2021-02-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, Vafan tror du Across and up betyder egentligen?

Nä , de är intreserade av en man som har potentialen att dra in resurser så det räcker till henne och deras barn under de år hon år sårbar (dvs graviditeten + de första åren med litet barn)

Att vissa kvinnor tolkar den potentialen som , mördare , petflaskesamlare eller snäll handlar ju om miljö och deras egna värderingar. det enda man kan konstatera är ju att hypergami som fenomenet är enkalt att se statististikt ur ett (socio)ekonomiskt perspektiv. fenomenet i specefika fall måste värderas utifrån individerna som berörs.

Har forskarna och du tolkningsföreträde? Det är väl ändå vad kvinnorna anser är "Hög status" som måste räknas in i ekvationen?

Dvs. anser en kvinna att "humor" är det högsta tecknet på hög status och samma kvinna enbart vill ha humoristiska män, så är hon ju ute efter "högstatusmän". Det är ju faktiskt så man måste titta på detta. Annars blir det genast missvisande.

Kvinnor kanske inte alls är intresserade av att män ska tjäna mer än dem själva. Det kanske är helt oviktigt för dem. Men forskarna tror att detta är en viktig statusmarkör för kvinnorna. Ja, men då har forskarna satt tolkningsföreträde över kvinnorna och beskriver "kvinnlig hypergami" utifrån sina egna fördomar/sin egna förförståelse. Då blir det fel, väldigt fel. Som sagt: kvinnlig hypergami verkar vara rent och skärt bullshit.
Citera
2021-02-05, 10:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kvinnan som skrev listan var/är högutbildad och tjänar bra med flis. Hon är snygg som fan. Hon är och har alltid varit barnkär och ville ha barn redan som ung. Är trogen och lojal polare samt har även alltid varit trogen och lojal sina partners. Hon har humor. Hurvida hon gillar sex eller inte vet jag inte (jag ligger inte med mina vänner) men jag antar att hon gillar sex eftersom hon anser att det är viktigt att hennes partner gör det. Hennes lista är egentligen en spegling av henne själv. Hon vill ha en manlig kopia av sig själv. Men han behöver inte vara rik, inte vara känd. hon vill som jag ser det ha en jämbördig man och det har hon nu. Och ja: han tjänar mindre än henne och har inte lika hög utbildning som henne. Men han är hennes drömmars man.

Och detta är vad jag ser hos de kvinnor jag känner. De vill ha en manlig spegling av sig själva.

Precis, har du nån "tjejkompis" som skrivit ner, -får gärna ta ett par år semster och mest ligga hemma och gnälla o spela datatspel istället för att skaffa barn med mig. (eller motsvarande)

så har du ett exempel på en kvinna som inte praktiserar kvinlig hypergami, utan manlig hypergami.
Citera
2021-02-05, 10:19
Avstängd
Citat:
Vad jag ser i mina kretsar är att kvinnorna väljer jämbördiga män och helst vill ha jämbördiga män. Men att det även finns kvinnor som väljer än med lägre status än dem själva.

Citat:
I övrigt: vet forskarna vad kvinnorna anser är hög status? För det måste ju ändå vara det som betyder någonting. inte vad forskarna anser är "Hög" status, utan vad kvinnorna de forskar om anser är "hög" status.

Ja, https://en.wikipedia.org/wiki/Socioeconomic_status

Men det är ju inte en rak definition i ett vakum, parbildning är just det PAR.

Så en ensamstående mamma i gettot har ju ingen vidare chans att par bilda med Bill Clintion, men en lokal ganster är ju rimligtvis inom räckhåll.
Citera
2021-02-05, 10:25
Medlem
Citat:
Precis, har du nån "tjejkompis" som skrivit ner, -får gärna ta ett par år semster och mest ligga hemma och gnälla o spela datatspel istället för att skaffa barn med mig. (eller motsvarande)

så har du ett exempel på en kvinna som inte praktiserar kvinlig hypergami, utan manlig hypergami.

