2021-02-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Tror du att vaccinationspass införs för två shots av COVID19 vaccin???

Lyssna inte på vad de säger.. observera vad de gör istället din pappskalle
Nu var det ju inte det alltsammans handlade om. Fårskalle.

Vad det handlande om var pro prio: Om det var frivilligt att vaccinera sig. ELLER pro secundo: Om det var obligatoriskt att vaccinera sig.

Har du någon reflektion över dessa bägge alternativ?
Citera
2021-02-05, 14:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var inte så säker på det - varje region kan tolka detta olika. Kanske varje kommun t.o.m.. Och alla är livrädda för Aftonbladets reportage:

"Greven och grevinnan von Snofsing vaccinerades före ett antal av kommunens papperslösa flyktingar, som hade flytt till Sverige för att undkomma tortyr och död. Trots att tjänstemän på kommunen hade uppgifter om, att man hade kunnat få kontakt med dessa på Svenska kyrkans verksamhet för papperslösa Si-och-så. Diakonen: 'jag är upprörd... korruption... egoism... ondska.. vita män... brist på kärlek för dessa våra minsta bröder...' Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell: 'nu måste vi utreda vad som har hänt här. Vi var ju tydliga med prioritetsordningen, bla bla bla...' "

Eftersom vi inte skiljer oss särskilt mycket genetiskt och befolkningssammansättningsmässigt ifrån befolkningen i Storbritannien, så är det naturligtvis likadant här. OM det är så. Skillnaden är bara, att våra myndigheter inte kommer att fatta detta förrän det är för sent, och sedan kommer de att mörka det ett tag till...

Britter är betydligt fetare och mera ohälsosamma jämfört med gemene svensk. Likadant i USA , speciellt de svarta.. naturligtvis stryker dom med, självförvållat dock.
Citera
2021-02-05, 14:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
De mutationer som är bäst anpassade kommer att överleva.
På sikt är det inte positivt för virusets överlevnad om "värden" dör, då dör ju viruset också.

I närtid kan både smittsamhet och dödlighet öka, men när/om för många dör så överlever ju inte viruset.

Jo, men det har ju mutationen löst. Det har förlängt sin inkubationstid, så att värdarna hinner springa runt och smitta fler, innan de blir sjuka och så småningom dör. Det är ju därför vissa länder har infört längre karantänstider nu. Men inte Sverige, naturligtvis. (I den mån "karantän" ens finns som begrepp i Sverige...)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 88
Nya fall: 3 406

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 2 401, 4 221, 4 716.

Det var någonting uppenbart udda med förra fredagens siffror så den där ökningen känns tämligen odramatisk.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The virus spreads before the host dies so it could have a 100% kill rate without pressuring infectivity.
Gäller detta för coronavirus? Jag har verkligen inte mer än generell koll på liknande virus.
Citera
2021-02-05, 14:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 88
Nya fall: 3 406

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 2 401, 4 221, 4 716.
'

Ja, nu går det åt fel håll igen...
Citera
2021-02-05, 14:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Hopefully this slight uptick is nothing more than a slight uptick.

Jag misstänker att något var konstigt förra veckan. Torsdagssiffran var ju märkligt låg.
Måndag denna veckan var oväntat hög.
Vi får väl se helt enkelt, men jag misstänker att nedgången iaf är bruten.
Nu är frågan hur länge vi kan ligga stabilt, om vi nu kan det?
Citera
2021-02-05, 14:08
Medlem
Otroligs avatar
Vecka 3 rapporterades 23.7k fall, vecka 4 19.8k fall och denna vecka 21.2k fall. Får väl avvakta nästa vecka för att se varåt det barkar.
Citera
2021-02-05, 14:09
Medlem
Citat:
Det var ett skämt - det trodde jag skulle framgå? JAG skrev "Aftonbladet"-texten!

Än så länge vaccineras de äldsta samt deras vårdpersonal, så vi har inte nått fram till de papperslösa ännu. De är alltså ännu inte ett problem.
Det kommer aldrig att bli ett problem med de papperslösa eftersom de är så pass få,

Med det sagt så vill jag påminna om att jag INTE omfamnar en ohämmad invandring till vårt arma land!
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villleva
Nu måste det vara slut på att papperslösa och flyktingar alltid ska prioriteras före oss svenskar som har bott här i generationer och som alltid har betalat skatt här i landet.

Varför ska papperslösa, illegala och ekonomiska imigranter få förtur till vaccin och gå före oss svenskar som har arbetat och betalat skatt här i Sverige under hela vårt vuxna liv?

Jag kan inte utföra mitt arbete hemifrån och utsätts därför för risken att bli smittad av covid19, varje dag som jag är på mitt arbete.
Varför har inte jag och alla övriga som inte kan arbeta hemifrån rätt att få förtur till vaccin?

Jag har också anhöriga och vänner som lider pga. att de nu har väntat i flera månader på operationer, som har blivit framskjutna pga. att sjukhusen inte har resurser att utföra operationerna, pga. att det är tusentals covidsjuka i Sverige som behöver covidvård.
Varför har inte de som är sjuka och de som väntar på operationer rätt att få förtur till vaccin?

Får hoppas att jag och mina nära och kära aldrig får covid19.
Ser sedan fram emot nästa val. Är övertygad om att det då kommer bli regeringsskifte.
Du förklarar delvis själv på varför det kan vara bra att prioritera på vissa vis, man vill få igång en normal vård igen.

Vare sig man gillar det eller inte så så kommer de papperslösa att förskjuta vaccinationer högst någon dag. Inget stort problem för mig även om jag tycker det är fel.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
'

Ja, nu går det åt fel håll igen...

Men du måste hålla med om att siffrorna som jämförs med ser konstiga ut. 4600-4200-2400-3600
Det naturliga om det sjunker är ju 4600-4200-3600-2400.
Smittan halveras ju inte på en vecka mitt i vintern..

Jag tror något konstigt hände förra veckan. Kanske dessa prover som skickades för att leta mutationer. Det var ju 2400 tester från onsdag-fredag. Dessa kanske hamnade på fel vecka, vad vet jag.

Eller så brakar det åt Helvetet. Det är ju också en förklaring
Citera
2021-02-05, 14:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kommer aldrig att bli ett problem med de papperslösa eftersom de är så pass få,

Med det sagt så vill jag påminna om att jag INTE omfamnar en ohämmad invandring till vårt arma land!

Det BLIR ett problem, om kommunerna uppfattar det så (vilket vissa kan komma att göra beroende på politiskt styre i kommunen), att de måste pausa vaccineringen av övriga, tills de har säkerställt att alla papperslösa som kan uppehålla sig i kommunen har fått sina doser först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in