Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Många på Wall street är förväntasfulla då detta förväntas ge en skjuts åt aktiemarknaden. Detta då inflation tenderar att tvinga aktörer o privat personer att säkra sina tillgångar i substantionella tillgångar som Aktier, Guld, silver o andra objekt som håller värde över tid. Andra ser med oro på det scenario som är på väg att segla upp.
Ökar räntan diskonterar man framtida kassaflöden hårdare vilket leder till att aktiers värderingar sjunker, inte ökar.
Inflationen är hög men inte den uppmätta inflationen som Riksbanken mäter.
Se Fishers ekvation: M*V=P*Q
Där M är penningmängd
V är omsättningshastighet
P är prisnivån
Q är kvantiteten varor och tjänster producerat
Ökar V och Q i samma tak beror prisnivån på penningmängden.
Med corona så ökade centralbanker M och ekonomin tog stryk vilket lär minskat Q.
Håller vi V konstan är P=M/Q och minskar Q och M ökar ja då ökar även P dvs prisnivån.
Kerstin Hessius, vd för tredje AP-Fonden och tidigare vice riksbankschef varnade 20:e mars 2020 för hyperinflation:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden
Jag skrev 18 mars 2020:
"Jag tror att inflationen kommer att ta fart och att räntesänkningarna som sker nu inom en snar framtid kommer följas av räntehöjningar för att hålla inflationen på målnivån.
Enligt kvantitetsteorin är M * V = P * Q
Där M är penningmängd, V är velocity, P är prisnivån och Q är ekonomins output.
Antar vi att velocity är konstant är P=M/Q
Nu ökar M och Q minskar. Då ska priserna gå upp.
Jag tror att långa obligationer kommer att slaktas inom ett till två år."
Jag följde upp i januari i år:
"Det här lär ske nu som förutspått.
Från Dagens Industri: "Nu väntar fullt ös – räntan lyfter
Finansmarknaderna tar den politiska stormen i Washington med ro. En tunn majoritet för demokraterna i senaten kan ge Wall Street det bästa av två världar – stora stimulanser utan massiva skattehöjningar.
Samtidigt lyfter inflationsförväntningarna och tioårsräntan har nu klättrat över 1 procent för första gången sedan mars förra året. "
Bond yields sjunker när räntan ökar. Så jag var rätt på det.