2021-02-05, 18:21
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Region Gävleborg har fått en allmän spridning av den brittiska virusvarianten

11 procent av alla som testat positivt för covid-19 under vecka fyra var smittade av den brittiska mutationen.

Källa: Omni

Blir de sämre än orginalvarianten?
Citera
2021-02-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Det finns inga data vad jag vet som entydigt säger att den varianten skulle vara dödligare...men smittsammare är den.
Citera
2021-02-05, 18:38
Medlem
Citat:
Finns det någon tendens på att det vänder i Sverige, eller går det åt helvete som vanligt?

Mitten december hade vi 8000 nya fall om dagen och 400 på IVA. Nu har vi 4000 fall om dagen samt 250 på IVA. Det går alltså åt rätt håll.
Dock finns risk för tredjevåg.
Citera
2021-02-05, 18:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Mitten december hade vi 8000 nya fall om dagen och 400 på IVA. Nu har vi 4000 fall om dagen samt 250 på IVA. Det går alltså åt rätt håll.
Det kommer att gå illa fram till den dagen våra sköraste har utvecklat antikroppar efter komplett vaccination.

Fram tills dess kommer siffrorna se dåliga ut.
Sedan sjunker de dagliga dödstalen medan antal nya fall stiger/ligger kvar på en jämn hög nivå.

Och då den tredje vågen kommer innan alla vaccinerats, kommer även dödstalen att stiga.
I bästa fall kan normalitet inträffa om ca 1 år, när alla fått sin kompletterande vaccination som hjälper mot de nya muterade varianterna.
Citera
2021-02-05, 18:44
Medlem
Madagascars avatar
Smittspridningen går ner i Europa generellt. Bra!

I ett fåtal länder ökar det dock. I Grekland (från låga nivåer), Bulgarien och Albanien ökar det tydligt.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-17..latest&country=ALB~GRC~BGR&region=Europe&cases Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-05 kl. 18:59.
Citera
2021-02-05, 18:47
Medlem
Vad skulle ni säga talar för en större tredje våg och vad talar emot?
För och emot helt enkelt.

Och hur sannolikt är det att det blir en stor tredje våg?
Citera
2021-02-05, 18:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det finns inga data vad jag vet som entydigt säger att den varianten skulle vara dödligare...men smittsammare är den.

Boris påstår att B117 är något dödligare

""If you took ... a man in their sixties, the average risk is that for 1,000 people who got infected, roughly 10 would be expected to unfortunately die with the virus. With the new variant, for 1,000 people infected roughly 13 or 14 people might be expected to die," he said."
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Finns det någon tendens på att det vänder i Sverige, eller går det åt helvete som vanligt?

Citat:

Ja, den sprids ju lättare. Jag har sett siffror på mellan 50 och 70 procent lättare. Det ska inte vara någon skillad i något annat, som tur är. Men den sydafrikanska, som vi också har här, går på barn. Och den brasilianska, som jag inte vet om vi har här ännu (våra idotmyndigheter letar antagligen inte) verkar kunna runda "gamla" antikroppar. Och i så fall hjälper inte vaccinet heller, som ju är tillverkat för att skapa sådana antikroppar. I så fall måste vaccinet modifieras.

Så JA det går åt Helvete som vanligt...
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Vad skulle ni säga talar för en större tredje våg och vad talar emot?
För och emot helt enkelt.

Och hur sannolikt är det att det blir en stor tredje våg?
Allt talar för att den tredje vågen kommer.
Finns inget som stoppar smittspridningen i dagsläget.
Tredje vågen kommer att bli snarlik dagen situation.
Citera
2021-02-05, 18:50
Medlem
Någon som har koll på snacket om dom nya restriktionerna?
Dom pratar om att dom snart ska kunna stäna ner affärer, kollektivtrafik och annat. Jag förstår inte riktigt grejen med det hela. Dom hade väl redan möjligheten att göra det när dom senaste införde dom senaste restriktionerna för någon månad sedan?
Citera
2021-02-05, 18:50
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:

Det finns någon rapport som säger att den är 55% mer smittsam och 30% dödligare. Det var Dr. John Campbell som sa det. Men jag vet inte om det är en rapport som är "peer reviewed".
Citera
2021-02-05, 18:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto

Gamla mutationen minskar kraftigt medan B117 förefaller växa exponentiellt. Om några veckor förväntas den ta över o då kan våra smittotal öka kraftigt igen.

Så vi är precis i början av B117 vågen kan man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in