2021-02-05, 15:03
Medlem
Klanledarens avatar
B.i.t.c.o.i.n.
Citera
2021-02-05, 15:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Yeah har hört de konspirationsteorierna också. Vem vet? De är kanske konspirationsfakta. Jag är dock tveksam. Anledningen till att USA vill ha guldet är som backup i fall de strular till det. I fall de vill gå tillbaka till ett Bretton Woods system. Varför skulle de sälja av? Om de behöver cash så printar de bara dollar som alla vill ha.

Sedan fattar jag inte varför du vägrar ta lån med fast ränta. Jag menar om du är så säker på att det bli inflation så är lån den ultimata hedgen. De är garanterade att minska i värde då.

Hahaha.
Jag har inget behov av att låna pengar. Det finns ingen mer osäker plats att sitta på än i knät på banken.

Vad jag är intresserad av är hur man går bäst ur det som är på väg att hända.

O hur illa det kan gå. O hur man skyddar det man har.
Citera
2021-02-05, 15:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Men det är inte över tid att titta hur guld presterat under en ettårsperiod av ekonomisk kris. Alla tillgångsslag får ökande efterfrågan, det är efterfrågan över tid som är det viktiga när man vill ha någonting som bevarar sitt värde. Att jämföra aktier och guld är som att jämföra äpplen och päron. Bara för att aktier gått bra senaste tiden är de inte ersättare till guld. Det är ett helt annat tillgångslag med helt andra förutsättnignar.

Hur bra har aktier presterat sedan 3000 år f.v.t?

Nej så klart du inte vill kolla på en ett årsperiod. Det skulle jag inte heller om jag var en guldbug. Guldet upp 3 % mot Avanza Zero som har 11 %.

Aktier har gått bättre än guld så länge aktiebolag har funnits. Det har obligationer också gjort. Som medeltal.
Citera
2021-02-05, 15:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hahaha.
Jag har inget behov av att låna pengar. Det finns ingen mer osäker plats att sitta på än i knät på banken.

Vad jag är intresserad av är hur man går bäst ur det som är på väg att hända.

O hur illa det kan gå. O hur man skyddar det man har.

Men om vi har inflation så äter den ju upp lånet? Du tror alltså inte på att vi kommer få inflation eller så har du ingen säkerhet; och har du ingen säkerhet så har du ändå inget att placera i guld.

Edit: Poängen med lånet är alltså att investera. Aktier, guld, foliehattar, toapapper, obligationer, fastigheter eller bitcoin. Whatever. Efter som du tror att vi får inflation kommer det ju att gå upp.
Citera
2021-02-05, 15:10
Medlem
Jag vet bara att bankerna kommer att skydda sig.
Så räntorna kommer höjas.

Men samtidigt så måste man förstå GSIFI - global systemically important financial institutions
och vad som kan hända ifall många eller några av de "viktiga" bankerna får lite likviditets problem.

Tänk korthus.

Men nej, jag tror att det blir bra.
Det måste.
Citera
2021-02-05, 15:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Nej så klart du inte vill kolla på en ett årsperiod. Det skulle jag inte heller om jag var en guldbug. Guldet upp 3 % mot Avanza Zero som har 11 %.

Aktier har gått bättre än guld så länge aktiebolag har funnits. Det har obligationer också gjort. Som medeltal.

Vad menar du med med bättre? Det är två helt olika saker! Bara för att någonting har högre avkastning betyder det inte att det är bättre. De har olika uppgifter i en portfölj.

Det är som att säga att det är skitdåligt att ha en målvakt i fotboll eftersom att de aldrig gör några mål!

Man behöver inte välja mellan aktier och guld, man bör äga båda.

1 kg guld kommer att vara 1 kg guld om 1, 5, 10, 100 eller 1000 år. Du har ingen aning hur mycket din avanza zero-fond är värd nästa år och verkligen inte om 1000 år.