Jodå. Jag har några kvinnliga polare som vill ha hemmamän. Dvs. kvinnorna vill jobba och göra karriär och önskar män som är hemma och tar hand om hushållet och eventuell avkomma. Dessa män får gärna vara hemma och spela datorspel, om de vill och hinner. Dessa kvinnor vill också gärna ha lite nördiga män.

Har du sett "män som hatar kvinnor"? Den manliga datorhackern som har en liten biroll? En av mina kvinnliga polare säger att skulle hon finna en man som var som den rollfiguren (både till sitt sätt och utseende), så skulle hon fria direkt. Jag säger att det lär bli svårt för henne att finna en sådan man eftersom en sådan man förmodligen främst sitter inne i sitt egen lägenhet och att hon kanske måste börja "gamea" för att finna en sådan man. Hon är inte själv intresserad av datorspel, bara av männen som är det... Själv är hon höginkomsttagare och välutbildad. Sofistikerad kvinna. Snygg.

Och dessa kvinnor är inga manhaftiga damer. Utan mjuka och vänliga, behagliga kvinnor. Feminina. Roliga att hänga med. Men de anser att de har gjort stora investeringar i karriär och trivs med det, så de skulle behöva män som vill vara hemmamän. Stiliga män.
Citera
2021-02-05, 10:26
Avstängd
Citat:
Har forskarna och du tolkningsföreträde? Det är väl ändå vad kvinnorna anser är "Hög status" som måste räknas in i ekvationen?

verkligheten har tolkningsföreträda, inte idiologier.

Citat:
Dvs. anser en kvinna att "humor" är det högsta tecknet på hög status och samma kvinna enbart vill ha humoristiska män, så är hon ju ute efter "högstatusmän". Det är ju faktiskt så man måste titta på detta. Annars blir det genast missvisande.

Varför, majoritetn av jordens (och sveriges) kvinnor parbildar i enhnlighet med resp Socioekonomiska status som vägledande markör. annars hade ju datatn sätt annorlunda ut.

Citat:
Kvinnor kanske inte alls är intresserade av att män ska tjäna mer än dem själva. Det kanske är helt oviktigt för dem. Men forskarna tror att detta är en viktig statusmarkör för kvinnorna. Ja, men då har forskarna satt tolkningsföreträde över kvinnorna och beskriver "kvinnlig hypergami" utifrån sina egna fördomar/sin egna förförståelse. Då blir det fel, väldigt fel. Som sagt: kvinnlig hypergami verkar vara rent och skärt bullshit.

Nej. statistikst så parbildar män och kvinnor enligt definition... som jag måste gett dig typ 10 ggr. har du en bättre definition som även tar hänsyn till den (som är statistiskt sann) så varsegod, fram tills dess rider du bara en åsna och fäktas med väderkvarna, vilket är tragiskt om man inte är typ 3år-4år gamal, eller inte har en bakomligande diagnos.
Citera
2021-02-05, 10:31
Avstängd
Citat:
Jodå. Jag har några kvinnliga polare som vill ha hemmamän. Dvs. kvinnorna vill jobba och göra karriär och önskar män som är hemma och tar hand om hushållet och eventuell avkomma. Dessa män får gärna vara hemma och spela datorspel, om de vill och hinner. Dessa kvinnor vill också gärna ha lite nördiga män.

Jag tror du missupfattar, de vill utryckligen inte ha en man som bidrar till mer än sitt eget välbefinnande.

Citat:
Har du sett "män som hatar kvinnor"? Den manliga datorhackern som har en liten biroll? En av mina kvinnliga polare säger att skulle hon finna en man som var som den rollfiguren (både till sitt sätt och utseende), så skulle hon fria direkt. Jag säger att det lär bli svårt för henne att finna en sådan man eftersom en sådan man förmodligen främst sitter inne i sitt egen lägenhet och att hon kanske måste börja "gamea" för att finna en sådan man. Hon är inte själv intresserad av datorspel, bara av männen som är det... Själv är hon höginkomsttagare och välutbildad. Sofistikerad kvinna. Snygg.

