2021-02-05, 14:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När FHM rapporterade tusental totalt döda (när det faktiskt inträffade)
1000 - 14 april (9 april)
2000 - 23 april (19 april)
3000 - 7 maj (2 maj)
4000 - 25 maj (18 maj)
5000 - 17 juni (11 juni)
6000 - 5 november (31 oktober)
7000 - 3 december (27 november)
8000 - 22 december (12 december)
9000 - 7 januari (23 december)
10000 - 14 januari (3 januari)
11000 - 22 januari (14 januari)

Förändring igen på när vi passerade 8000 döda. Några dödsfall har justerats och gränsen passerades åter den 12 december och inte den 11 december som det oväntat växlade till häromdagen. I övrigt gäller följande för att det ska ske justeringar av faktisk dag då en viss "milstolpe" inträffade.

22 dödsfall 13 januari eller tidigare för att 11000 ska justeras till 13 januari (troligt)
7 dödsfall 2 januari eller tidigare för att 10000 ska justeras till 2 januari (möjligt)
191 dödsfall 31 december eller tidigare för att 10000 ska justeras till 31 december (osannolikt)

Med beaktande av dessa datum tror jag att vi i veckan som var, den 26 januari de facto passerade 12000 döda. Rapporteringsmässigt gör vi det troligtvis imorgon, senast fredag.

När FHM rapporterade tusental totalt döda (när det faktiskt inträffade)
1000 - 14 april (9 april)
2000 - 23 april (19 april)
3000 - 7 maj (2 maj)
4000 - 25 maj (18 maj)
5000 - 17 juni (11 juni)
6000 - 5 november (31 oktober)
7000 - 3 december (27 november)
8000 - 22 december (12 december)
9000 - 7 januari (23 december)
10000 - 14 januari (3 januari)
11000 - 22 januari (14 januari)
12000 - 4 februari (29 januari)

Då har vi datum för 12000 också. 29 januari är naturligtvis preliminärt och det behövs 96 avlidna den 26 januari eller tidigare för att min gissning om 26 januari ska vara rätt. Eftersläpningen uppskattar ca 140 ännu ej rapporterade dödsfall före 26 januari vilket istället indikerar att den faktiska dagen vi passerade 12000 döda var den 25 januari.

I övrigt inga ändringar, för justering gäller:

15 dödsfall 13 januari eller tidigare för att 11000 ska justeras till 13 januari (möjligt)
4 dödsfall 2 januari eller tidigare för att 10000 ska justeras till 2 januari (troligt)
188 dödsfall 31 december eller tidigare för att 10000 ska justeras till 31 december (omöjligt)
Citera
2021-02-05, 14:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villleva
Nu måste det vara slut på att papperslösa och flyktingar alltid ska prioriteras före oss svenskar som har bott här i generationer och som alltid har betalat skatt här i landet.

Varför ska papperslösa, illegala och ekonomiska imigranter få förtur till vaccin och gå före oss svenskar som har arbetat och betalat skatt här i Sverige under hela vårt vuxna liv?

Jag kan inte utföra mitt arbete hemifrån och utsätts därför för risken att bli smittad av covid19, varje dag som jag är på mitt arbete.
Varför har inte jag och alla övriga som inte kan arbeta hemifrån rätt att få förtur till vaccin?

Jag har också anhöriga och vänner som lider pga. att de nu har väntat i flera månader på operationer, som har blivit framskjutna pga. att sjukhusen inte har resurser att utföra operationerna, pga. att det är tusentals covidsjuka i Sverige som behöver covidvård.
Varför har inte de som är sjuka och de som väntar på operationer rätt att få förtur till vaccin?

Får hoppas att jag och mina nära och kära aldrig får covid19.
Ser sedan fram emot nästa val. Är övertygad om att det då kommer bli regeringsskifte.

Skribenten "Nypan-sr" har länkat till en artikel som beskriver detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Om det bara var "chefer".
https://nyheteridag.se/illegala-gar-fore-i-kon-till-covid-19-vaccinering/
"Egentligen ska de inte vara i Sverige alls. Men nu får illegala invandrare rätt att gå före i kön när Sverige ska vaccineras. Det meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen"

Artikeln länkar vidare till ett dokument från Folkhälsomyndigheten.

Citat från Folkhälsomyndigheten:
Nationell plan för vaccination mot covid-19

Rekommendation för prioritering av vaccination mot covid-19 Folkhälsomyndighetens delredovisning av regeringsuppdrag S2020/04550/FS (delvis)
2021-02-04

Om publikationen

Folkhälsomyndigheten har i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell plan för vaccination mot covid-19. Uppdraget innefattar bland annat en rekommendation för en prioritetsordning för vaccinationen, som stöd för regionernas planering för vaccination. Denna rekommendation är en delredovisning i regeringsuppdraget.

Folkhälsomyndigheten
Johan Carlson
Generaldirektör

Sammanfattning:

Folkhälsomyndigheten har i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell plan för vaccination mot covid-19. Uppdraget innefattar bland annat en rekommendation för en prioritetsordning för vaccinationen, som i sig är beroende av tillgången till godkänt vaccin. Denna rekommendation är en delredovisning i regeringsuppdraget.

