Citat:
Ursprungligen postat av
Guillounism
Det har till dags dato inte framkommit något av vikt som motsäger det omdöme Jonas De Geer fällde om Det Fria Sverige för ett par år sedan - "en pseudonationell säljsekt".
Jag måste säga att jag började garva när jag läste om Svegotmynten. Det kanske är lika bra att de som är så jävla korkade att gå på något sådant hänger på DFS och inte smittar ner övriga rörelsen samtidigt är det resurser som hade kunnat användas för så mycket bättre syften...
Ja. Jag har funderat en smula över det här och jag tycker inte att det är helt fel att jämföra Svegot med någon slags religiös sekt, minus det religiösa. Det är som en kyrka av något slag där ett par tusen medlemmar som är utspridda över främst Sverige och norra Europa sitter var för sig eller i enstaka fall i mycket små grupper och skickar bidrag till huvudkyrkan i Säljarbås. Lite som Scientologkyrkan som inte heller är en traditionell religion utan mer en UFO-kult. Jag har funderat en hel del på likheterna mellan just Scientologerna och Svegot och det är inte en dum jämförelse.
Man bör även komma ihåg att både Dan och Magnus under Motgifttiden ibland skämtade om att skapa en sekt, framförallt Magnus uttryckte en vision där han kunde se sig själv som en Jim Jones som varje söndagmorgon trädde upp i predikstolen och lät sin predikan ljuda över landet. Och nu har vi Budkaveln, där Magnus klär sig i kostym och står och skriker bakom det hemsnickrade talarpodiet i Svenskarnas Bibliotek på ovanvåningen där kameran förvaras.
Jag tror inte att varken Dan eller Magnus hade varit främmande för att skapa sig ett compound i skogen dit medlemmarna flyttade för att bo och jobba gratis och dit alla medlemmarnas resurser doneras till ”huset” som man faktiskt kallar rörelsen. Nu har coviden kommit lite i vägen så DfS-kyrkan har tagit en lite annan sväng och blivit en onlineverksamhet till stor del men de grova linjerna finns där och påminner om en blandning mellan pseudoreligiösa sekter av olika slag.
En annan sak som jag funderat över är den totala isolationen DfS befinner sig i. Inte ens AFA-drägget orkar ta sig dig för att klottra eller krossa en ruta. Det ligger ett stort invällarboende i närheten så det är fullt med lösdrivande afghaner i området men ingen klottrar så mycket som ett streck på huset. DfS verkar leva i sitt eget vacuum där det inte bara är så att de flesta nationella ignorerar dem, inte ens de politiska motståndarna verkar orka bry sig.
Det är märkligt. Eller kanske inte? Ingen bryr sig ju direkt om Scientologerna heller. De verkliga offren är sektmedlemmarna själva vars liv går ut på att farma resurser till ”kyrkan” och dess överstepräster.