Jo jag upplever själv att kvinnor har svårt att skilja på verklighet och fiktion, något som jag även upplever att du har.

Citat:
Och dessa kvinnor är inga manhaftiga damer. Utan mjuka och vänliga, behagliga kvinnor. Feminina. Roliga att hänga med. Men de anser att de har gjort stora investeringar i karriär och trivs med det, så de skulle behöva män som vill vara hemmamän. Stiliga män.

Jo men du får ha respekt för att du utrycker en åsikt är att parbildning primärt sker genom att kvinnor luktar sig fram till rätt man, objektivt så är ju rasbiologi bättre underbyggd än så.

Jag vet ju att bägge saknar förankring i verkligheten tillskillnad från hypergami.

Så din förmåga att observer och dra slutsatser är ju minst sagt.... svag
Citera
2021-02-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ja, https://en.wikipedia.org/wiki/Socioeconomic_status

Men det är ju inte en rak definition i ett vakum, parbildning är just det PAR.

Så en ensamstående mamma i gettot har ju ingen vidare chans att par bilda med Bill Clintion, men en lokal ganster är ju rimligtvis inom räckhåll.

Men det säger ju fortsatt inget om vad kvinnorna anser är hög status. Och om sedan kvinnorna väljer efter det kvinnorna anser är hög status.

Vad forskarna, du eller jag eller andra anser är hög status, behöver ju nödvändigtvis inte vara samma sak för kvinnorna.

Kvinnan som väljer en kriminell man, kanske anser att hon har gjort ett rejält nedåtköp. Men hon är kär som fan. Och kåt på den kriminella. Men hon ser det inte som "hög status" att vara tillsammans med denna man. Hon ser honom rent av som en lågstatusman, långt under henne själv. Hon hade kunnat få bagaren i kvarteret för han är kär i henne, honom ser hon som högstatusman. Men tyvärr: hon är varken kär i honom eller kåt på honom. Det är ju vad hon själv anser är hög/låg status och hur hon väljer efter detta som är det viktiga. Inte vad forskarna anser.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-05 kl. 10:45.
Citera
2021-02-05, 10:53
Avstängd
Citat:
Men det säger ju fortsatt inget om vad kvinnorna anser är hög status. Och om sedan kvinnorna väljer efter det kvinnorna anser är hög status.

Det säger väll allt om vad kvinnor och män väljer, eftersom de gör det, överallt på jordklotet.
om de gärna ser att han spelar gittar, har humor eller mördat någon blir ju ointresant i det sammanhanget.

Citat:
Vad forskarna, du eller jag eller andra anser är hög status, behöver ju nödvändigtvis inte vara samma sak för kvinnorna.

Nä, det bara råkade bli så statistiskt,

Så sålänge man inte säger , det finns ingen mening med objektiv sanning (postmodernister) , det finns ingen sanning om den inte utgår ifrån att där finns ett patrirkat förtryck (feministerna), det finns ingen sanning om det inte ingår ett ufo eller några utmojordingar (ufologerna), osv.

för den stora majoriteten av kvinnorna och män som lever i par är hypergami en sanning. vara sig de själva, du eller forskarna(se ovan) har någon begränsad uppfatning om vad "status" kan tänkas vara.

men det är enklare att förklara alla fenomen (åven de som bryter normen) om man har förankrat det i verkligheten. Det är ju även anledningen till att ingen har någon nytta av (inte ens deras kolegor) forskning inom postmdernism, feminism och ufologi.
Citera
2021-02-05, 10:55
Medlem
Citat:
verkligheten har tolkningsföreträda, inte idiologier.

Varför, majoritetn av jordens (och sveriges) kvinnor parbildar i enhnlighet med resp Socioekonomiska status som vägledande markör. annars hade ju datatn sätt annorlunda ut.