Sen är det inte sant att aktier alltid överpresterar guld, allt beror på vilken time-frame du har.. Kollar du exempelvis detta milleniumet har guld sprungit rundor kring aktier, precis som att det går att hitta tidsperioder där aktier gått mycket bättre än guld. Att jämföra dem sida vid sida är dock egentligen ganska irrelevant eftersom att de som sagt är helt olika

Guld är bra vid inflation, långa räntefonder är bra vid deflation, aktier är bra vid tillväxt och kontanter är bra vid recession!
Senast redigerad av SYSTEMexe 2021-02-05 kl. 15:27.
Citera
2021-02-05, 15:32
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Vad menar du med med bättre? Det är två helt olika saker! Bara för att någonting har högre avkastning betyder det inte att det är bättre. De har olika uppgifter i en portfölj.

Det är som att säga att det är skitdåligt att ha en målvakt i fotboll eftersom att de aldrig gör några mål!

1 kg guld kommer att vara 1 kg guld om 1, 5, 10, 100 eller 1000 år. Du har ingen aning hur mycket din avanza zero-fond är värd nästa år och verkligen inte om 1000 år.

Sen är det inte sant att aktier alltid överpresterar guld, allt beror på vilken time-frame du har.. Kollar du exempelvis detta milleniumet har guld sprungit rundor kring aktier, precis som att det går att hitta tidsperioder där aktier gått mycket bättre än guld. Att jämföra dem sida vid sida är dock egentligen ganska irrelevant eftersom att de som sagt är helt olika

Guld är bra vid inflation, långa räntefonder är bra vid deflation, aktier är bra vid tillväxt och kontanter är bra vid recession!

Nej guld är inte en inflationshedge. Den är enbart bra vid spekulationsbubblor som på 70-talet och som idag.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3667789

Detta är verklig vetenskap.
Citera
2021-02-05, 15:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Första länken är för övrigt fel. Om du inte kan länka ett korrekt jävla avkastningsindex så kommer du inte kunna ta till dig någonting. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2021-02-05, 15:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Men om vi har inflation så äter den ju upp lånet? Du tror alltså inte på att vi kommer få inflation eller så har du ingen säkerhet; och har du ingen säkerhet så har du ändå inget att placera i guld.

Edit: Poängen med lånet är alltså att investera. Aktier, guld, foliehattar, toapapper, obligationer, fastigheter eller bitcoin. Whatever. Efter som du tror att vi får inflation kommer det ju att gå upp.

Sitter man på lån så tar man risken att banken säger upp lånet när de förlorar pengar på det. Eller anser dig inte kreditvärdig.

Det är bara politiker som är mer opålitliga än banker.

Så att sitta med stora lån o få dessa uppsagda i en ekonomisk kris är inget jag tänker riskera.

Inte heller ha över garantibeloppet på någon enskild bank.
Citera
2021-02-05, 15:43
Medlem
Citat:
Hög inflation -> räntehöjningar -> guldbubblan kraschar

Se 80-talet.

Inflation definierades väl annorlunda på 80-talet jämfört med idag? Så är ditt historiska exempel applicerbart på framtida scenarion?
Citera
2021-02-05, 15:43
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Nej guld är inte en inflationshedge. Den är enbart bra vid spekulationsbubblor som på 70-talet och som idag.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3667789

Detta är verklig vetenskap.

suck... "Today’s high real price of gold suggests that gold is an expensive inflation-hedge with a low prospective real return."

Det bevisar ju exakt det jag påstår, att guld är konstanten. Guld är inte menat att ge någon reell avkastning. Det är en metallbit som behåller sitt värde över tid, men självklart inte vid 100% exakt varje enskilt tillfälle eftersom efterfrågan ökar och minskar i viss mån.

1 kg guld idag är 1kg guld imorgon. Du kommer inte vakna upp och hitta 1,1kg guld.

För det andra så kanske du ska läsa på vad "suggests" betyder innan du börjar fastslå saker som universellt sanna.
Citera
2021-02-05, 15:48
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Första länken är för övrigt fel. Om du inte kan länka ett korrekt jävla avkastningsindex så kommer du inte kunna ta till dig någonting. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

Haha älskar att du blir sur för att du vet att du har fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in