh, vänta nu. Har inget emot guld, men vad är det som gör dig så säker på det. Vill staten kan de naturligtvis ta ditt guld precis som allt annat. Om inte konfiskera det rakt av så beskatta det.

O hur vet de om jag har fysiskt guld eller inte?

Eller vart jag har det.
Citera
2021-02-05, 21:19
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Eller vart jag har det.

Du fyller i det på din skatte blankett. Eller är du kriminell ?
Citera
2021-02-05, 21:22
Medlem
skillnads avatar
Citat:

Eller vart jag har det.
Vill de så kan de. Vad jag hört registreras också guldköp över en viss summa. Staten kan nog även komma över sådan information om de tycker det är nödvändigt.

Eftersom du förmodligen tänkt sälja guldet någon gång, så kan staten vid tillfället i princip beskatta dig för det som de behagar. De behöver bara hitta på någon jävla regel som de gör med allt annat och vips så tar de ditt guld.

Bara som ett exempel på hur staten ser på privat ägande i andra fall, så finns det lagar idag som ger staten "rätt" att konfiskera din sommarstuga. Otroligt men sant.
Senast redigerad av skillnad 2021-02-05 kl. 21:30.
Citera
2021-02-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Vad menar du med att penningmängd inte är inflation "så länge det inte omsätts" ?
Du vet väl att Trump ökade penningmängden med runt 25% för ca. ett år sedan. Det resulterade i att valutan sjönk med motsvarande mängd.
Ser du inget samband mellan inflation och penningmängd ?
Det är just ökad penningmängd som i grunden är inflation. Inflation betyder ju expansion. Det vi ser just nu är att riksbankerna köper tillgångar och likvida medel placeras i aktiemarknaden och till viss del i fastighetsmarknaden. Hade man inte gjort detta så hade dessa justeras ned under pandemin, vilket hade varit att föredra. Nu blåser man bara upp och skjuter problemen på framtiden. USA lär väl drabbas hårdast då de har noll budgetdisciplin. Dollarn kommer nog att tappa rejält i värde. Sverige borde klara sig bättre då statsfinanserna är i bättre skick, men med tanke på att många har en hög belåning och låga marginaler så krävs det nog inte så mycket för att det skall bli skakigt.
Senast redigerad av sacramento 2021-02-05 kl. 22:18.
Citera
2021-02-05, 22:29
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Om du läser mina tidigare inlägg så poängterar jag tydligt att det ska vara bunden ränta om man tror att inflationen ska gå upp. Jag förklarar också att man inte ska belåna sig över skorstenen. Se tidigare inlägg.
Vad spelar det för roll om banken säger upp lånet till omedelbar betalning?
Citera
2021-02-05, 22:37
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Varför ska man deklarera guldinnehav?
Citera
2021-02-06, 01:46
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Många på Wall street är förväntasfulla då detta förväntas ge en skjuts åt aktiemarknaden. Detta då inflation tenderar att tvinga aktörer o privat personer att säkra sina tillgångar i substantionella tillgångar som Aktier, Guld, silver o andra objekt som håller värde över tid. Andra ser med oro på det scenario som är på väg att segla upp.

Ökar räntan diskonterar man framtida kassaflöden hårdare vilket leder till att aktiers värderingar sjunker, inte ökar.

Inflationen är hög men inte den uppmätta inflationen som Riksbanken mäter.

Se Fishers ekvation: M*V=P*Q
Där M är penningmängd
V är omsättningshastighet
P är prisnivån
Q är kvantiteten varor och tjänster producerat

Ökar V och Q i samma tak beror prisnivån på penningmängden.

Med corona så ökade centralbanker M och ekonomin tog stryk vilket lär minskat Q.
Håller vi V konstan är P=M/Q och minskar Q och M ökar ja då ökar även P dvs prisnivån.

