2021-02-04, 14:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
På sjukhus ligger mest män i övre medelåldern som visserligen kanske druckit mycket öl och ätit mycket grillat rött kött men som av vanligt folk skulle ses som kärnfriska.
Att 90åringar dör på äldreboenden belastar inte sjukvården avsevärt.
Det är de som hamnar i respirator i 6 veckor som gör det.
Dessa är som sagt till stor del 50 åringar med lite högt blodtryck och inte 90 åriga pensionärer.

När jag läser dessa inlägg från många i tråden undrar jag.
Har ni någonsin tänkt på dem både barn & vuxna som får långtidscovid, det barn som väntar på att operera igen ett hål i gommen pga cancer?

De som går sjukskrivna för att de väntar på höft knäledsoperationer?
Att ha hög spridning i samhället gör ju att vårt land kommer ju ha en gigantisk vårdskuld & människor som kommer kräva rehabilitering under lång tid och kanske inte ha arbetsförmåga.

Att du inte verkar tycka att de äldre män rökande feta som äter dålig mat får covid19 och ligger i respirator eller de äldre som dör är något att bry sig om, eller vara rädd för, är ju en sak.
Men ; att barn och unga vuxna kan råka illa ut måste väl nå in även till dig och din medmänskliga insikt? Eller?

Det här får ju även ekonomiska konsekvenser framöver. Det har ju även Calmfors påpekat.
Citera
2021-02-04, 14:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
varför är det så svårt att hålla sig till fakta?
Vi har hört domedagsprofetior sedan Covid började för ett år sedan.. vi har sett modeller där Sverige skulle ha ca 100.000 döda fram till Juli.. och det har bara fortsatt med skräckpropagandan.

Varför tar du Storbritannien som ett gyllene exempel.. Sverige har 16 länder före sig i listan med fler döda per capita... inkl Storbritannien med sin stränga Lockdown!

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/

Och på andra sidan så var det förnekare som sa att det aldrig skulle bli någon smittspridning, för att sedan säga att det var som en influensa, för att sedan påstå att vi har uppnått flockimmunitet. Alla dessa dårar är inte kvar i denna tråd. Att någon gissade att det skulle dö över 100k i början är inte förvånade med tanke på att ingen visste något om viruset. Det är värre att hitta på egna tappade argument där man flyttar målstolparna när det passar.

Sverige ligger fortfarande på 16e plats av 220 länder. Då är även vi totalt isolerade och har obefintlig befolkningstäthet i detta land. Du kan ju fråga dig hur det skulle sett ut om vi hade samma levnadsförhållande som Storbritannien eller Frankrike.
Citera
2021-02-04, 14:07
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vem säger "1 av 8"?
Vilka "Vi har sett"?
Vadå "Lugnskador" utan symptom? Seriöst???

KÄLLOR och studier tack!!!!!

Jag har postat det många gånger:

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/25/covid-linked-to-risk-of-mental-illness-and-brain-disorder-study-suggests

https://medicalxpress.com/news/2020-12-results-deceased-covid-patients-brain.html

https://newyork.cbslocal.com/2021/01/14/asymptomatic-covid-lung-damage/

https://www.webmd.com/lung/news/20200811/asymptomatic-covid-silent-but-maybe-not-harmless
Citera
2021-02-04, 14:08
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
NU ÖVER 12 000 DÖDA!!!
Andravågen värre än den första!!!
Lär ticka på tills vi har nära 15 000 döda i vår/sommar!!!

.. tycker du vi ska ackumulera alla dödstal.. om ja, under hur lång tid?

- Antal döda i årlig influensa.. ackummulerat.
- Cancer.. ackummulerat
Citera
2021-02-04, 14:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Baserar du det på något eller gissar?

Då har vi ändå någon månad på oss med nedgång i positiva och sjukvårdsbehov.
Är ju trots allt positivt.

Först och främst så svarade jag på din fråga
Citat:
Någon som vågar sig på en gissning av vettigt
mått?

Rent kass så räknar jag med att den kommer i mars då Sverige fortsätter att inte bry sig. Det är fortfarande kaos ute i handeln. Det är fortfarande köer till höger och vänster och många bryr sig inte ett dugg då de känner sig friska och immuna vilket gör att att smittan inte kommer försvinna.
Därför tror jag det kommer att öka om några veckor igen.
Citera
2021-02-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 89
Nya fall: 3 761

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 96, 137, 350.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 4 087, 4 988, 6 603.

Puttrar på åt rätt håll så sakteliga. Viktigt att man vaccinerar riskgrupper pronto. Resten av befolkningen kan gott gå igenom infektionen.
Citera
2021-02-04, 14:10
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 89
Nya fall: 3 761

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 96, 137, 350.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 4 087, 4 988, 6 603.

Glädjande att se det är på väg ner... även glädjande att se "Nuvarande vårdtillfällen på IVA" där våg 2 var betydligt mildare än våg 1.. men inget som det rapporteras om.
Citera
2021-02-04, 14:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det där är historia. Mutanterna har gjort om spelplanen. Kolla på länder som har en omfattande samhällsspridning av dessa istället. Storbritannien är ju högst relevant i detta avseende men även Portugal.

Som sagt. Har jag fel så håna mig allt du orkar men jag är rädd för att jag och många tunga forskarnamn (inklusive Johan Carlsson av någon anledning) har rätt.

Jag är lite inne på din linje, men jag har ingen vetenskaplig grund för det. Bara att jag hör att Anders Tegnell börjar låta mer allvarlig och att vi i princip alltid följt trender med förskjutning från alla länder som har haft hög smittspridning. Tex har vi i princip nästan alltid följt utvecklingen i Storbritannien från i våras. Den enda skillnaden är om vi kan hålla den engelska varianten härifrån. Och varje dag som går utan högre smittspridning - är chansen att vi faktiskt inte följer de andra länderna denna gång? Jag ser varje dag utan högre smittspridning som en vinst.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Puttrar på åt rätt håll så sakteliga. Viktigt att man vaccinerar riskgrupper pronto. Resten av befolkningen kan gott gå igenom infektionen.

+1

Uppfriskande med intelligens och bra slutledningsförmåga trots kaos av rapportering och källor
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Undrar om man kan få vaccinationsintyg om man har antikroppar också? Det borde ju vara likvärdigt kan man tycka...
Gissningsvis blir det möjligt att registrera tester och testresultat också.
Sedan blir frågan om vilka testresultat som är tillräckligt korrekta och säkra för att registreras som att man har ett skydd mot covid.
Citera
2021-02-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
4 Februari passerade vi 12000 döda. Snart passerar vi 13000 och Sverige fortsätter tycka att man gör det bra

Snart och snart. Antal döda går ner ganska kraftigt. Antal smittade också. 13 000 har vi i slutet av februari.
Nu är frågan dock om vi får en tredjevåg eller inte.
Citera
2021-02-04, 14:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja.
FHMs modellering från slutet nov som man nämnde säga följa mycket väldigt väl, och den visar visst på en tredje våg.
Om jag fattade det man sa korrekt.
Frågan är väl när och i vilken omfattning man kan räkna med.
Någon som vågar sig på en gissning av vettigt mått?

Hej, jag hörde också detta och blev nyfiken på denna modellering. Du vet inte var man kan hitta den? Jag försökte söka men hittade inte på sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in