Nej. statistikst så parbildar män och kvinnor enligt definition... som jag måste gett dig typ 10 ggr. har du en bättre definition som även tar hänsyn till den (som är statistiskt sann) så varsegod, fram tills dess rider du bara en åsna och fäktas med väderkvarna, vilket är tragiskt om man inte är typ 3år-4år gamal, eller inte har en bakomligande diagnos.

Du verkar fortsatt inte förstå vad jag menar.

Metafor: begreppet hälsa.

För många betyder begreppet hälsa "frånvaro av sjukdom". Men en person som är sjuk, kan ändå uppleva sig ha god hälsa. Och en person som inte är sjuk, kan uppleva sig ha ohälsa.

Så om forskarna skulle säga: till Adam: "du har cancer, därför har du dålig hälsa". Och sedan säga till Beata: "Du är frisk, därför har du god hälsa". Så kan detta gå rakt emot vad Adam och Beata själva upplever. Adam känner att han har god hälsa, torts cancern. Och Beata mår skit, trots frånvaron av sjukdom och hon känner därmed att hon har ohälsa.

Man måste ju ta hänsyn till vad personerna man forskar om själva anser.

Således kan man inte som forskare påstå att "kvinnor vill ha män med högre status än dem själva". Utan att för varje enskild kvinna utreda vad hon anser är "Hög status" hos en man och sedan se vad hon själv har för status och därefter se vad hon väljer för män. Bar då kan man få fram hurvida kvinnor väljer män med högre status än dem själva, eller inte.

Men vad forskarna gör är att själva definiera vad de anser är hög status och sedan se hur kvinnor väljer män utifrån forskarnas egen definition av "Hög status". Då faller deras forskning av "kvinnlig hypergami" som ett korthus.

förstår du bättre vad jag menar nu?
Citera
2021-02-05, 10:58
Medlem
Citat:
Jag tror du missupfattar, de vill utryckligen inte ha en man som bidrar till mer än sitt eget välbefinnande.

Jo jag upplever själv att kvinnor har svårt att skilja på verklighet och fiktion, något som jag även upplever att du har.

Jo men du får ha respekt för att du utrycker en åsikt är att parbildning primärt sker genom att kvinnor luktar sig fram till rätt man, objektivt så är ju rasbiologi bättre underbyggd än så.

Jag vet ju att bägge saknar förankring i verkligheten tillskillnad från hypergami.

Så din förmåga att observer och dra slutsatser är ju minst sagt.... svag

Det är faktiskt du som missförstår vad jag skriver. Och då antar jag att det är jag som har uttryckt mig dåligt. Jag ska försöka bättra mig, så det är blir lättare att förstå vad jag menar.
Citera
2021-02-05, 11:08
Avstängd
Citat:
Du verkar fortsatt inte förstå vad jag menar.

Metafor: begreppet hälsa.

definera din metafor, för vad jag kan se har du redan misslyckats med att förklara.

Citat:
För många betyder begreppet hälsa "frånvaro av sjukdom". Men en person som är sjuk, kan ändå uppleva sig ha god hälsa. Och en person som inte är sjuk, kan uppleva sig ha ohälsa.

jag antar att det är status ur ett hypergamt perspektiv som du inte heller förstår som du vill likna vid hälsa?

Citat:
Så om forskarna skulle säga: till Adam: "du har cancer, därför har du dålig hälsa". Och sedan säga till Beata: "Du är frisk, därför har du god hälsa". Så kan detta gå rakt emot vad Adam och Beata själva upplever. Adam känner att han har god hälsa, torts cancern. Och Beata mår skit, trots frånvaron av sjukdom och hon känner därmed att hon har ohälsa.

Kan vi enas om att den som dog av cancer (adam) objektivt hade sämre hälsa
i jmf med
den som (beata) barnlösa och partnerlösa 40+ kvinnan som lider av sin kognetiva dissonans

så tar vi iafall hänsyn till den objektiva verkligheten som är skillnaden mellan dödliga sjukdomar och dåliga livsval.

