Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Vi har snarare ett problem med falska negativa tester pga slarvigt utförd topsning. Jag vet personer (barn) som smittat familjemedlemmar efter att ha fått negativt svar på testet.
Edit: notera också att vi inte kör lika många cykler (amplifiering) som många andra länder kör.
Efter att ha sett hur dessa hemtester ska gå till så är jag överraskad att det tillåts.
Frugan skulle testa sig - fick hem självtest.
Först skulle man skölja näsan med saltlösning. Sen skulle man ta topsen och föra in den och rulla mot ena halsmandlen i 5-7 sekunder, sedan samma sak med den andra. Sen skulle den tillbaka till svalget (om man klöktes så var man på rätt ställe enligt instruktion) - detta skulle utföras utan att vidröra övriga områden i munnen. Sen skulle man ta samma pinne och direkt föra upp den i näsan och snurra 5-7 sekunder och sedan den andra näsborren. Sedan skulle man spotta 3-4 gånger i ett rör och föra ner topsen där och snurra runt. Sedan ner i provröret och lämna in.
Jag kan tänka mig att många har problem med detta hemma själv eller med hjälp av någon oerfaren partner - eller hur det är tänkt att föräldrar ska göra detta på sina barn.
Det skulle vara intressant att se studier på om personer får göra detta själv och direkt efter eller före ett riktigt test utfört av vårdpersonal för att se om det skiljer mycket.