Syftet med att prioritera vissa grupper är att först ge ett skydd till dem som har störst risk att bli allvarligt sjuka eller dö i covid-19. I detta dokument beskrivs olika riskfaktorer och Folkhälsomyndighetens överväganden när det gäller prioriterade grupper för fas 2, 3 och 4.

Risken för att drabbas av svår sjukdom och död i covid-19 har visats sig påverkas av ålder och socioekonomi. Därför är dessa aspekter utgångspunkter för vaccination i samtliga faser.
...
Socioekonomi

Risken för allvarlig sjukdom och död i covid-19 påverkas av födelseland, bostadsområde och socioekonomi. Dödligheten har varit förhöjd bland personer som är födda i bl.a. Mellanöstern, Afrika och de övriga nordiska länderna, liksom bland personer med lägre inkomst, kortare utbildning och vissa typer av yrken (1,2). Dessutom har man noterat en högre dödlighet i en del bostadsområden, sannolikt för att flera av riskfaktorerna är vanliga bland boende i de områdena (3). Många sjukdomar är vanligare bland personer med sämre socioekonomiska förutsättningar (3). Det beror till stor del på ojämlikheter i exempelvis materiella förhållanden, arbetsvillkor, psykosociala aspekter, levnadsvanor och hälso- och sjukvård. Alla dessa faktorer sammantaget gör att personer i vissa områden generellt löper en högre risk för ohälsa, och även för allvarlig sjukdom och död i covid-19.
...
Fas 3

Den tredje fasen omfattar följande riskgrupper:
  • Personer i åldern 60–64 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en riskökning (enligt lista nedan).
  • Personer i åldern 60–64 år.
  • Personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en riskökning (enligt lista nedan).
  • Personer med tillstånd som innebär svårigheter att följa råd om smittskyddande åtgärder.
...
I den tredje fasen prioriteras även grupper som av olika skäl kan ha svårigheter att följa rekommendationer om smittskyddande åtgärder och därmed ha en ökad risk för att bli smittade. Detta gäller personer 18-59 år med demenssjukdom och kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer, till exempel hem- eller papperslösa.
...
Fas 4
I den fjärde och sista fasen inkluderas personer 18 år och äldre och som inte prioriterats i tidigare faser. Om brist på vaccin skulle uppstå bör prioritering ske utifrån ålder och socioekonomi.
Folkhälsomyndigheten bekräftar alltså att utlänningar som befinner sig i Sverige illegalt, får högre prioritet än ursprungsbefolkningen.

Folkhälsomyndigheten beskriver dom illegala utlänningarna med den löljiga skönskrivningen "papperslösa".
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-02-05 kl. 14:42. Anledning: Jag glömde att länka till Folkhälsomyndighetens dokument.
Citera
2021-02-05, 14:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det lär inte fungera alls på den brasilianska och bara dåligt på den Sydafrikanska.

Dr Piggekott har uttalat sig med all sin kompetens. Presentera gärna din eller annans utredning på detta.
Citera
2021-02-05, 14:42
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag känner mig viktig. Jag känner mig till och med märkvärdig..

Och som vanligt från dig så är der knäpptyst gällande den hårda fakta som presenteras....

... även om du känner dig viktigt och märkvärdig. Det är väl nu du får möjligheten att blomma som bäst.
Citera
2021-02-05, 14:43
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Det lär inte fungera alls på den brasilianska och bara dåligt på den Sydafrikanska.
”Dåligt” är ett starkt ord för ~60% effektivitet och förhindrar allvarlig sjukdom i alla fall. Angående Brasilien-varianten finns mig veterligen ännu inga studier.
Citera
2021-02-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
From what I understand, a combination of being rather temperature-resistent, aerosol spread, and a unique spike protein.
Ja, den huvudsakliga och allt överkuggande anledningen är att det har vässat in förmåga att binda till (det ganska komplicerade) spike-proteinet.
Citera
2021-02-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Och som vanligt från dig så är der knäpptyst gällande den hårda fakta som presenteras....

... även om du känner dig viktigt och märkvärdig. Det är väl nu du får möjligheten att blomma som bäst.
Tack!
Citera
2021-02-05, 14:48
Medlem
Citat:
OK. Tack för info.
Citera
2021-02-05, 14:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Februari är ju den månad då luftvägsvirus/infektioner brukar trivas som bäst.
Vore ju konstigt om inte siffrorna ökar, förhoppningsvis inte speciellt mkt dock.
Vi håller i och håller ut!

Jag håller med dig.
Den konstiga siffran är egentligen inte dagens utan förra fredagens rapportering.

Att Vabruari kommer leverera tvivlar jag inte en sekund på
Citera
2021-02-05, 14:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alla som är nojiga över eventuella mutationer som dyker upp. Tänk på att i Indien har förmodligen 400miljoner smittade nu. Om det finns mutationer nånstans så finns det där det finns rikligt med smittade. Det är bara det att ingen kan upptäcka dessa. Om det finns en mutation i UK så finns det garanterat 50 mutationer i Indien.

Bara i New Delhi räknar man med att hälften av befolkningen är smittad.
Hälften smittade i detta nu (aktiv form), eller har burit på smittan någon gång under epidemin?
Citera
2021-02-05, 14:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Källa på det påståendet?
Du kastar bara ur dig saker utan någon fakta
Citera
2021-02-05, 15:07
Medlem
Virusets dödlighet i världen ligger på runt 3% fortfarande legat så i ca. 3 månaders tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in