2021-02-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur menar du? Har du något underlag, länk till det?

Här är WHOs rek: https://www.who.int/news/item/20-01-2021-who-information-notice-for-ivd-users-2020-05

Vad jag menar är att om/när man ändrar inställning till ett positivt resultat från:
"positivt resultat, isolera dig, göm ditt guld du kommer dö imorgon"

till en mer rimlig inställning: "positivt resultat, men människan uppvisar inga som helst symptom, bäst vi testar om eftersom majoriteten av testerna görs mha PCR test med för hög amplifiering som kan ge utslag på precis vad som helst"

Så kommer antalet smittade gå ner eftersom man börjar plocka bort falska positiva tester. På tok för sent, men man kan inte få allt
Citera
2021-02-04, 14:44
Medlem
Dbloodss avatar
Mycket tydligt att dem vet att en tredje våg är på gång av den brittiska varianten, sen om det bli som i Portugal får vi se.
Citera
2021-02-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur lång tid tror du det tar att utbilda de läkare och sjuksköterskor som behövs?

Vad tror du det kostar att bygga ut vård och intensivvård?
Min gissning är en skattehöjning på 25 000:- kronor per skattebetalare och år.
Kanske kan omfördela från andra områden i stället för skattehöjning, bara en tanke, har dock ingen källhänvisning till att det är möjligt, men det har väl hänt tidigare i historien?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad menar du med "denna gången"? Är det 31 st i dagens rapport eller 31 st sen start? Vad menar du?
Det är någonsin, sen big bang till och med idag.....dessutom är det 32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Papagiorgio
Här är WHOs rek: https://www.who.int/news/item/20-01-2021-who-information-notice-for-ivd-users-2020-05

Vad jag menar är att om/när man ändrar inställning till ett positivt resultat från:
"positivt resultat, isolera dig, göm ditt guld du kommer dö imorgon"

till en mer rimlig inställning: "positivt resultat, men människan uppvisar inga som helst symptom, bäst vi testar om eftersom majoriteten av testerna görs mha PCR test med för hög amplifiering som kan ge utslag på precis vad som helst"

Så kommer antalet smittade gå ner eftersom man börjar plocka bort falska positiva tester. På tok för sent, men man kan inte få allt

Vi har snarare ett problem med falska negativa tester pga slarvigt utförd topsning. Jag vet personer (barn) som smittat familjemedlemmar efter att ha fått negativt svar på testet.

Edit: notera också att vi inte kör lika många cykler (amplifiering) som många andra länder kör.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa? Då ni säger att andra vaccin ochså stoppar spridning. Källa för det med, tack!

"Results that show the Oxford-AstraZeneca vaccine might reduce the spread of coronavirus have been hailed as "absolutely superb" by the health secretary."

Might, betyder osannolikt i detta sammanhang. dvs. det stoppar ej spridningen.
De är sarkastiska då "the health secretary" anser att det är något positivt.

Du får leta vidare.

Ja det där kommer bli intressant att följa framöver. Jag undrar också om det finns bevis evidens forskning som kan säga att vaccination hindrar smittspridningen? Det pratas inte alls om det i sofforna eller i mediakorridoren.

Nu pratar just Anders Tegnell om det faktiskt på frågan från vetenskapsradion. Han anser att man ska agera som att man kan smitta då det inte finns forskning på att man faktiskt inte smittar trots vaccination, speciellt på äldreboenden. Intressant. Att Anders Tegnell skulle säga något sånt är väldigt ovanligt.

- 2:15 in (slutet)
https://www.youtube.com/watch?v=QyerBBgb67k
Citera
2021-02-04, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Om Sverige slutar pumpa ut miljartals kronor runt 50-100miljarder per år så skulle svenska sjukvården varit dimensionerad för mångt och mycket.

Så de som har dödsskräck och dödsångest av förkylningar och annat hade då kunnat lugna sina nerver istället för att vilja leva i stasi land.
Hur mycket beräknar du att det kostar att utbilda extra vårdpersonal, hålla igång vård- och intensivvårdsplatser samt att hålla igång extra rehabiliteringsresurser om vi låter smittan fortgå?
Citera
2021-02-04, 14:48
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Mycket tydligt att dem vet att en tredje våg är på gång av den brittiska varianten, sen om det bli som i Portugal får vi se.

Ja det är min uppfattning också. Har aldrig hört Anders Tegnell vara så ödmjuk och alarmerande som han är på de sista PK. Min tanke blir att han vet något som inte vi vet?

Citera
2021-02-04, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Alltså jag hittar inte dem siffrorna någonstans... har du en länk?

Enda jag kan hitta är totalt under hela pandemin som stämmer med med de siffrorna. Så det är inte rapporterade idag?

Kanske jag som är trög. Jag menar totalt
Citera
2021-02-04, 14:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Vad menar du med "denna gången"? Är det 31 st i dagens rapport eller 31 st sen start? Vad menar du?

Senaste året menar han..
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Den brittiska varianten utgör en allt större del av de smittade enligt stickprov.

Alla forskare vet vart det här bär vägen.
Citera
Bannlyst
Citat:

Sen start

Men för någon månad sen var dessa siffror på hälften
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in