Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det här är med största sannolikhet applicerbart på alla nu framtagna vaccinerna mot COVID19. AstraZeneca's vaccin ser ut att påtagligt minska smittspridningen.
AstraZeneca vaccine may reduce spread by 67% — and protection remains over 3-month dosage gap
/.../The findings also showed a 67% reduction in positive COVID-19 swabs among those vaccinated, suggesting the AstraZeneca AZN, +0.72% vaccine — which the U.K.-Swedish drug company developed with the University of Oxford — has a “substantial impact” on reducing transmission of the virus that causes the disease. But the researchers cautioned that a much bigger sample will be needed to reach definitive conclusions on transmission risk.
https://www.marketwatch.com/story/astrazeneca-vaccine-may-reduce-spread-by-67-and-protection-remains-over-3-month-dosage-gap-116123575 79
Pre-print hos de
the Lancet:
Single Dose Administration, And The Influence Of The Timing Of The Booster Dose On Immunogenicity and Efficacy Of ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222) Vaccine
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3777268
Om du har kollat på IATA:s framtagna idé på nytt pass med vaccinationsintyg, så krävs här att resenären har en smartphone typ senaste modell, så förutom pass krävs en "fräsch smartphone" som då ska laddas med en app, den äldre generationen kör inte med smartphones utan använder vanliga mobiler, redan här börjar det halta, alltså tvingas köpa ny mobil typ för 5-6 tusen, och ladda en app. Till detta adderas att det inte finns garantier för att man inte kan smitta andra trots vaccination, bara en procentuell beräknad minskning av "smittsamhet" beroende på vaccintyp. Här då en risk att landet x kan kräva att man vaccinerats med ett specifikt vaccin som man kanske inte fått hemma, då måste man alltså även mixa vacciner inför en resa.
Så när jag ska sätta mig på ett plan och flyga transatlantiskt måste jag ha en mobil ej äldre än typ 2 år, ett vaccinationsintyg som då lär ligga på typ 1500-2000kr, samt ladda ner en app som kommer att ha en okänd kostnad, och fortfarande ha vetskapen om att jag ev kan smitta eller smittas av covid med en viss procent samt sitta med munskydd på i typ 10-12 tim i flygkabinen....
Hur många här köper denna "strategi"....