Kerstin Hessius, vd för tredje AP-Fonden och tidigare vice riksbankschef varnade 20:e mars 2020 för hyperinflation: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Jag skrev 18 mars 2020:

"Jag tror att inflationen kommer att ta fart och att räntesänkningarna som sker nu inom en snar framtid kommer följas av räntehöjningar för att hålla inflationen på målnivån.

Enligt kvantitetsteorin är M * V = P * Q

Där M är penningmängd, V är velocity, P är prisnivån och Q är ekonomins output.

Antar vi att velocity är konstant är P=M/Q

Nu ökar M och Q minskar. Då ska priserna gå upp.

Jag tror att långa obligationer kommer att slaktas inom ett till två år."

Jag följde upp i januari i år:

"Det här lär ske nu som förutspått.

Från Dagens Industri: "Nu väntar fullt ös – räntan lyfter
Finansmarknaderna tar den politiska stormen i Washington med ro. En tunn majoritet för demokraterna i senaten kan ge Wall Street det bästa av två världar – stora stimulanser utan massiva skattehöjningar.

Samtidigt lyfter inflationsförväntningarna och tioårsräntan har nu klättrat över 1 procent för första gången sedan mars förra året. "

Bond yields sjunker när räntan ökar. Så jag var rätt på det.
Senast redigerad av Triremer 2021-02-06 kl. 02:04.
Citera
2021-02-06, 03:13
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Eh, vänta nu. Har inget emot guld, men vad är det som gör dig så säker på det. Vill staten kan de naturligtvis ta ditt guld precis som allt annat. Om inte konfiskera det rakt av så beskatta det.

Staten måste då känna till att du sitter på guld vilken den gör om du köpt det hos en handlare här i Sverige.
Det gör man naturligtvis inte....
Citera
2021-02-06, 04:11
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag dunkar in allt jag har i Crypto så ofta jag kan. Guld är för segt och manipulerat. Jag har även tagit flitigt med studielån med obefintlig ränta genom åren. Hela apparaten blir resetad snart och då får vi en ny världsvaluta och medborgar(slav)lön. Tjohoo! This ship is going down motherfuckers.
Senast redigerad av Autobahn76 2021-02-06 kl. 04:13.
Citera
2021-02-06, 04:21
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Vad menar du med att penningmängd inte är inflation "så länge det inte omsätts" ?
Du vet väl att Trump ökade penningmängden med runt 25% för ca. ett år sedan. Det resulterade i att valutan sjönk med motsvarande mängd.
Ser du inget samband mellan inflation och penningmängd ?

Han syftar förmodligen på "velocityn". Pengarna måste ut i samhället för att inflationen skall ta fart. Men det är också det som händer nu när man börjar skicka ut pengar till folk direkt i staterna,
Citera
2021-02-06, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ökar räntan diskonterar man framtida kassaflöden hårdare vilket leder till att aktiers värderingar sjunker, inte ökar.

Inflationen är hög men inte den uppmätta inflationen som Riksbanken mäter...
Tack för att du gjorde en redan mysig tråd mysigare. Om det finns något som vi alla bör respektera och värdesätta är det mysiga nationalekonomer som dig min herre som förklarar för oss grundligt det kluriga (för det är det) med inflation (d.v.s. de olika typer av inflation som kan finnas, asset inflation som vi ser i dagsläget, hyperinflation som vi fruktar o.s.v.).

Spåna gärna vidare om räntorna min herre, gärna också skillnaden mellan USA och EU (då ny data visar att vi har lite mer inflation i Euro-zonen, eller om det bara var Tyskland minnet sviker) jämfört med USA.

Om du förklarar med exemplet Japan blir det så klart supermysigt. Låt oss mysa vidare, detta är ett ämne och en tråd som har potential att leva ett vigoröst liv de kommande åren!

Tack igen Triremer!
Citera
2021-02-06, 07:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss

Nej. Jag fyller inte i att jag äger guld. Det har ingen annan än jag med att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in