Citat:
Man måste ju ta hänsyn till vad personerna man forskar om själva anser.

varför då? de har ju gjort ett val som går att observera
precis på samma sätt alla som drabbas av cancer är nöjda med sin hälsa förändrar ju inte verkligheten att de har cancer.

Citat:
Således kan man inte som forskare påstå att "kvinnor vill ha män med högre status än dem själva". Utan att för varje enskild kvinna utreda vad hon anser är "Hög status" hos en man och sedan se vad hon själv har för status och därefter se vad hon väljer för män. Bar då kan man få fram hurvida kvinnor väljer män med högre status än dem själva, eller inte.

nä, man kan konstatera att vad än majoritetn av män och kvinnor än känner kring sin hypergami så parbildar de i enlighet med den endå.
Att du inte kan förstå statusmarkörer som kvinnor identiferar påverkar ju inte utfalett.

Citat:
Men vad forskarna gör är att själva definiera vad de anser är hög status och sedan se hur kvinnor väljer män utifrån forskarnas egen definition av "Hög status". Då faller deras forskning av "kvinnlig hypergami" som ett korthus.

Forskning kring hypergami faller när majoriteten av jordens kvinnor inte parbildar across and up och män across and down socioekonomiskt

Citat:
förstår du bättre vad jag menar nu?

att du har svårt att få ihop verkligheten med dina känslor, ja, men det har jag påtalat tidigare,

och inte heller har postmdoernism eller feminism haft någon påvisbar effekt på hypergami som fenomen.
Citera
2021-02-05, 11:09
Medlem
Citat:
Det säger väll allt om vad kvinnor och män väljer, eftersom de gör det, överallt på jordklotet.
om de gärna ser att han spelar gittar, har humor eller mördat någon blir ju ointresant i det sammanhanget.

Nä, det bara råkade bli så statistiskt,

Så sålänge man inte säger , det finns ingen mening med objektiv sanning (postmodernister) , det finns ingen sanning om den inte utgår ifrån att där finns ett patrirkat förtryck (feministerna), det finns ingen sanning om det inte ingår ett ufo eller några utmojordingar (ufologerna), osv.

för den stora majoriteten av kvinnorna och män som lever i par är hypergami en sanning. vara sig de själva, du eller forskarna(se ovan) har någon begränsad uppfatning om vad "status" kan tänkas vara.

men det är enklare att förklara alla fenomen (åven de som bryter normen) om man har förankrat det i verkligheten. Det är ju även anledningen till att ingen har någon nytta av (inte ens deras kolegor) forskning inom postmdernism, feminism och ufologi.

Men du. Det verkar ju inte finnas någon "objektiv" sanning i vad som anses vara "Hög status". Du själv flyttar ju positionerna kring begreppet hela tiden. Så att det ska stämma överens med din tes kring "kvinnlig hypergami".

Det enda säkra sättet att få reda på om "kvinnlig hypergami" existerar heller inte är att:

1. Ta reda på vad varje enskild kvinna i studien anser är "Hög status" hos en man.
2. Ta reda på vilken status kvinnan själv har utifrån sin egen definition av vad "Hög status" är.
3. Ta reda på vilka män hon väljer och se om dessa har högre/lägre/samma status som kvinnan utifrån hennes egen definition av status-begreppet och utifrån hennes egen status utifrån hennes egen definition av statusbegreppet.

Det är faktisk bara då man kan komma och påstå om hurvida kvinnor är "kvinnligt hypergama" eller inte. Och dessutom behöver man ha ett stort urval av kvinnor. Och testa samma studie i många olika kulturer. Olika åldrar etc. Och få samma resultat, innan man kan börja påstå någonting.

Detta har man alltså inte gjort.

Utan det man har gjort är att se om kvinnor är socialt underlägsna sina män eller inte. Och det håller inte vetenskapligt. Eftersom man kan missa viktiga variabler.

Förstår du bättre vad jag menar nu?
"Kvinnlig hypergami" utgår endast från forskarnas egen förförståelse av fenomenet. Det håller inte vetenskapligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in