Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Nu får vi faktiskt skilja på konstruktion och tillämpning: Vi hartre olika kategorier av betygssystem; absoluta (antal rätt på prov tänk gamla Aa,Ba etc.), normfördelade (jämförelse med din population, tänk stanine, IQ, staninevariant(1-5)) och målrelaterade (jämförelse mot kunskapskrav tänk G-VG).
Jag beskrev hur de fungerade så som de är menade att fungera. Sedan skev jag också att högskolan är vilda västern när det gäller betygsättning. Det är för att den stora majoriteten av examinatorerna inte har mer än 7,5hp i pedagogik eller i utbildningsvetenskap (där betygsättning går in). De vet ingenting om hur man sätter betyg och därför ser vi alla möjliga snickrade varianter på betygsättning. 6kap 18§ i Högskoleförordningen stadgar att det är upp till högskolan/universitetet att välja vilket betygssystem som skall användas. Det är därför vi har så olika betygssystem när vi sedan skall försöka jämka allt till GPA. Medan det i Skollagen för grundskola och gymnasium står stadgat precis vilket betygssystem som skall gälla.
Att sätta ett målrelaterat betyg G-VG som andel rätt på en tentamen är bara lättja från examinatorn. Det går att göra så för att det inte är styrt i lag hur examinatorn skall sätta betyget. Och examinatorn är som sagt inte ens utbildad till att sätta betyg i de flesta fall.
Fast alla betyg grundar ju sig i kursens mål? Jag har ju aldrig fått en tentamen som inte berört samtliga kursmål och även inlämningarna brukar ju beröra samtliga utav dessa. Jag förstår inte hur du menar att dem skiljer sig eller hur det skall genomföras. Jag antar du menar att det inte finns ett enda universitet som bedömer rätt? Så kan ju självklart vara fallet. Däremot är ju tenta rättning det egentligen ända tillvägagångssättet för att få en icke diskriminerad bedömning.
Jag tycker till exempel även fast det är intressant och lätt att skriva uppsats, att det är det mest skeva sättet att sätta betyg. Det är egentligen enbart följa kursbeskrivningen och kursmålen, sedan om examinatorn hade haft ett agg mot en viss person eller folkgrupp försvinner ju deras anonymitet vid uppsats och således förutsättningarna för en jämställd betygssättning.
Jag ser inte skillnaden och din poäng på hur G-VG och 1-5 skiljer sig? Båda bedöms på antalet rätt på en tenta till oftast 80% och 20% till betyg på en inlämning +-20%. Däremot är det exakt samma typ av frågor har till och med i kurser som är nya pluggat på tentor från andra universitet med G-VG inte skiljt sig ett skit. Hjälpt bekanta naila VG på flera tentor och olika universitet utan att läsa deras kursmål och den har inte skiljt sig ett skit om man jämför med en E-A tenta.
Kan garanterat vara att dem inte är ämnade att examinera dem som gör det men i Sverige skiljer det i allafall knappast på hur du får betyg, mer än att vissa betygssystem är enklare än andra. Känns mer som universiteten med G-VG vill examinera flera studenter med höga betyg och VG eftersom en student kan ju egentligen vara en student som skulle fått C rätt igenom men lyckas få VG istället. Det var bara min poäng.
Sen spårade våra inlägg lite då det egentligen enbart handlade om hur jag skulle räkna ut GPA😂